صادرات گیاهان دارویی بهترین جایگزین محصولات کشاورزی آب‌بر و نفت

فریبرز غیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وسعت عرصه‌های منابع طبیعی در کشور حدود ۱۳۴ میلیون هکتار است، اظهار کرد: ۲۰ میلیون هکتار از این ۱۳۴ میلیون هکتار، پتانسیل کاشت گیاهان دارویی را دارند ولی در حال حاضر تنها در حدود ۲۰۰ هزار هکتار از این اراضی کشت گیاهان دارویی انجام می‌شود.

وی با اشاره اینکه تاکنون بیش از ۸۰۰۰ گونه گیاهی در سطح کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار ستاد گیاهان دارویی کشور از این تعداد ۲۳۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند و تحت عنوان گیاهان دارویی قلمداد می‌شوند همچنین از این مقدار ۸۰ گونه گیاهی دارویی در مزارع کاشته می‌شود و سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن گیاه دارویی از این مزارع به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برداشت می‌شود.

این عضو ستاد گیاهان دارویی کشور با بیان اینکه از گیاهان دارویی به عنوان مواد خوراکی و برای برخی صنایع از جمله صنایع بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود، گفت: سالانه بیش از ۲۵ هزار تن گیاه دارویی از کشور صادر می‌شود که بیش از ۴۵۰ میلیون دلار ارزش صادراتی دارد.

غیبی با اشاره به ارزش اقتصادی بالای گیاهان دارویی تصریح کرد: عمده‌ محصولات گیاهان دارویی در کشور ما عبارت از اشنان، آنغوزه، آویشن، میوه بادام کوهی، زیره، سقز، گل گاو زبان، فندق، کتیرا، گل نرگس، میوه بلوط و… هستند. البته لازم به تاکید است که هر گونه بهره‌برداری از گیاهان دارویی بدون مجوز از ادارات کل منابع طبیعی پیگیرد قانونی دارد.

به گفته غیبی محصولات گیاهی در کشور ما از اراضی مرتغی و جنگلی برداشت می‌شوند و از این رو هیچ گونه کود یا مواد سمی به آن‌ها تزریق نمی‌شود. با توجه به این موضوع و همچنین تنوع اقلیمی خوب کشور، می‌توان کاشت گیاهان دارویی را گسترش داد و جزو پنج کشور اول تولید کننده گیاهان دارویی باشیم.

۳ توصیه ساده برای مراقبت از چشم‌ها
هم اکنون بخوانید

این کارشناس گیاهان دارویی در ادامه تاکید کرد: گیاهان دارویی گونه‌های مقاوم به خشکی و بسیار کم توقع هستند، حتی در منطقه‌ای مانند سیستان و بلوچستان نیز کشت گیاهان دارویی انجام می‌شود بنابراین می‌توان آن‌ها را با محصولات کشاورزی آب‌بر جایگزین کرد. از سوی دیگر در کشور بیش از دو میلیون هکتار دیم زار وجود دارد که به لحاظ اقتصادی نمی‌توان در آن‌ها اقدام به کاشت گندم و جو کرد. از این رو با یک اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی مناسب می‌توان در این نقاط گیاهان دارویی کاشت و آن را تبدیل به منبع درآمدی برای کشاورزان و روستاییان کرد.

مجری سابق طرح توسعه گیاهان دارویی کشور ضمن اشاره به بازار خوبی که گیاهان دارویی در خارج از کشور دارند، اظهار کرد: قارچ ترافل یکی از محصولاتی است که در اروپا و آمریکا از آن استقبال می‌شود، چنانچه روی کشت و صادرات این قارچ اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به نتایج خوبی در صادرات برسیم. قارچ ترافل در واقع نوعی قارچ هم‌زیست است که می‌تواند با درخت بلوط، درخت فندق و زیتون هم‌زیستی پیدا می‌کند و تاب‌آوری و سازگاری گیاهان ما را در برابر خشکسالی افزایش می‌دهد.

غیبی در پایان با تاکید بر اینکه توسعه کاشت و برداشت گیاهان دارویی یکی از پتانسیل‌های نهان کشور است که می‌تواند ارز آوری زیادی داشته باشد، تصریح کرد: این پتانسیل حتی می‌تواند به عنوان یکی از منابع عظیم ما جایگزین نفت شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا