اختصاص ۸۶ میلیارد تومان برای گرد و غبار سیستان

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر در فصل غبارناکی و غبارخیزی استان سیستان و بلوچستان قرار داریم، تصریح کرد: در شرایط حاضر طوفان‌های گرد و غبار سیستان تحت تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه است که معمولا از اردیبهشت‌ماه شروع می‌شود و گاهی تا شهریور و مهرماه هم طول می‌کشد. از سوی دیگر وضعیت غبارآلود سیستان تحت تاثیر گرد و غبارهای خارجی است.

وی با تأکید بر اینکه کانون‌های داخلی و خارجی شرایط گرد و غباری را برای سیستان ایجاد کرده است، گفت: طوفان ماسه از خارج از کشور از دامنه‌های رودخانه فراه در افغانستان شروع می‌شود و با حرکت به سمت دشت سیستان و محدوده هامون، ضرباتی به بستر رسی وارد می‌کند و باعث ایجاد غبارناکی می‌شود. به همین علت طوفان ماسه و گرد و غبار را به‌صورت توأمان در سیستان داریم.  

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تأکید کرد: در دهه ۷۰ که وضع منابع آبی در هامون‌ها بهتر و میزان رطوبت سیستان بالاتر بود؛ طوفان‌های ماسه‌ای از خارج وارد ایران و تا حد زیادی کنترل می‌شد ولی در حال حاضر به دلیل خشکی هامون و نبود رطوبت در دشت سیستان، طوفان ماسه می‌تواند در سطح خاک اثرگذار باشد و خاک را بلند کند البته امسال اگر بارش‌ها و ورود آب به سمت هامون نبود، اوضاع بدتر از شرایط موجود بود.

طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه سال قبل اعتبار قابل توجهی برای مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان اختصاص داده نشد و تنها اقدامات اورژانسی صورت گرفت، گفت: خوشبختانه امسال بالاترین اعتبارات گرد و غبار برای استان سیستان و بلوچستان با تمرکز بر سیستان در نظر گرفته شده است، به‌طوری که ۸۶.۵ میلیارد تومان برای این استان پیشنهاد شده است که در کمیته ملی گرد و غبار هم مورد تایید قرار گرفته و به سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه ارسال شده و مورد موافقت این سازمان قرار گرفته است.

آب گرفتگی معابر سطح شهر
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به سهم هر یک از دستگاه‌ها از اعتبارات گرد و غبار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نزدیک به ۳۳ میلیارد تومان برای سازمان جنگل‌ها است که عمده‌ترین کار مقابله‌ای شامل نهال‌کاری و بوته‌کاری برعهده این دستگاه است همچنین ۳۵ میلیارد تومان به منظور لایروبی و تسهیل ورودی آب از مبادی مرزی به سمت تالاب به وزارت نیرو اختصاص داده شده است. افزون بر این حدود دو و نیم میلیارد تومان برای مدیریت زراعت در سیستان در نظر گرفته شده است که تلاش می‌شود از طریق اقدامات آموزشی -ترویجی، اصول کشاورزی حفاظتی پیاده‌سازی شود.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: از مجموع اعتبارات سیستان و بلوچستان، حدود ۱۵ و نیم میلیارد تومان به سازمان محیط زیست داده می‌شود که برای حفاظت از هامون، رساندن آب به این تالاب و پخش آب در مناطقی که تحت فرسایش بادی قرار دارند؛ هزینه خواهد شود همچنین یک و نیم میلیارد تومان برای  امور بهداشت و درمان به منظور خدمات‌رسانی و تجهیز بیمارستان در سیستان در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا برای مقابله با پدیده گرد و غبار در ایران اعتماد نو به نقل از برنامه جامعی تهیه نشده است؟ گفت: قرار است یک اعتماد نو به نقل از برنامه عمل برای مقابله با گرد و غبار به تفکیک استانی و به تفکیک تکالیف هر یک از دستگاه‌ها تا افق ۱۴۱۰ تهیه شود که کارهای مقدماتی آن امسال شروع شده است.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا