مگر ورودی «لور» را برای موزه‌های ایران می‌گیریم؟

هر چند تجربه ثابت کرده اگر امسال یا دو سال دیگر این میزان ورودی موزه‌ها، به آن سقف حداکثری نرسید، سال سوم این افزایش قیمت روی شاخِ موزه‌ها و جیبِ بازدیدکنندگانِ بناهای تاریخی است، که می‌تواند در سبد کالای گردشگران نیز تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایسنا، هیات وزیران در ۲۳ تیرماه تصویب کرد تا «ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ موزه‌ها و آثار تاریخی (غیر منقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ  پنج هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ صد هزار تومان و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی – فرهنگی (غیر منقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به چهار هزار تومان و برای بازدید کنندگان خارجی حداکثر تا ۵۰ هزار تومان افزایش داشته باشد.

و البته در این مصوبه بالا رفتن هزینه «نگهداری، مرمت و تجهیز موزه‌ها و بناهای تاریخی در سال‌های اخیر»، علت افزایش قیمت ورودی موزه‌ها عنوان شده است، هر چند به نظر می‌رسد در این میان به یک نکته توجه نکرده‌اند، قرار است افزایش ورودی موزه‌ها به چه قیمتی و برای کدام خدمات به بازدیدکنندگان باشد؟

ما سقف تصویب ورودی موزه‌ها را رعایت نمی‌کنیم

محمدرضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی – اما در گفت‌وگو با ایسنا، هر نوع اقدامی را لایق این افزایش قیمت پنج برابری می‌داند و می‌گوید: قرارنیست دست‌کم تا نیمه دوم سال این افزایش قیمت برای موزه‌ها و بناهای تاریخی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی اجرائی شود.

او با تاکید بر این که دولت قیمتی را برای ورودی موزها و براساس «قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» مصوب کرده است، ادامه می دهد: آن چه که مسلم است ما آن سقف را رعایت نمی‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که سه سال از زمانِ تصویبِ قیمت قبلی ورودی موزه‌ها گذشته است، ادامه می‌دهد: قانون اجازه داده تا براساس تورم سالانه و نرخ دلار، هر سه سال یک بار بازبینی برای قیمت ورودی موزه‌ها داشته باشیم، براین اساس نیز مصوبه خود را تنظیم کرده است، بنابراین با توجه به این‌که سه سال از تصویب و اجرائی شدن قیمتِ قبلی ورودی موزه‌ها گذشته بود، می‌توانستیم براساس تورم  و نرخ بالای دلار این موضوع را بار دیگر بازبینی کنیم.

او توضیح می‌دهد: یک گردشگر که قبلا براساس نرخ دلار سه هزار و ۵۰۰ تومان بهایی را برای ورود به موزه‌ها پرداخت می‌کرد، امروز که قیمت دلار سه تا چهار برابر بالاتر رفته، باید هزینه‌ای که برای ورودی موزه پرداخت می‌کند، نیز با افزایش همراه باشد، هر چند در نهایت این اتفاق نمی‌افتد و ان افزایش به سقف تصویب شده نمی‌رسد، اما معتقدم عادلانه است اگر این اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به این‌که اداره کل موزه‌ها تلاش می‌کند تا حدی میانه بین قیمت قبل و سقف مصوبه تعیین شده‌ی جدید توسط دولت ایجاد کرده و افزایش قابل قبولی را برای موزه‌ها، در سطح‌های مختلف طبقه‌بندی مشخص کند، می‌گوید: دولت بر اساس وظیفه خود که سه سال یک بار است این کار را انجام می‌دهد، اکنون نیز سازمان میراث فرهنگی با این مجوز اختیارِ بالا بردن قیمت‌ها را دارد، هر چند به صورت سیستماتیک سازمان میراث فرهنگی موظف به یادآوری  این کار به دولت است، اما افزایش قیمت ورودی موزه‌ها امسال توسط میراث فرهنگی اعلام نشده است.

کارگر با بیان این‌که میراث فرهنگی موظف است یک گزارش ازوضعیت قیمت بلیت‌ها در دنیا ارائه دهد، هزینه‌ی ووردی موزه‌ها را بسنجد و قیمت‌ها را به دلار بررسی کند، همه‌ی این آیتم‌ها را روی تصویب قیمت جدید برای ورودی موزه‌ها تاثیرگذار می‌داند و ادامه می‌دهد: هیات دولت براساس آن‌ها نرخی را تعیین می‌کند و بعد از آن این ورودی مشخص می‌شود.

با افزایش ورودی موزه‌ها، خلافی مرتکب نمی‌شویم

مدیر اداره کل موزه‌ها با تاکید بر این‌که برای این افزایشِ ورودی موزه‌ها تا این سطح، مرتکب خلافی نشده‌ایم، می‌افزاید: با توجه به مصوبه و قیمت قبلی برای ورودی موزه‌ها، مبنایی برای افزایش قیمت در نظر گرفته شده و آن اجرایی می‌شود، در واقع قیمت اعلام شده، سقف است، سقف که آن را رعایت نمی‌کنیم.

او با اشاره به این‌که سقفِ تصویب شده برای ورودی موزه‌ها در هیچ محوطه یا موزه‌های به طور کامل رعایت نمی‌شود، این اتفاق را حتی شامل محوطه‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی می‌داند.

کارگر اما نبود خدماتِ با کیفیت برای موزه‌ها حتی در حدِ بروشور یا راهنمایی که کارش نشستن روی صندلی در موزه‌ها باشد، را رد می‌کند و معتقد است: تفاوت‌های زیادی از سال‌های گذشته تا امروز در موزه‌ها ایجاد شده‌اند، امروز راهنمایان موزه‌ها همه به سیستم‌های «AUDI» مجهزند، برای حضور نابینایان تجهیز شده‌اند و در واقع از فضای گذشته فاصله گرفته‌اند.

او درباره‌ی اعتراض‌هایی که جامعه تورگردانان نسبت به این افزایش نرخ ورودی موزه‌ها داشته‌اند، ادامه می‌دهد: اگر قرار باشد که درصدی به ورودی موزه‌ها افزایش پیدا کند، حتما در مورد موزه‌های پربیننده است، در واقع مقایسه می‌شود با این که قیمت ورودی موزه در فلان کشور چه میزان است؟ از سوی دیگر قطعا بلیت موزه‌های ایران به اندازه‌ی بلیت موزه‌ای مانند توپکاپی ترکیه نیست.

مدیر اداره کل موزه‌ها در پاسخ به این پرسش که چه اصراری برای مقایسه بین قیمت ورودی موزه‌های کشور با دیگر موزه‌ها دنیا وجود دارد، وقتی که قیمت بنزین با کل دنیا مقایسه می‌شود، بر این اساس باید چنین مسائلی نیز تدوین شوند.

ورودی موزه‌ها، ارز که نیست

وی اما با تاکید بر این‌که موافق افزایش زیاد قیمت موزه‌ها به طور کلی هم نیست، ادامه می‌دهد: اما باید بررسی کنیم که این افزایش‌ها با کدام کشورها و کدام موزه‌ها انجام می‌شود؟ ارز که نیست بگوئیم با دلار یا یورو مقایسه شود. بخواهیم کیفیت موزه‌ها یا خدماتی که موزه به گردشگر ارائه می‌دهد را با موزه‌های کشورهای دیگر بررسی کنیم باید ببینیم به کدام کشورها می‌رسیم

او این مقایسه را کامل‌تر می‌کند و می‌گوید: سعدآباد از توپکاپی ترکیه بالاتر است، کاخ گلستان  و نیاوران نیز از این موزه بالاترند، هم از نظر وسعت و هم کیفیتِ اشیا و آثارِ موجود در موزه‌ها. اما از سوی دیگر اگر قرار باشد این مقایسه را بین موزه‌های لور و ارمیتاژ روسیه انجام دهیم، هزینه‌ی ورودی موزه‌های ان‌ها بسیار متفاوت‌ است.

ما که قیمت ورودی لور را برای موزه‌های ایران نگذاشتیم

کارگر با بیان این‌که  مگر قرار است هر چیزی را با لوور و امریکا مقایسه کنیم، ادامه می‌دهد: ما که قیمت ورودی لور را برای موزه‌های کشور نگذاشتیم، تا چند سال قبل ورودی موزه لور حدود ۳۵ یورور بود، اگر امروز بیشتر نشده باشد.

از نیمه دوم سال قیمت‌های جدید موزه‌ها اجرائی می‌شود

مدیر اداره کل موزه‌ها، اما سعی می‌کند خیال برگزارکنندگان تورهای خارجی را هم راحت‌تر کند.

او می‌گوید: قیمت‌ها هر چه قدر هم که مصوب شوند، برای نیمه دوم سال است، یعنی در شش ماهه دوم سال، بنابراین آن‌ها بر اساس قیمت جدید و برای آن زمان می‌توانند تورهای خود را ببندند.

آژانس‌ها چانه‌های خود را برای افزایش ورودی موزه‌ها زده‌اند

وی حتی تاکید می‌کند که بخش‌های مختلف گردشگری به خصوص انجمن‌های تورلیدری کشور مانند آژانس‌ها در زمان تصمیم برای تعیین این قیمت‌ها، دخیل بوده‌اند و نظر آن‌ها پرسیده شده است.

او می‌گوید: آن‌ها چانه‌های خود را برای این مصوبه زده‌اند.

به گفته‌ی کارگر؛ در این افزایش ورودی، همان تخفیف‌ها و موارد گذشته رعایت شده و موردی کم یا زیاد نشده است و حتی در طول سال چند بار ورودی موزه‌ها برای همه مردم رایگان است.

«قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» چه می‌گوید؟

به گزارش ایسنا، ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰، ماده ۶۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تصویب کرد «به دولت اجازه داده می‌شود براساس پیشنهاد سازمان مدیریت و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کشور و متناسب با عواملی همانند کاهش هزینه‌های دولتی‌ناشی از اصلاح ساختار اداری و کاهش نیروی انسانی و نرخ تورم، هر سه سال یک بار نسبت به کاهش یا افزایش مبالغ ریالی مشخص مندرج در قوانین‌و مقررات در زمینه میزان جرائم، تعرفه‌ها و خدمات دولتی، حقوق دولتی و عناوین مشابه با رعایت مفاد اعتماد نو به نقل از برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و ‌فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام و مراتب را ابلاغ کند.»

از سوی دیگر براساس تبصره سوم فروردین ۹۵ «مبالغ فوق‌الذکر (ورودی موزه‌ها) هر سه سال یک بار با توجه به تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی توسط سازمان میراث اصلاح و از طریق وزرای شورای عالی میراث فرهنگی باید اجرا شود.»

هر چند این بند در مرداد همان سال توسط معاون اول رئیس جمهور و با تاکید بر ماده ۶۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت حذف می‌شود، اما به گفته‌ی مسئولان میراث فرهنگی روند تغییر سه سالانه ورودی موزه‌ها همچنان اجرائی می‌شود.

تغییر این تعرفه‌ها با شیب تند از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. مصوبه‌ای که مانند امروز برای برخی شوک‌برانگیز بود. نرخ بلیت موزه‌ها ناگهان ۳۰۰ درصد رشد کرد. سال ۱۳۹۱ که نرخ ارز بیشترین نوسان را در طول یک دهه تجربه می‌کرد و قیمت دلار از ۱۸۰۰ تومان به ۳۸۰۰ تومان رسیده بود، مبلغ ورودی موزه‌ها، کاخ‌ها و سایت‌های تاریخی برای گردشگران داخلی از ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان و برای خارجی‌ها از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان شد.

‌اوایل سال ۱۳۹۴ درحالی‌که نرخ ارز نسبت به سال ۱۳۹۱ با تغییرات زیادی همراه نبود و قیمت دلار بین ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان نوسان داشت، دومین دور تغییرات اتفاق افتاد. نخست با مصوبه هیات وزیران ورودی کاخ موزه‌های سعدآباد و نیاوران گران شد و سپس، در نیمه دوم همان سال، اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به طور ناگهانی با مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، تعرفه‌های جدیدی را برای همه‌ی موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد. این‌بار قیمت‌ها برای گردشگران خارجی نزدیک به ۵۰ درصد رشد کرد.

انتهای پیام

"میهمانسرای حضرت"
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا