چگونه برند معروف، مغضوب چینی‌ها شد؟

به گزارش ایسنا، هزاران نفر در شبکه های اجتماعی چین با متهم کردن زارا به حمایت از کارمندانی که می‌خواستند به اعتصابات ملحق شوند، خواستار بایکوت این شرکت شدند.

این شرکت زنجیره ای اعلام کرده تنها می خواسته مطمئن شود که در صورت مختل شدن حمل و نقل، تعداد کارمندان فروشگاه‌هایش کم باشد اما این توضیح نیز در فرونشاندن خشم چینی‌ها کمکی نکرده است.

هنگ کنگ ماه‌هاست که شاهد اعتراضات گسترده است و گفته می‌شود عمده نارضایتی‌ها مربوط به تاثیر رو به رشد سرزمین اصلی چین در هنگ کنگ است.

بسیاری از شرکت‌ها بر سر آنچه که حمایت از اعتراضات یا به چالش کشیدن حاکمیت چین قلمداد شده است، با واکنش خشمگین در سرزمین اصلی چین روبرو شده‌اند.

عصبانیت چینی‌ها پس از این آغاز شد که چهار فروشگاه زارا روز دوشنبه در هنگ کنگ به طور موقت تعطیل شدند. در این روز حدود ۱۰ هزار دانش آموز ۲۰۰ مدرسه متوسطه در حمایت از معترضان، نخستین روز کلاس خود را بایکوت کرده بودند. همچنین همان روز هنگ کنگ با اعتصاب دو روزه‌ای روبرو بود که البته چندان پیش نرفت.

روزنامه مینگ پائو در هنگ کنگ مقاله‌ای با تصویر تعطیلی یکی از فروشگاه‌های زارا منتشر کرد و درباره این که این اقدام در حمایت از اعتصاب و بایکوت بوده است به گمانه‌زنی پرداخت.

طولی نکشید که این موضوع به شبکه اجتماعی Weibo راه یافت و زارا به عنوان مدافع اعتراض قلمداد شد و بسیاری خواستار بایکوت این شرکت شدند.

زارا که متعلق به شرکت مادر ایندیتکس است، فورا بیانیه کوتاهی در صفحه رسمی خود در Weibo منتشر و اعلام کرد هرگز در هیچ اعتصابی مشارکت نکرده است و از مدل “یک کشور، دو سیستم” که تحت آن هنگ‌کنگ بخشی از چین است، حمایت کرده است. اما هشتگ بیانیه زارا در Weibo فراگیر شد و بیش از ۳۳۰ میلیون بازدیدکننده داشت و بسیاری آن را اظهارات غیرصادقانه دانستند.

دستور فوری سازمان اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالاهای متروکه در گمرک
هم اکنون بخوانید

برای برندهای غربی مواجهه با انتقاد مصرف کنندگان در چین بی‌سابقه نیست و بسیاری آنها معمولا بیانیه‌های عذرخواهی طولانی صادر می‌کنند. مخاطبان طرفدار چین نیز این احساس را داشتند که آنچه بیانیه زارا کم دارد یک معذرت خواهی صریح بوده است.

زارا بعدا دوباره توضیحات بیشتری ارائه داد و اعلام کرد برخی از فروشگاه‌هایش با تاخیر گشایش یافته‌اند، زیرا به دلیل مشکلات حمل و نقل عمومی ناشی از اعتراضات، کارکنانش برای رسیدن به محل کار به مشکل برخورده بودند.

معترضان روز دوشنبه فعالیت برخی از قطارها در ایستگاه‌های مختلف را مختل کرده و باعث تاخیر ترافیک شده بودند اما روزنامه گلوبال تایمز در مقاله جداگانه‌ای اعلام کرد پایگاه خبریانش دریافته‌اند که خدمات قطار تاخیر قابل توجهی نداشته است که نشان می‌دهد زارا کاملا صادق نبوده است.

این شرکت اسپانیایی اعلام کرد عمیقا از سوءبرداشتی که از این اقدام به وجود آمده، متاسف است.

بر اساس گزارش شبکه بی بی سی، برای نخستین بار نیست که زارا در هنگ کنگ هدف انتقاد قرار می‌گیرد. سال گذشته این شرکت در شبکه‌های اجتماعی چین به دلیل این که تایوان را به عنوان یک کشور جداگانه و نه بخشی از چین فهرست کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا