کشت چغندرقند بهاره بهتر است یا پاییزه؟

به گزارش ایسنا، دکتر یزدانی در کارگاه آموزشی کشت پاییزه چغندرقند، افزود: مزایای کشت پاییزه چغندر قند نسبت به کشت بهاره را مصرف آب کمتر، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک و خالی بودن ظرفیت کارخانه‎های قند هنگام خرید محصول اعلام و توسعه کشت آن را از سیاست‎های وزارتخانه در سالهای آتی عنوان و اظهارکرد: در کشت پاییزه چغندرقند برای هر هکتار ۲ تا ۲.۵ واحد بذر مصرف می‎شود.

وی تصریح کرد: با آموزش، ترویج و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی لازم و کشت بموقع امیداست در سال جاری کشت چغندرقند مناسبی داشته باشیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش بهره‎وری آب و اهمیتی که کشت چغندرقند در تناوب زراعی دارد، افزود: افزایش کشت چغندرقند پاییزه را در دستورکار داریم، افزایش عملکرد و کاهش هزینه‎های تولید در کشت پاییزه اهمیت دارد.

یزدانی کاهش هزینه‎های تولید و کاهش جمعیت آفات و بیماری‎ها را دیگر مزیت‎های کشت چغندر پاییزه برشمرد و ادامه داد: با مذاکرات صورت گرفته در آینده نزدیک تکنیک و تکنولوژی روش مدرن کشت نشایی رایج در کشور ژاپن در اختیار کشاورزان چغندرکار کشور قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با هدف ترویج کشت پاییزه چغندرقند در بین کشاورزان، بهره‎بردارانی که مبادرت به این نوع کشت کنند، از بسته حمایتی دولت که شامل خرید تضمینی محصول آنها، اهدای کمک بلاعوض برای خرید ادوات مورد نیاز و همچنین کمک هزینه حمل محصول نیز برخوردار می‎شوند.

دکتر حسین پور عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات چغندرقند و مدرس دوره آموزشی هدف این دوره را آشنای با سابقه کشت چغندر قند پائیزه، شناخت و معرفی ارقام مناسب مناطق کشت پائیزه، پدیده بولتینگ، آشنایی با تاریخ کاشت و داشت و برداشت اعمال صحیح مدیریت مزرعه و رعایت نکات فنی در عملیات اجرایی نیاز آبی در مقایسه با چغندرقند بهاره، مزایای کشت چغندر قند پائیزه از نظر زراعی و اقتصای و اکولوژیک (گلدهی و ساقه روی ) و معیارهای مکان‎یابی توسعه کشت چغندرقند عنوان کرد و گفت: در این کارگاه حداکثر توان بر انتقال یافته ‎ ای تحقیقاتی به مروجین برای سهولت ارتباط با کشاورزان و بهرهبرداران است.

خبرهای خوشی از جایگزینی اعتبارسنجی با وثایق بانکی برای مردم داریم/برخورد جدی با مدیران متخلف شعب
هم اکنون بخوانید

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات چغندرقند گفت: برای تولید ارقام مقاوم باید منابع مقاومت را شناسایی کنیم که در این راستا ارقام مختلف چغندرقند در میکروپلات‌ها کشت شده و مقاومت گیاه نسبت به بیماری ریزوکتونیا را بررسی می‌کنیم و در نهایت ارقام مقاوم به عنوان منابع ژنتیکی برای تلاقی و تولید هیبرید مقاوم استفاده می‌شود.

مهندس ابراهیمی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ضمن گزارشی از آخرین دستاوردهای علمی در ضمینه کاشت، داشت و برداشت چغندرقند در استان لرستان ارائه کردند.

در پایان دوره سوالاتی از طرف حاضرین مطرح شد که توسط متخصصان پاسخ داده شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 19 =

دکمه بازگشت به بالا