فضای فرهنگی جشنواره‌زده

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی نخستین مهرواره داستان آفرینش در تبریز اظهار کرد: کانون با این نگاه که رقابت‌های فردی می‌تواند برای کودکان و نوجوانان آسیب‌زا باشد عنوان اعتماد نو به نقل از برنامه‌اش را مهرواره گذاشته است تا در بچه‌ها این حس که یکی پیروز شده و دیگری شکست خورده است، به‌وجود نیاید.

نظری در این آیین که روز ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ در سینما قدس تبریز برگزار شد همچنین با انتقاد از افزایش رویدادها و جشنواره‌های رقابتی در محیط‌های آموزشی و آموزش و پرورش، پیشنهاد کرد که همه دستگاه‌های فرهنگی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان به برگزاری مهرواره‌ها روی بیاورند چراکه علاوه بر اثرات مثبت و سازگاری با فرهنگ ما، جامعه نیز به آن نیاز دارد.

او در ادامه، این رویداد غیررقابتی را که عده‌ای نوجوان به دلیل داستان‌نویسی گردهم‌آمده‌اند یک اتفاق مبارک دانست و خطاب به اعضای نوجوان کانون گفت: روح ‌مانند جسم به غذا نیاز دارد و چه خوب است اهل این لذت انسانی و کمال‌جویی طبیعی، مطالعه و آفرینش و خلق معنی شده‌اید.

فاضل نظری از حضور نویسندگان کتاب‌های کودک‌ونوجوان به عنوان مدرس در این مهرواره ابراز خوشحالی کرد و افزود: آنان با مهربانی در کنار کودکان قرار گرفتند و تجربه‌ها و داشته‌های‌شان را به بچه‌ها انتقال دادند.

مدیرعامل کانون، برگزاری مهرواره داستان آفرینش را محصول فعالیت دائمی و فرصتی برای تماشای بخشی از تلاش‌های مستمر کانون در حوزه ادبیات عنوان و اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد موفقیت این نوجوانان اهل قلم و هنرمند و تربیت نسلی پویا و خلاق در عرصه داستان‌نویسی باشیم.

«چند نسخه از این کاغذها» منتشر شد
هم اکنون بخوانید

همچنین انسیه موسویان سرپرست اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون نیز با بیان گزارشی از روند برگزاری مهرواره توضیح داد: در سراسر کشور و با دارا بودن ۷۸ انجمن ادبی فعال و بیش از ۲هزار عضو ارشد و نوجوان، در مجموع ۵۲۸ اثر از ۴۴۰ عضو ارشد دریافت شد و پس از انتخاب اولیه در استان‌ها در نهایت ۸۶ نفر شامل ۷۳ دختر و ۱۳ پسر با معیارها و استانداردهای تعریف شده، برای حضور در مهرواره  انتخاب شدند.

او ادامه داد: در مهرواره آفرینش از حضور ۱۳ استاد و نویسنده در حوزه ادبیات داستانی بزرگسال و کودک و نوجوان در ۱۸ کارگاه تخصصی بهره گرفتیم و دو نشست تخصصی با موضوع «طنز و «ادبیات وحشت» و یک نشست نقد داستان نیز برگزار شد.

علی بینش، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی نیز در این آیین از رییس حوزه هنری و دیگر مسئولان استان که در برگزاری این رویداد با کانون همراهی کردند قدردانی و اظهار امیدواری کرد زمانی که این نوجوانان به نویسندگان و رمان‌نویسان معروف و توانمندی تبدیل شدند، خاطره حضور در این مهرواره را فراموش نکنند.

در بخشی از این آیین کتاب مجموعه آثار نوجوانان شرکت‌کننده در مهرواره داستان با عنوان «آفرینش داستان» رونمایی شد و اجرای سرود کانون به دو زبان فارسی و ترکی و قصه‌گویی داستان معروف سارای از سوی یک دختر نوجوان تبریزی بخش دیگری از این اعتماد نو به نقل از برنامه بود.

محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی، معاون سیاسی امنیتی استاندار و جمعی از مسئولان استان به همراه افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، محمدعلی مقیمی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات کانون و مدیران کل کانون استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کرمانشاه نیز در این آیین حضور داشتند.

نقد و بررسی «مرگ و زندگی، روبه‌روی هم»
هم اکنون بخوانید

مهرواره داستان آفرینش که روز ۱۴ مرداد در تبریز آغاز شده بود روز ۱۷ مرداد با اهدای لوح قدردانی و تندیس به تمامی شرکت‌کنندگان به پایان رسید.

«مهرواره»، واژه‌ای است که کانون پرورش فکری برای عنوان برخی از رویدادهای غیررقابتی ویژه کودکان و نوجوانان انتخاب کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا