افزایش ۲۳ درصدی سهم اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور

به گزارش ایسنا، محمد امید در نشست خبری امروز شنبه بااعلام این خبر گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران در حوزه زیرساخت‌ها در روستاها اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است،  به شکلی از ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت تقریبا ۱۰۰ درصد آنها از نعمت آب و برق، راه، آموزش و بهداشت به اصول اساسی مورد نیاز روستاها برخوردار شده‌اند. همچنین در حوزه ارائه برخی خدمات جدید همانند گاز نیز بالای ۸۰ درصد روستاها از این نعمت برخوردار شدند و حدود ۷۰ درصد روستاها نیز از امروز از اینترنت بهره مند شدند.

وی ادامه داد: در کنار زیرساخت‌ها ، دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به اشتغال روستاییان داشته برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر نیز در جهت تحقق اشتغال پایدار روستایی انجام می‌شود. در این نمایشگاه معرفی مشاهیر، کارآفرینان، مراکز خیریه‌ای که در روستاها  کار می‌کنند انجام می‌شود و فرصتی برای بنگاه‌های روستایی ایجاد می‌شود تا کار تجاری خود را انجام دهند.

امید در خصوص آخرین وضعیت بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نیز گفت: یک و نیم میلیارد دلار منابع مالی برای اشتغال پایدار روستایی با تلفیق منابع حمایتی بانک‌های عامل حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است که از این رقم تاکنون ۸۹۰۰ میلیارد تومان جذب شده است.  از این ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان مربوط به نهادهای حمایتی  بوده و ۱۳۳۰۰ میلیارد تومان از محل توسعه صندوق ملی بوده است. همچنین طرح‌های که تاکنون مصوب و آماده پرداخت تسهیلات شدند جمعا ۱۸ هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از این طرح‌ها از منابع مالی موجود پرداخت شده است. مجموعا تاکنون ۱۰۶ هزار طرح از محل این منابع مصوب شده و سرانه هر طرح حدود ۸۸ میلیون تومان است.

به گفته امید، تعداد شغل‌هایی که از این محل ایجاد شده حدود ۱۵۰ هزار فرصت شغلی همراه با بیمه است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری این را هم گفت: از محل تسهیلات اشتغال روستایی نرخ بیکاری در روستاها حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. اتفاق قابل توجه دیگر این است که در سال ۹۷ سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور نسبت به سال قبل حدود ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است که این موارد از تبعات اجرای طرح اشتغال پایدار روستاییان بوده است.

تلاش آمریکا جابجایی صحنه نبرد به مدارس است
هم اکنون بخوانید

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آمار اولیه سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و همچنین مشاهدات از سطح روستاهای کشور گفت: براساس این آمارها نرخ مهاجرت معکوس در کشور محقق شده که این اتفاق بعد از انقلاب اتفاقی نادر است. در حال حاضر ۲۶ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند یعنی جمعیتی معادل ۲۱ میلیون نفر  که خوشبختانه با اجرای طرح اشتغال پایدار در روستاها شاهد کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری در روستاها بودیم یعنی نرخ بیکاری از ۸٫۹ درصد تقریبا به ۷ درصد کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که اشتغال در روستاها پایدار نشده بوده و یا روستاهای بزرگی که به شهر تبدیل شده‌اند جمعیتی روستایی در مقایسه با جمعیت شهری کاهش چشمگیری داشته است در حال حاضر حدود ۵۴ درصد اشتغال روستاها در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن است و مابقی در حوزه‌های خدماتی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص مدیریت آب در روستاها گفت: در حال حاضر خوشبختانه شاهد برقراری شرایط بهتری در حوزه مدیریت آب هستیم مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بالاست اما اقدامات خوبی انجام شده به نحوی که در  حال حاضر مصرف بهینه آب در روستاها را شاهد هستیم.

وی در خصوص بیمه روستاییان نیز گفت: درباره بیمه روستاییان و عشایر ، سازمان مستقلی وجود دارد اما ما هم به این موضوع توجه ویژه‌ای داریم و با صندوق بیمه عشایر و روستاییان همکاری‌های جدی داریم. بخشی از منابع بیمه روستاییان باید از محل یارانه‌ها پرداخت می‌شد که تاکنون این کار انجام شده اما باید برای بیمه‌ها منابع پایداری تعریف کنیم که این کار با برگزاری جلسات مشترک با صندوق بیمه عشایر و روستاییان در حال انجام است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تاکید کرد: بی تردید یکی از اهداف انقلاب ایجاد عدالت و توسعه پایدار  در همه کشور بوده است. قطعا اگر امکانات و اشتغال پایدار در اختیار روستاییان قرار می‌گرفت مهاجرت به سمت شهرها به این نحوه اتفاق نمی‌افتد اگر امکانات و اشتغال پایدار در روستاها محقق شود شاهد مهاجرت معکوس به سمت روستاها خواهیم بود البته باید بگویم کشورهای مشابهی همچون چین هم شاهد کاهش جمعیتی روستایی بوده است. لذا این موضوع تنها مختص کشور ما نیست و حتی در برخی کشورها شدت بیشتری دارد و در کشورهای اروپایی نیز این موضوع مشاهده می‌شود.

واکسیناسیون ترکیبی کرونا بی‌خطر اما با عوارض مقطعیِ بیشتر/ تزریق ۲ واکسن مختلف موثرتر است
هم اکنون بخوانید

برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر از قربان تا غدیر

امید همچنین از برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر از ۲۴ الی ۲۷ مرداد ماه سال جاری همزمان با عید قربان تا غدیر در محل نمایشگاه بین المللی تهران خبر داد و درباره جزییات این نمایشگاه،  کاوه معراجی معاون اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی و امور زیربنایی معاونت توسعه روستایی  گفت: این نمایشگاه برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های روستاییان و عشایر برپا می‌شود. امسال نیز این نمایشگاه از ۲۴ الی ۲۷ مرداد در ۱۰ سالن نمایشگاهی به مساحت ۲۷ هزار متر مربع برگزار می‌شود.

معرفی استعدادها ، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و عشایر در تولید محصولات متنوع و به ویژه در زمینه صنایع کوچک دستی و روستایی، معرفی طرح‌ها و پروژه‌ها موفق در عرصه‌های روستایی و عشایری که از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره گرفتند ، همچنین معرفی روستاها و مناطق عشایری نمونه به عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها، معرفی مشاهیر و استعدادهای نخبه‌ و جوان روستایی و عشایر، معرفی کارآفرینان و برقراری ارتباط تجاری فیمابین تولید کنندگان و مصرف کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات عشایری و روستایی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است که معراجی اعلام کرد.

وی بخش موسسات مالی و نهادهای عمومی غیر دولتی و بخش مدیریت بحران و پدافند غیر عامل را از بخش‌های دیگر چهارمین دوره نمایشگاه‌ توانمندی‌های روستاییان و عشایر خواند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا