تجهیز یک میلیون هکتار از باغات و مزارع کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری

به گزارش ایسنا، محمود حجتی امروز در حاشیه آیین افتتاح اراضی پایاب سد تبارک شهرستان قوچان در جمع پایگاه خبریان، عنوان کرد: کشور ما در یک اقلیم گرم و خشک قرار دارد ما یک سوم متوسط جهانی بارش داریم یعنی حدود ۲۳۰ یا ۲۴۰ میلیمتر متوسط بارندگی در ایران است این در حالی است که میانگین بارندگی در دنیا ۷۵۰ میلیمتر است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش راندمان آب و بهره‌وری آن در مزارع  افزود: باید در انتقال، مهار و چگونگی استفاده از آب دقت کنیم و برهمین اساس خوشبختانه با عنایت رهبری، همه دست اندرکاران در دولت و مجلس در طی سال‌های اخیر منابع خوبی در زمینه آب و خاک به وزارت جهاد کشاورزی و وزرات نیرو تخصیص یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از تجهیز یک میلیون هکتار از باغات و مزارع کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری در پنج سال اخیر خبرداد و تاکید کرد: در گذشته بر راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری از نوع آبیاری بارانی توصیه می‌شد اما اکنون باغ‌ها و زراعت‌ها به سمت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری زیرزمینی می‌رود تا از تبخیر آب جلوگیری شود.

وی گفت: در برخی مناطق سیستم‌ها هوشمند شده که میزان رطوبت در دل خاک را داشته باشیم و بیش از اندازه‌ای که گیاه به اب نیازدارد، آبیاری نداشته باشیم و حداقل رطوبت هم به صورت هوشمند در اختیار قرار بدهیم که استرس‌ها را به گیاه کاهش بدهد.

حجتی با بیان این نکته که در زمینه آب و خاک در کشور سرمایه‌گذاری خوبی شده  است، گفت: این طرح پایاب سد تبارک که از گذشته توسط وزارت نیرو پیاده شده با همت و حضور کشاورزان و بهره‌برداران در مجموع به صورت ۶۵۰ هکتار به بهره‌برداری رسید .

راهکار صنعت برق برای کاهش مصرف سوخت نیروگاه ها
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه انتخاب نوع بذر و نهال مناسب را یکی از روش‌های بهره‌وری آب ذکر کردو گفت: امروز موفق شدیم از یک مزرعه مادر تولید نهال یک شرکت دانش بنیان بازدید داشته باشیم که درباره پایه‌های مادری و پیوندک‌ها از گوشه و کنار دنیا و از قاره‌های مختلف جمع آوری و در حال تکثیر بودند و یک کار ماندگار و ارزشمند را انجام دادند تا گیاهانی داشته باشیم که در برابر سرما، کم آبی و تنش‌ها مقاوم بوده و پربازده باشند.

 امروز شبکه آبیاری اراضی پایاب سد تبارک شهرستان قوچان با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح شبکه آبیاری اراضی پایاب سد تبارک شهرستان قوچان عنوان کرد: آب، دُر گران بهایی است که در اختیار است و باید تلاش کنیم تا بهره‌ور تر و درست از آن استفاده کنیم.

وی  گفت: از مقام معظم رهبری  مجوزی اخذ شده مبنی بر برداشت از منابع صندوق توسعه برای تخصیص افزایش راندمان آبیاری یا افزایش بهره‌وری آب، با موافقت و اعلام حمایت مجلس و نمایندگان  از این طرح  امیدواریم بتوانیم در خدمت کشور و تولید کنندگان باشیم و بتوانیم از  آب  استفاده بهینه داشته باشیم.

حجتی افزود: شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم ولی خداوند متعال نعمت‌های فراوانی را داده و از خدا می‌خواهیم که قدرشناس نعم الهی باشیم و با هرچه بهتر استفاده کردن از نعمت‌های الهی بتوانیم مشکلاتمان را در بخش آب، خاک و کشاورزی برطرف کنیم و در خدمت تولید کشور و ایجاد ارزش افزوده هر چه بیشتر برای کشاورزان باشیم تا بتوانیم امنیت غذایی کشور که یکی از ضروریات است، تأمین کنیم.

وقتی شرکت‌های مخابراتی بلعیده می‌شوند/اپراتورهای تلفن همراه آستین بالا می‌زنند!
هم اکنون بخوانید

در ادامه نماینده مردم قوچان و فاروج گفت: امروز ۲ هزار میلیارد ریال طرح و پروژه‌هایی که مطالعات فنی آن‌ها به اتمام  رسیده و در حوزه وزارت جمع‌بندی شده است، تقدیم وزارت گردید که باید به قسمت‌های مربوطه معرفی شود تا پیگیری‌ها انجام پذیرد.

هادی شوشتری افزود: بر اساس سند توسعه  شهرستان قوچان بخش کشاورزی و دامپروری مهم‌ترین موضوع محسوب می‌شود که در این زمینه‌ها اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای دو ساله تا پایان دولت در بخش‌های آب و خاک، تولید کشاورزی، باغی و دامی و حوزه‌های شیلات، عشایری و منابع طبیعی و آبخیزداری تنظیم شده تا پیگیری و سرمایه‌گذاری از محل تملک دارایی و تسهیلات منابع داخلی جهاد و سایر منابع انجام شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا