مخالفت کرزای با برگزاری انتخابات افغانستان هم‌زمان با مذاکرات صلح با طالبان

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسیا، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان اخیرا اظهار داشته است که انتخابات افغانستان نباید در بحبوحه مذاکرات صلح آمریکا با طرف طالبان انجام بگیرد.

او به گزارشگران گفته است که مظنون به نوعی توطئه است چون “انتخابات در جهت منافع افغانستان نیست” و این اقدام دموکراتیک، “شدیدا تحت تاثیر نیروی خارجی” انجام می‌گرفته است که از اعتبار آن می‌کاهد.

وی بیان داشته است: “من به هیچ وجه خوش‌بین نیستم؛ این را نوعی توطئه علیه افغانستان می‌دانم. انتخابات دست افغان‌ها نیست، دست خارجی‌ها، به خصوص آمریکا است. هر کاری که آمریکا بخواهد، قادر است با انتخابات ما بکند. این‌ها، انتخابات ما نیستند و زمانی مال ما می‌شوند که هیچ خون‌ریزی وجود نداشته باشد و ما دولتی قدرتمند با کنترل کامل بر این سرزمین، روی کار داشته باشیم”.

انتخابات افغانستان مقرر است در تاریخ ۲۸ سپتامبر صورت بگیرد. اشرف غنی، رئیس‌جمهور فعلی و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، در میان ۱۸ نامزد رقیب برای تصدی مقام ریاست جمهوری هستند. حدود ۹ میلیون نفر در این کشور واجد شرایط رای دادن هستند.

کرزای با بیان اینکه هیچ ترجیحی بین نامزدها قائل نیست، آن‌ها را ترغیب کرده است تا انتخابات را فراموش کنند و جهت پیشبرد رویه صلح، مساعدت کنند.

او در همین خصوص گفت: “افغانستان ابتدا نیاز دارد تا با خودش صلح کند و سپس به انتخابات بپردازد؛ ما باید روی رویه صلح تمرکز کنیم”.

وی می‌گوید که هر کشوری، از جمله آمریکا و پاکستان، منافع خود را در مذاکرات صلح دنبال می‌کنند و افغان‌ها باید آگاه باشند تا منافع خود را با “صلحی پایدار و ماندگار” تضمین کنند.

اردوغان فردا عازم آمریکا می‌شود
هم اکنون بخوانید

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که برای چهارمین بار پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ انجام می‌گیرد، در بحبوحه مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان صورت خواهد گرفت. انتظار می‌رود که هر دو طرف مذکور، مذاکرات هشت‌مرحله‌ای را به زودی در قطر آغاز کنند و ابراز امیدواری شده است که به توافقی نهایی دست پیدا کنند.

کرزای هم‌چنین تصریح کرده است: “ما از تلاش‌های آمریکا برای صلح در افغانستان حمایت کرده‌ایم اما توافق آمریکا و پاکستان را بر سر خاکمان نخواهیم پذیرفت. بی‌شک، ما می‌خواهیم با پاکستان رابطه داشته باشیم”. او با بیان اینکه بی‌ثباتی موجود در افغانستان به نفع کشورهای همسایه نیست، افزوده است: “آن‌ها ‌[همسایگان] باید برای یک افغانستان باثبات با ما همکاری کنند”.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 16 =

دکمه بازگشت به بالا