دروازه شرقی قلعه شهر ایلخانی‌ها رو آمد

به گزارش ایسنا، تیرماه دو سال قبل نخستین فصل مطالعه در شهر باستانی «اوجان» به عنوان پایتخت تابستانی ایلخانی‌ها با هدف شناسایی گمانه‌زنی، تعیین عرصه و حریم شهر تاریخی – ایلخانی انجام شد؛ محوطه‌ای تاریخی که در بررسی‌های باستان‌شناسی در منطقه «بستان‌آباد» آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۲ کشف شد و در همان زمان، نمونه سفال‌ها، سکه و آثار فرهنگی دیگری از محوطه به دست آمد.

باستان‌شناسان معتقدند، این شهر قبل از دوره ایلخانی و به خصوص در دوره سلجوقی‌ها ساخته شده اما به دنبال حوادث مختلف مانند زلزله و جنگ‌های متعدد نتوانست موجودیت خود را به عنوان یک شهر مهم و استراتژیک حفظ کند و فقط در دوره‌ی ایلخانی به شکوه و رونق شایسته‌ی خود دست پیدا می‌کند. بنابراین پیدایش این شهر را یکی از مهمترین تحولات اجتماعی دوره ایلخانی با ماهیت هنر معماری و شهرسازی خاص خود می‌دانند.

در فصل نخست کاوش‌ها «برج شرقی قلعه تاریخی شهر اوجان» به طور کامل کشف شد و آبان‌ماه سال گذشته نیز فصل دوم کاوش باستان‌شناسی قلعه تاریخی شهر اوجان با هدف آزادسازی بخشی از معماری این شهر تاریخی انجام شد.

اکنون رحیم ولایتی – سرپرست هیأت کاوش و استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران – درباره‌ی فصل شوم کاوش درا ین محوطه‌ی تاریخی توضیح می‌دهد.

او با بیان این‌که در فصل سوم کاوش باستان‌شناسی قلعه یا ارگ حکومتی شهر تاریخی – ایلخانی اوجان در آذربایجان شرقی «دروازه شرقی حصار قلعه» کشف شد، گفت:‌ این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه یا ارگ حکومتی شهر تاریخی – ایلخانی اوجان، با هدف آزاد سازی دیوارهای جبهه شرقی  این سازه بزرگ معماری در حال انجام است   .

وی هدف دیگر  هیات کاوش در فصل سوم را برطرف کردن مزاحمت افرادی دانست که با بستن راه جنوبی محوطه قلعه اوجان به وسیله شخم زدن عمیق با تراکتور، به بستر و حریم این اثر بی‌نظیر معماری ایلخانی، در ضلع شمال شرقی، شرق و جنوب محوطه  تجاوز کردند.

این باستان‌شناس با بیان این‌که در این فصل هیات باستان شناسی دانشگاه تهران با استفاده از نقشه توپوگرافی محوطه، ۶ ترانشه را در ضلع شمال شرقی و شرق قلعه بر اساس طرح ارائه شده به پژوهشگاه مورد کاوش قرار داده است، اظهار کرد: حاصل کاوش این فصل را پاکسازی دیوار شمال شرقی  و دیوارشرقی قلعه  و آواربرداری از فضای بین دیوار شرقی تا حصار شرقی قلعه بیان کرد.

او با بیان این‌که هیات باستان‌شناسی در فصل اول در تپه قلعه بزرگ شهر تاریخی اوجان ( قبه تپه اشرف آباد- بستان آباد ) پنج ترانشه در گوشه شمال غربی حصار قلعه و روی برجستگی گوشه شمال غربی تپه  مورد حفاری وکاوش قرار داده است، ادامه داد: در نتیجه کاوش در این ترانشه ها یک مجموعه معماری شامل برج مدور و دیوارهای بیرونی بنایی بزرگ  قلعه یا ارگ حکومتی نمایان شد.

وی گفت: فصل دوم کاوش باستان شناسی قلعه  یا ارگ حکومتی شهر تاریخی – ایلخانی اوجان با هدف آزاد سازی دیوارها و برج مدور جبهه شمال غربی این سازه بزرگ معماری شمال غرب کشور، در ضلع شمال غربی محوطه  قلعه شهر تاریخی اوجان شروع و ادامه پیدا کرد .

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ او با بیان اینکه، حاصل کاوش این فصل  پاکسازی کامل دیوار شمالی قلعه و معماری برج مدور شمال غرب قلعه بوده است افزود:  از مهمترین یافته‌های سفالی  ظرف شکسته فقاع ایلخانی با تزئینات سنگ فیروزه منطقه بود.

انتهای پیام

درگذشت «پدر فرهنگ آمل»
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا