تمرکز داعش بر روی قاره آفریقا است

به گزارش ایسنا، عمر فاروق، تحلیلگر مسائل مربوط به امور گروه‌های تروریستی در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیا الیوم خاطرنشان کرد: دلایل متعددی وجود دارد که داعش را به سمت پیش‌روی به صحرای آفریقا و کشورهای آن سوق می‌دهد؛ از جمله این دلایل عبارتند از:

نخست: داعش از شبه‌نظامیان مسلح مستقر در داخل کشورهای آفریقا چه در غرب چه در شرق و یا در مرکز آفریقا مانند “بوکو حرام”، “الشباب”، “گروه توحید و جهاد”، “گروه ابو ولید” و گروه‌های افراط‌گر دیگر بهره می‌گیرد.

دوم: بهره‌گیری از جغرافیای طبیعی کشورهای آفریقایی به ویژه مناطق کوهستانی و بیابانی که پناهگاه امنی برای این گروه و فراهم کردن فرصت آموزش به نیروهای آن است.

سوم: ضربه زدن به مراکز و منافع آمریکایی و غربی در داخل کشورهای آفریقایی با هدف جبران خسارت‌های وارده به این گروهک تروریستی در سوریه و عراق.

چهارم: انجام تعداد زیادی حملات تروریستی برای عرض اندام رسانه‌ای تا هواداران خود و افکار عمومی جهانی را خطاب قرار داده و نشان دهد که این گروه همچنان قدرتمند بوده و قادر است در مناطق و جغرافیای سیاسی گسترده‌ای مستقر شود و قدرت مقابله مسلحانه و ایستادگی در مقابل ائتلاف‌های بین‌المللی نظامی را که به دنبال نابودی این گروه و ریشه‌کن کردن آن هستند، دارد.

پنجم: داعش به دنبال اجرای راهبرد بقای خود از طریق “جذب کودکان آفریقایی” است و این گروه سعی دارد با جذب کودکان و آموزش‌ آنها برای پیوستن به صفوف داعش، نسل جدیدی که تفکرات و اصول و مبانی تکفیری و افراط گری داعش را داراست، در آفریقا پرورش دهد.

نروژ باید درآمدهای نفتی خود را با اروپا شریک شود
هم اکنون بخوانید

ششم: داعش به دنبال بهره‌گیری از منابع وسیع اقتصادی است که در اختیار شبه‌نظامیان مسلح فراهم است و منابع مهم مالی برای داعش جهت جبران خسارت‌های مالی خود در سوریه و عراق به شمار می‌آید.

هفتمین دلیل: اجرای راهبرد سه کشور خاورمیانه برای نفوذ در مناطق ساحلی و صحرای آفریقا با هدف توسعه نفوذ خود و بهره‌کشی از منابع آن به ویژه اورانیوم، طلا، الماس، چاه‌های نفت، گاز طبیعی و منابع طبیعی که به صورت مستقیم به شرکت‌های وابسته به این کشورها منقل می‌شود.

هشتم: تلاش برای تسلط بر  تجارت اسلحه، مواد مخدر و همچنین گروگانگیری در مناطق کوهستانی و بیابانی آفریقا.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا