در غربت زاده شد و در غرب درگذشت

به گزارش ایسنا، دویچه‌وله در مطلبی به مناسبت زادروز یاسر عرفات نوشته است: پدر یاسر عرفات بازرگان و مادرش از یک خانواده فرادست فلسطینی بود.

چهارساله بود که مادرش را از دست داد و برای آموزش و پرورش به پدربزرگ مادری‌اش در بیت‌المقدس سپرده شد و در آنجا شاهد سرکوب خیزش ساکنان فلسطین توسط نیروهای انگلیسی به سود ساکنان و مهاجران یهودی بود.

۱۰ ساله بود که به مصر بازگشت و بعدها در دانشگاه قاهره مهندسی فنی خواند.

۱۹ ساله بود که با تشکیل حکومت اسرائیل به عضویت اخوان‌المسلمین درآمد که علیه آن حکومت مبارزه می‌کردند. اگر کشتار یهودیان به تشکیل و پشتیبانی حکومت اسرائیل توسط غرب انجامید، برای فلسطینیان این حکومت نماد استعمار و پایمال کردن حقوق اکثریت ساکن آن سرزمین بود.

۲۳ ساله بود که سرپرست اتحادیه دانشجویی فلسطینیان شد و ۳۰ ساله بود که با هم‌رزمانش “جنبش ملی آزادی فلسطین” موسوم به فتح را در کویت بنیان نهاد. به نوشته هلگا بامگارتِن، تاریخ‌نگار آلمانی، این سازمان در پی ایجاد سیستم آبرسانی پیشرفته در اسرائیل پدید آمد، زیرا فلسطینیان ایجاد سیستم آبرسانی را ترغیب جمعیت یهودی به مهاجرت به آن کشور و اکثریت یافتن آنان معنی می‌کردند.

عرفات و هم‌رزمانش اصل کار خود را بر رهایی و تشکیل ملت فلسطین و نه ناسیونالیسم کل کشورهای عرب قرار دادند.

۳۵ ساله بود که “سازمان آزادیبخش فلسطین” را با هم‌رزمانش پدید آورد و ۳۸ ساله بود که با اشغال فلسطین توسط اسرائیل از سرزمینش به اردن گریخت و تازه پس از ۲۷ سال توانست به آنجا بازگردد.

۴۵ ساله بود که با شاخه زیتون در یک دست و تفنگ در دست دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل سخن گفت: «نگذارید که این شاخه از دستم بیفتد.» در پی آن سازمان ملل فلسطین را به رسمیت شناخت و وضعیت ناظری برای آن در سازمان ملل متحد تعیین کرد.

لاوروف: ۲۰۰۰ مزدور خارجی در قره‌باغ حضور دارند
هم اکنون بخوانید

او که به عنوان سرپرست سازمان آزادیبخش فلسطین از آغاز فعالیت سیاسی‌اش مبارزه مسلحانه را به عنوان تاکتیکی برای پیشبرد اهداف سیاسی لازم می‌دانست، گام به گام از این شگرد فاصله گرفت و کوشید سیاست و دیپلماسی را به جای جنگ و جنگ‌افزار بنشاند.

۴۹ ساله بود که حکومت فلسطین را در سرزمین‌های اشغالی یعنی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن اعلام کرد و اسرائیل را به رسمیت شناخت و پیشنهاد صلح با آن را در میان نهاد.

یاسر عرفات در ۷۴ سالگی در حومه پاریس درگذشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا