آغاز نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها از آذر ماه

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا عسکری در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، راه اندازی سامانه ثبت وقایع ناخواسته درمانی زمینه نظارت، پیگیری و جلوگیری از بروز خطا را فراهم می کند. همچنین رصد کلیه خطاهای اعلام شده به شکل روزانه و انجام مداخله در موارد تکرار خطا نیز امکان پذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بروز هر یک از وقایع ۲۸ گانه نیازمند واکنش سریع و نقش بارز اجرایی معاونت درمان دانشگاه‌ها و تحلیل ریشه‌ای وقایع است، گفت: پیگیری خطاها و توجه جدی به انجام تحلیل ریشه‌ای خطاهای ثبت شده در سامانه از جمله مطالبات اصلی ما از دانشگاه‌ها است.

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در خصوص انجام بازدیدهای نظارتی توسط روسا و کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی از مراکز جراحی محدود گفت: بیش از ۲۰۰ بازدید در این زمینه صورت گرفته که در آنها ارزیابی اعمال جراحی مجاز، ایمنی بیمار و رعایت پروتکل‌های درمانی و دارویی پرخطر از نکات حائز اهمیت بوده است.

وی در خصوص اعتباربخشی گفت: نسل چهارم، نقشه راه ارتقای سیستم درمانی است. در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته و آموزش‌های پیشرفته ای به ارزیابان حرفه ای ارائه شده است.   همچنین در سامانه اعتباربخشی نیز به صورت مستمر اطلاعات و آموزش های لازم داده می‌شود.

وی اعلام کرد: از آذر ماه سال جاری اعتماد نو به نقل از برنامه اعتباربخشی ۱۰۵۰ بیمارستان با مشارکت دانشگاه‌ها آغاز و صدور تدریجی گواهینامه‌ها انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان اسفند ماه سال جاری تمامی گواهی‌نامه‌های جدید براساس ارزیابی‌های این نسل صادر شود

جدیت در مطالبه گری از دستگاه های مسئول در اجرای سند ملی سالمندان
هم اکنون بخوانید

وی افزود: اعتباربخشی مراکز جراحی محدود با انجام مطالعات بین المللی و بومی به مدت دو سال صورت گرفته و  استانداردها و سنجه‌های اعتبار بخشی این مراکز تدوین شده است.

مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان در خصوص افزایش ظرفیت گردشگری سلامت و افزایش واحد پذیرش بیماران بین الملل در مراکز درمانی و همچنین شرکت‌های تسهیل‌گر خدمات گردشگری سلامت گفت: آیین نامه های لازم تدوین، تصویب و ابلاغ شده اند. همچنین سامانه گردشگری سلامت به منظور ثبت اسامی بیماران خارجی، جمع آوری اطلاعات و اطلاع رسانی به کلیه دانشگاه‌ها و مراکز درمانی هدف طراحی شده و تعرفه‌های دریافتی از بیماران بین الملل در مراکز درمانی به تفکیک استان‌ها و مقایسه آن با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بنابر اعلام وبدا، عسکری افزود: مجوز شرکت‌های تسهیل‌گر از طریق سامانه صدور پروانه‌ها صادر می‌شود. بر این اساس تاکنون بیش از صد شرکت تقاضای خود را از طریق سامانه صدور پروانه‌ها به دانشگاه‌ها ارسال کرده‌اند که به سرعت موافقت اصولی آنها در حال صدور است.

وی گفت: پیش‌نویس آئین نامه شرکت‌های استارت آپ تدوین و تهیه شده تا این شرکت‌ها بتوانند به عنوان شرکت‌های تسهیل‌گر در امر گردشگری سلامت مشارکت کنند.

عسکری در پایان، سامانه صدور پروانه های موسسات درمانی را نقطه عطفی در شفافیت، سرعت بخشی، عدالت و احترام به متقاضیان فعالیت در عرصه درمان کشور عنوان کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا