گفتگوی وزرای خارجه اردن و مراکش پیش از دیدار کوشنر با مقامات عرب

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، برخی منابع دیپلمات عرب در رباط تایید کردند، در شرایطی که مراکش برای میزبانی از دیدارهای جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا و طراح معامله قرن با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و یوسف العلوی، وزیر خارجه عمان در رباط آماده می‌شود، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن پنج‌شنبه گذشته به مراکش سفر کرده و در آنجا با ناصر بوریطه، همتای مراکشی خود دیدار کرد.

این منابع اظهار کردند: الصفدی که صبح‌ پنج‌شنبه وارد رباط شد، در شهر طنجه با بوریطه دیدار کرد، این در حالیست که قرار بود دیدار آن دو در شهر رباط برگزار شود.

برخی منابع مراکشی گفتند: وزیر خارجه اردن پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی ابن بطوطه مستقیماً به هتل “المیراج” در منطقه توریستی “کاب سبارطیل” رفت و با همتای مراکشی خود در هتل یاد شده غذا خورد و آنها در ادامه گفتگویی دو نفره با یکدیگر داشتند و الصفدی پس از این دیدار بلافاصله به امان بازگشت.

منابع دیپلمات دلایل این سفر و موضوعات مورد بحث دو وزیر را فاش نکردند، اما احتمال دادند که این سفر در ادامه دیدارهای مربوط به تحولات مساله فلسطین و دیگر موضوعات مرتبط و در رأس آنها طرح معامله قرن در چارچوب هماهنگی‌های سیاسی دو کشور باشد که در سفر کاری و دوستانه عبدالله دوم، پادشاه اردن به مراکش در اواخر مارس ۲۰۱۹ مطرح شد.

اردن و مراکش از اقدامات آمریکا برای اجرای معامله قرن نگران هستند، این دو کشور با این طرح مخالف بوده و بر اساس تصمیم‌شان برای خودداری از برخورد منفی با واشنگتن در دوره ترامپ، در کارگاه اقتصادی منامه در سطح فنی پایینی شرکت کردند.

آمادگی عبدالمهدی برای ترمیم مهم کابینه عراق
هم اکنون بخوانید

برخی منابع مراکشی که اقدامات آمریکا درباره معامله قرن را دنبال‌ می‌کنند، هرگونه اطلاعی از دیدار مسئولان عالی رتبه این کشور با کوشنر را تکذیب کردند.

این منابع احتمال دادند که دیدار الصفدی و بوریطه در طنجه انجام شده باشد، نه در رباط که در آنجا کوشنر همان روز دیداری با بن زاید و العلوی داشت، چراکه در اطراف هتل “سوفیتیل” در پایتخت مراکش طبق روال همیشگی در هنگام استقبال از مهمانان خارجی عالی رتبه، نیروهای امنیتی بسیاری حضور داشتند و چند دستگاه از خودروهای سفارت آمریکا نیز در ورودی هتل دیده شدند.

روزنامه اورشلیم پست نیز نوشت، کوشنر با بن زاید در مراکش دیدار کرد، قرار بود این دیدار در امارات انجام شود اما در لحظات آخر به مراکش منتقل شد و کوشنر در آنجا با العلوی نیز دیدار کرد.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه نوشت، در این سفر جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و آوی برکوویتز، معاون رئیس جمهور این کشور کوشنر را همراهی کردند.

اورشلیم پست نوشت، پس از آنکه قرار بود دیدار میان هیئت آمریکایی و ولیعهد امارات در ابوظبی برگزار شود، در نهایت این دیدار در مراکش انجام شد.

آخرین مقصد اعلام شده کوشنر در سفر منطقه‌ای‌اش پیش از ورود به مراکش؛ قاهره بود که در آنجا با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. سیسی پس از این دیدار گفت، مصر از تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه و جامع برای مساله فلسطین حمایت می‌کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، سیسی طرح‌های آمریکا درباره انتقال هر فلسطینی به سیناء را ناکام گذاشته و خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی شده است.

اعتراضات چندهزار نفری در پاریس بر سر اصلاحات قانون کار
هم اکنون بخوانید

کوشنر چهارشنبه گذشته در امان با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کرد. دفتر پادشاهی اردن اعلام کرد، عبدالله دوم در مراسم استقبال از کوشنر بار دیگر بر لزوم برقراری صلح عادلانه و پایدار که بر اساس راه‌حل تشکیل دو کشور، ضامن تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷، با پایتختی قدس شرقی و نیز زندگی در امنیت و صلح در کنار اسرائیل برای فلسطینی‌ها باشد، تاکید کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا