آمار و ارقام تعداد دانشجویان پزشکی/پزشکانی که ترجیح می‌دهند "عمومی" بمانند

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست خبری نظام پزشکی با اشاره به موضوع افزایش ظرفیت‌های پزشکی، گفت: حوزه سلامت در همه ابعاد نیازمند کار کارشناسی است و هر تغییر ناگهانی که مبتنی بر کار کارشناسی نباشد، عوارض و نتایج سوئی به دنبال خواهد داشت. گاهی با یکسری فضاسازی از سوی برخی گروه‌ها، کار به مرحله‌ای می‌رسد که نمی‌توان نتیجه منطقی گرفت.

وی افزود: در حوزه ظرفیت‌های پزشکی باید بین کمیت و کیفیت تعادلی برقرار شود. حال اگر به صورت بی‌رویه و بدون گسترش زیرساخت‌ها کمیت افزایش یابد، کیفیت دچار کاهش می‌شود. این نگرانی اصلی است. طبیعتا افزایش هزینه‌ها و ارتقاء استانداردها حرف اصلی را می‌زند. هیچکس راضی نیست که در جایی درمان شود که کیفیت و آموزش مناسب وجود ندارد.

ظفرقندی ادامه داد: اگر به صورت بی رویه و بدون توسعه زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها را دو برابر کنیم، کیفیت کاهش یافته و به سلامت مردم آسیب وارد می‌شود، گفت: بنابراین در حرفه پزشکی کیفیت و کمیت حرف اول را می‌زند. در عین حال بدیهی است که وقتی یک دانشکده علوم پزشکی افتتاح می‌شود، محصولاتش هفت الی هشت سال بعد وارد عرصه می‌شوند.

متوسط رشد ۱۱۷ درصدی در تعداد دانشجویان پزشکی از سال ۸۸ تا ۹۷

وی با اشاره به تعداد دانشجویان پزشکی از سال ۸۸ تا ۹۷، گفت: در سال ۱۳۸۸، ۲۲ هزار و ۳۸۱ نفر بوده است، اما در سال ۱۳۹۷، به ۴۸ هزار و ۵۹۶ دانشجوی پزشکی فقط در بخش دولتی رسیده است. یعنی یک رشد ۱۱۷ درصدی را تجربه کردیم. به عنوان مثال در حوزه دندان پزشکی در سال ۸۸ حدود ۵هزار و ۷۶۸ نفر دانشجو داشتیم که در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۷۰۴ نفر رسیده و ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

افتتاح ۱۷ ایستگاه مترو تا پایان سال به شرط تامین منابع مالی+اسامی ایستگاه‌ها
هم اکنون بخوانید

ظفرقندی ادامه داد: در رشته مامایی در سال ۸۸، ۳۹۵۰ نفر دانشجو داشتیم که در سال ۹۷ تعداد آنها فقط در بخش دولتی به ۴۵۰۱ نفر رسیده است که رشد ۱۵ درصدی داشته است. در حال حاضر، مجموع دانشجویان پزشکی در حال تحصیل در کشور ۵۵ هزار نفر است و تعداد دانشجویان در حال تحصیل دندان‌پزشکی ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر، داروسازی ۱۱ هزار نفر، پرستاری ۵۰ هزار نفر و مامایی ۹ هزار نفر است. بنابراین رشد در ابعاد مختلف اتفاق افتاده است. حال رشد باید با زیرساخت‌ها و کیفیت متناسب باشد.

پزشکانی که ترجیح می‌دهند “عمومی” بمانند

وی تاکید کرد: در حوزه تخصص‌ها نیز رشد داشته‌ایم؛ به طوری که بالاترین درصد رشدمان در رشته پرتودرمانی بوده که ۲۳۳ درصد رشد داشته است. باید توجه کرد که در بسیاری از رشته‌ها فضای جذب وجود ندارد و به همین دلیل ورودی نمی‌آید؛ مانند رشته پزشکی قانونی که در آن رشد منفی داشته‌ایم. از طرفی به عنوان مثال در رشته جراحی قلب در دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۶ نفر ظرفیت داشتیم، اما کل مراجعین برای ورودی دو نفر بوده است.   از طرفی در سال ۹۸، بیش از ۸۰ درصد صندلی‌های طب اورژانس خالی ماندند و داوطلبان ترجیح دادند پزشک عمومی بمانند. زیرا ظرفیت‌هایش اشباع شده است. در سال‌های اخیر مداخله‌هایی در حوزه افزایش ظرفیت پزشکی انجام شده که باید زمان داد تا خروجی‌های آن دریافت شود و با توجه به هزینه‌ها اقدام کنیم.

هزینه ۸۰هزار میلیارد تومانی افزایش دو برابری ظرفیت‌های پزشکی

وی تاکید کرد: افزایش دو برابری ظرفیت‌های پزشکی که برخی گروه‌های فشار آن را مطرح می‌کنند، ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. آیا با این شرایط کشور می‌توان این اقدام را انجام داد؟.

قتل یک جوان به ضرب گلوله در محدوده خیابان محلاتی
هم اکنون بخوانید

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا