کاهش فوتی‌های تب کریمه کنگو نسبت به ۹۷ / هشدار به کادر پزشکی بیمارستانی

به گزارش ایسنا، دکتر محمد زینلی – کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در سمپوزیوم “تب خونریزی دهنده کریمه کنگو” که توسط مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: تب خونریزی دهنده ویروسی به گروهی از بیماری‌های ویروسی اطلاق می شود که شاخصه اصلی آن‌ها عبارت است از تب، بی‌حالی، افت فشارخون، اختلال در سیستم انعقادی و عروقی و خونریزی که عمدتا به طور تصادفی از طریق تماس با ترشحات حیوان و یا گزش ناقل آلوده، منتقل می‌شود. غیر از امسال و سال گذشته، نزدیک به ۸۵ تا ۹۰ درصد موارد ابتلا از طریق تماس مستقیم با خون و ترشحات دامی بوده است.

زینلی با اشاره به شکل عفونت بیمارستانی این بیماری، گفت: متاسفانه یک مورد ابتلای انترن در مشهد داشتیم که فوت شد و مورد دیگر یک متخصص میکروبیولوژی در اصفهان بود که خوشبختانه درمان شد. همچنین موارد دیگری در دامپزشکی و پرستاران داشته‌ایم. بنابراین کادر پزشکی باید دقت داشته باشند؛ چراکه در معرض خطر هستند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته و امسال آمار ابتلا از طریق گزش مستقیم “کنه” بیشتر بوده است، گفت: در سیستان و بلوچستان در شهرک دامدارن یک مورد انتقال از طریق ترشحات دام بود و هشت مورد مابقی از راه گزش کنه بود.

زینلی با بیان اینکه ما برای تمامی بیماری‌های واگیر تحت مراقبت تعاریف خاص خود را داریم، گفت: تصمیمی که اتخاذ می شود از طریق کمیته کشوری به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود. در نهایت پزشکان بر اساس تعاریف مطرح شده در تشخیص زودهنگام این بیماری اقدام کرده و ما را کمک کنند.

نان و پنیر و همدلی در سفره محرومان
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به تعاریف موارد مشکوک این بیماری، اظهار کرد: شروع ناگهانی تب، درد عضلات و علایم اپیدمیولوژیک از جمله سابقه گزش با کنه یا له کردن کنه با دست، تماس مستقیم با خون تازه یا سایر بافت‌های دام‌ها و حیوانات بیمار، تماس مستقیم با خون و ترشحات یا مواد دفعی بیمار قطعی یا مشکوک به CCHF و اقامت یا مسافرت در یک محیط روستایی که احتمال تماس با دام‌ها یا کنه‌ها وجود داشته است، برخی از این تعاریف است.

این کارشناس ارشد وزارت بهداشت با بیان اینکه در مراحل تهیه نمونه باید تمام مسائل حفاظت فردی رعایت شود، تصریح کرد: نمونه‌ها حتما باید تحت نظر امور آزمایشگاه‌های استان‌ها و مراکز بهداشت استان‌ها تهیه شده و از طریق مرکز بهداشت استان به انستیتو پاستور ارسال شود. حمل و نقل ایمن نمونه خیلی برای ما اهمیت دارد و دستورالعمل آن ارایه شده است، ولی متاسفانه گاهی از انستیتو پاستور به ما گزارش می‌شود که نمونه‌ها غیراستاندارد است؛ چراکه این مساله باعث آلودگی فرد حمل کننده و ارسال کننده نمونه و یا در نهایت  در داخل آزمایشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۷۸ تا پایان سال ۹۷، حدود ۱۴۲۴ مورد قطعی ابتلا به این بیماری داشتیم، اظهار کرد:‌ در سال ۸۹ و ۹۶ بیشترین مورد گزارش شده و امسال تخمین می زنیم بالای ۱۰۰مورد ابتلا داشته باشیم. موارد مرگ در سال ۹۶ با توجه به ۱۵۵ مورد ابتلا، ۸ مورد بود؛ یعنی میزان کشندگی به ۵ درصد رسید، ولی سال گذشته این رقم به ۱۰ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان و فارس بیشترین موارد ابتلا را داشته‌ایم، عنوان کرد: تهران از سال ۷۸ تا ۹۷  تعداد ۲۰ مورد قطعی داشته‌ایم و در استان البرز یک مورد بوده که آن هم منجر به فوت بیمار شد. از منظر روستایی و شهری بیشترین موارد ابتلا مربوط به مناطق حاشیه شهر بوده که به شکل قاچاق دام را  ذبح می‌کنند.

آزمون، سنجش و ارزشیابی واژگان کلیدی نظام تعلیم و تربیت هستند
هم اکنون بخوانید

زینلی با بیان اینکه موارد ابتلا در تمام گروه‌های سنی وجود داشته و از نظر جنسیت در افراد مذکر بیشتر گزارش شده است، عنوان کرد: این بیماری در گروه سنی تقریبا ۲۰ تا ۴۰ ساله بیشتر گزارش شده و به شغل افراد یعنی دامداری، کشاورزی و کارگر کشتارگاه بازمی‌گردد.

این کارشناس ارشد مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به موارد ابتلا از راه خوراکی، گفت: در موارد خوراکی آماری نداریم، ولی امسال دو مورد ابتلا از طریق مصرف جگر خام داشتیم که خوشبختانه درمان شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگرچه بیشترین آمار ابتلا مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده، ولی میزان کشندگی بیماری حدود ۱۰ درصد گزارش شده است، اظهار کرد: این مساله نیز به دلیل آموزش‌هایی است که در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زاهدان، زابل در رابطه با شناسایی و تشخیص به موقع ارایه شده است. در این سه دانشگاه هر مورد مشکوک به عنوان CCHF در نظر گرفته می‌شود، مگر آنکه خلاف آن  ثابت شود.

زینلی در خاتمه با بیان اینکه در حال حاضر دارو به صورت رایگان به بیمار داده می‌شود، ‌ گفت: دارو  را هم به شکل تزریقی و هم به شکل خوراکی در اختیار داریم و براساس نیاز دانشگاه‌ها توزیع می‌کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا