وزارت نفت نمی‌تواند بگوید حق آلایندگی اهواز را پرداخت کرده است

به گزارش ایسنا، عبدالزهرا سنواتی در نشست خبری که امروز (۱۹ مردادماه) به مناسبت روز پایگاه خبری در سالن جلسات شورای شهر اهواز برگزار شد، با اشاره به اظهارات مطرح شده در خصوص پرداخت شدن حق آلایندگی نفت به شهرداری اهواز ادامه داد: میزان حق آلایندگی شرکت نفت و گاز کارون در سال ۹۳ با احتساب جرایم، بیش از ۷۲۲ میلیارد تومان و شرکت نفت و گاز مارون بیش از ۳۹۷ میلیارد تومان است که در مجموع اهواز بیش از یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان حق آلایندگی از این شرکت‌ها تنها در سال ۹۳ طلب دارد.

وی ادامه داد: مستندات این مبالغ موجود است و هنوز مبلغی در این زمینه پرداخت نشده است. شرکت نفت نیز باید مستندات قانونی خود مبنی بر اینکه عوارض آلایندگی را پرداخت کرده، ارائه کند.

رئیس شورای شهر اهواز عنوان کرد: البته این میزان حق آلایندگی تنها برای اهواز نیست و بین اهواز، باوی، کارون، شادگان و هفتکل که در حوزه نفت و گاز کارون و مارون قرار دارند، تقسیم می‌شود. همچنین میزان حق آلایندگی این شرکت‌ها در سال ۹۴، یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که این رقم نیز بین چهار تا پنج شهرستان تقسیم می‌شود.

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به وضعیت مناطق محروم شهر بیان کرد: منطقه ملاشیه یکی از بزرگ‌ترین سکونتگاههای غیررسمی اهواز است. نخستین کارهای عمرانی را از ملاشیه آغاز کردیم زیرا نگاه ما بر محرومیت‌زدایی است.

سنواتی ادامه داد: با توجه به اهمیت منطقه مهدیس نخستین حضور اعضای شورا و شهردار سابق در منطقه مهدیس بود. همچنین تعامل شهرداری با سایر دستگاه‌ها موجب شد برخی مشکلات منطقه مهدیس حل شود.

وی عنوان کرد: همچنین حرکت به سمت شهر هوشمند و تکمیل طرح GIS و سیماک (ممیزی املاک و اموال شهرداری) از دیگر پروژه‌های در دستور کار است. شهرداری را مکلف کردیم که طرح GIS را تا پایان سال جاری تکمیل کند. مدیریت سیل یکی دیگر از فعالیت‌های اعضای شورا بوده است.

رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: تعامل با دستگاه‌ها و تسهیل در روند امور از دیگر کارهای شورای شهر است. تکمیل افتتاح چندین سطح از سطوح پل شهید کجباف، بلوار خادم شهدا، پل ولایت، افتتاح چندین سرای محله، راه‌اندازی ایستگاه‌های BRT و ریل‌باس و انعقاد قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای اجرای سه پروژه در سطح شهر اهواز برخی فعالیت‌های شورا هستند.

دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: متاسفانه اولویت اول  شرکت نفت، نفت است نه انسان‌های اهواز که این موضع جای تاسف دارد. اولویت باید انسان‌محور باشد نه نفت محور. اکنون مشاهده می‌کنیم که آنها اولویت اول را خطوط لوله‌های نفت می‌دانند و حتی مسیر خروجی از شهرک نفت به فرودگاه را به بهانه اینکه چاه‌ها امنیت لازم را ندارند، بسته‌اند.

فردا عیدی بازنشستگان کشوری واریز می‌شود
هم اکنون بخوانید

به گزارش ایسنا، رحیم کعب‌عمیر در نشست خبری که امروز (۱۹ مردادماه) به مناسبت روز پایگاه خبری در سالن جلسات شورای شهر اهواز برگزار شد، تنها راه حل تکمیل پروژه مترو اهواز تجدید نظر دولت در فاینانس این پروژه دانست و گفت: برای تکمیل متروی اهواز باید مانند دیگر پروژه‌های قطار شهری کشور، از سوی دولت اعتبار لازم در نظر گرفته شود.

وی در خصوص روند اجرای پروژه مترو اهواز گفت: تنها راه تکمیل پروژه مترو اهواز این است که دولت در امر فاینانس تجدیدنظر کند و مانند دیگر پروژه‌های قطار شهری کشور، اعتباری برای مترو اهواز در نظر گرفته شود تا بتوانیم کاری کنیم، در غیر این صورت نتیجه‌ای نمی‌گیریم.

کعب‌عمیر ادامه داد: پرونده اختلاف شهرداری و شرکت کیسون پیمانکار پروژه مترو اهواز نیز در کمیته‌ای فنی در وزارت کشور در حال پیگیری است که باید رأی آن صادر شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش اتوبوسرانی، اظهار کرد: برخی از مشکلات اتوبوسرانی داخلی و بخشی از آنها خارج از دست ما است. در اعتماد نو به نقل از برنامه پنجم و ششم توسعه مقرر بود دولت یک‌سوم هزینه بلیط اتوبوس را پرداخت کند که متاسفانه دولت از سال ۹۳ تا ۹۶ سهم خود را پرداخت نکرده است.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: در سال ۹۶ و ۹۷، ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شهر اهواز شد که دولت ۹ درصد از ۱۳ درصد سود آن را پرداخت می‌کند و مابقی آن بر عهده شهرداری است.

کعب‌عمیر تصریح کرد: سیستم حمل و نقل شهر مخصوصا اتوبوسرانی در کل دنیا، سیستمهای سوبسیدخور هستند و درآمدزا نیستند و منافع عامه را تامین می‌کنند که باید این موضوع در اهواز هم رعایت شود. شهردار نیز باید نگاه ویژه‌ای به اتوبوسرانی و سیستم حمل و نقل داشته باشد و منابع مالی را تزریق کند تا بتوانیم اتوبوس‌ها را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که وارد شورای شهر اهواز شدیم، حدود ۱۷۰ دستگاه اتوبوس در شهر اهواز فعال بود که با تلاش به ۲۲۵ دستگاه اتوبوس رسید اما اکنون به تدریج تعداد دستگاه‌های اتوبوس در کف خیابان به حدود ۱۴۰ دستگاه رسیده است.

عضو شورای شهر اهواز با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف اتوبوس‌های توقیف شده در اهواز تصریح کرد: با توجه به اینکه اتوبوس تولید نمی‌شود و حتی اگر تولید شود، قیمت بالایی دارد و پرداخت این هزینه‌ها از عهده شهرداری خارج است، با استاندار خوزستان در خصوص تعیین تکلیف اتوبوس‌های توقیف شده مکاتبه کردیم تا با اعتیار ۲۶ میلیارد تومان، ۷۰ تا ۸۰ دستگاه اتوبوس از اتوبوس‌های توقیف شده را تعمیر کنیم. همچنین بیش از ۷۰ اتوبوس، کولر ندارند که جهت تعمیر آنها دچار محدودیت منابع مالی هستیم.

آغاز فعالیت تیم‌های نظارتی پس از اختصاص بودجه به مناطق
هم اکنون بخوانید

کعب‌عمیر با اشاره به وضعیت تاکسی‌های شهر اهواز گفت: در اهواز حدود ۱۸۰۰ تاکسی وجود دارد که ۵۰۰ تاکسی از این تعداد فرسوده هستند. در بحث جایگزینی خودروهای فرسوده باید بانک‌ها و ستاد ساماندهی مدیریت سوخت کمک کنند که متاسفانه ناهماهنگی بین آنها مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در شهر اهواز یک هزار و ۵۰۰ مسافربر شخصی ساماندهی شده است اما با توجه به اینکه تعداد زیادی مسافربر شخصی در سطح شهر اهواز فعال هستند، برای ساماندهی خودروهای شخصی نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر مانند پلیس راهور، نیروی انتظامی و قوه قضاییه هستیم و شهرداری به تنهایی قادر به ساماندهی این خودروها نیست. همچنین در زمینه نظارت بر نرخ تاکسی‌ها، تعداد بازرسان ما کم است و این امر را قبول داریم.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: در حال حاضر جهت نظارت بر نرخ اتوبوس‌ها سامانه AVL و AFC با طرح هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی نصب شده و کارت‌ها مکانیزه شده‌اند. همچنین این سامانه به صورت آزمایشی روی ۶۰ تا ۷۰ تاکسی نصب شده است که مقرر شده مسافربرهای شخصی نیز تحت پوشش این سامانه قرار بگیرند. حتی خودروهای سرویس مدارس نیز جزو این اعتماد نو به نقل از برنامه قرار گرفته‌اند.

کعب‌عمیر در خصوص بحث‌های فرهنگی عنوان کرد: امام رضا(ع) در سفر خود در منزلی در جنب آرامگاه علی‌بن‌مهزیار مستقر شدند و به مدت یک ماه در منطقه عامری اهواز زندگی کردند اما میراث فرهنگی و ارشاد و مدیران استانی و کشوری این موضوع را بررسی نکرده‌اند در حالی که این منطقه می‌تواند یکی از نقاط گردشگری مذهبی اهواز باشد.

وی با انتقاد از عملکرد معاونت فرهنگی شهرداری اهواز گفت: معاونت فرهنگی شهرداری اهواز امسال در دهه کرامت و  ولادت حضرت معصومه(س)، حتی یک مراسم نمادین در منطقه عامری شهر اهواز برگزار نکردند. همچنین در بازدیدهایی که داشتیم مشاهده کردیم که مسجدی به نام مسجد شیخ نبهان در منطقه عامری وجود دارد که آخرین بازسازی آن به قرن ۱۱ هجری به عبارتی  به ۳۴۰ سال پیش برمی گردد در حالی که این مسجد باید جزو میراث‌های ما باید باشد و نباید مهجور بماند.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: منطقه عامری می‌تواند به عنوان گذر فرهنگی، به منطقه گردشگری مذهبی تبدیل شود. اگر در استان‌های دیگر چنین مکانی وجود داشت حتما از ظرفیت‌های آن استفاده می‌کردند اما در اهواز حتی حرم علی‌ابن‌مهزیار فراموش شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا