وقتی آپارتمان ۱۵۰ میلیونی سنندج به ۴۵۰ میلیون می‌رسد…

افزایش ناگهانی عوامل ساخت ساختمان و نیز تعیین قیمت به دل به خواه مالکان و دلالان نون به نرخ روز خود سبب شده بازار مسکن کردستان پس از التهاب چند ماهه به خواب عمیق فرو رفته است.

در شهرستان سنندج بیش از ١۲۰۰ مشاور املاک وجود دارد که از این تعداد بیش از ۵۰۰ مورد غیرفعال هستند که شاید رونق بازار مسکن را به شما یادآور کند اما به گفته برخی نمایندگان این اتحادیه بعضی از روزها تنها یک مبایعه‌نامه در شهرستان ثبت می‌شود که نشان از رکود می دهد.

 رکود بازار مسکن موجب شده قیمت ها از ابتدای سال حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اما این موضوع هم سبب نشده که عطش برخی صاحبخانه ها بکاهد و باز هم روند صعودی افزایش کرایه‌خانه ادامه دارد و سبب شده خانواده‌های بسیاری از نقاط متوسط شهر به حاشیه شهر نقل مکان کنند.

نبود قانون و یا دستورالعملی مشخص برای تعیین قیمت مسکن و اجاره‌بها، صعودهای پلکانی قیمت مسکن و اجاره بها را درپی داشته که معاملات مسکن را از معامله‌ای دوسر سود به معامله‌ای یک سر سود تبدیل کرده است.

بر اساس تحقیقات میدانی پایگاه خبری ایسنا، سال گذشته یک واحد آپارتمان در جام‌جم سنندج حدود ١۵۰ میلیون خریداری شده که همان واحد سال‌جاری با مبلغی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفته‌؛ یعنی بیش از ۳ برابر قیمت افزایش یافته است.

قطعا تاثیرات منفی تلاطم بازار را گروه اجاره‌نشین و افرادی که با دریافت چندین وام اقدام به خرید مسکن کرده‌اند می‌برند.

یکی از شهروندان به پایگاه خبری ایسنا گفته ماهی کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دارم و این درحالی است که صاحب‌خانه روز گذشته کرایه خانه را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده و یک سوم مبلغ رهن نیز به آن اضافه شده است.

یک کارشناس اتحادیه مشاورین املاک معتقد است: ۹۰ درصد عامل گرانی مسکن از عوارض درج قیمت بدون کارشناسی بر روی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن است.

همایون حیدری در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایسنا اظهار کرده، قیمت مسکن تصاعدی افزایش پیدا کرده اما اکنون قیمت ها به صورت تدریجی در حال کاهش است.

جدیدترین قیمت‌ طلا، ارز و سکه
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه قیمت مسکن در چند ماه اخیر ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است، افزود: فروشنده مدتی محدودی می‌تواند مسکن خود را نگه‌ دارد و اگر مشتری نباشد قطعا مجبور است مسکن خود را زیر قیمت بفروشد.

کارشناس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج تصریح کرد: قیمت ملک را مشاورین املاک تعیین نمی‌کنند بلکه هرکس هر قیمتی را بخواهد می‌گوید و بدتر از آن مردم با گران شدن قیمت ها بیشتر به خرید خانه تمایل پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن، بازار را برهم زده‌اند عنوان کرد: در فضای این سایت‌ها افراد هر قیمتی را که بخواهد درج می‌کنند و افزایش یا کاهش قیمت خرید و فروش اجاره مسکن از دست مشاورین املاک خارج است.

حیدری با بیان اینکه مشاورین املاک کمترین تاثیری در گرانی قیمت مسکن و اجاره‌بها ندارد ادامه داد: ۹۰ درصد عامل گرانی مسکن از عوارض درج قیمت بدون کارشناسی بر روی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش مسکن است.

وی همچنین افزایش قیمت کنونی مسکن را متاثر از افزایش قیمت مصالح ساختمانی، افزایش قیمت مجوزهای شهرداری و افزایش قیمت امتیازهای آب، برق، گاز و تلفن نیز دانست.

کارشناس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج با اشاره به اینکه مشاورین املاک اختیار عقد تفاهم‌نامه فروش واحد مسکونی به اتباع کشورهای خارجی را ندارند و موضوع خرید مسکن شهر سنندج از سوی اتباع عراقی شایعه‌ای بیش نیست یادآور شد: اجاره مسکن به اتباع خارجی نیز باید با هماهنگی‌ با اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از دلایل گرانی مسکن را می توان به حضور دلال‌ها در بازار مسکن شهر سنندج دانست که با خرید مسکن با قیمت بسیار کم از مشتری و فروش آن با سودی چند ده میلیون تومانی سعی در آشفته کردن بازار و به نوعی حبابدار کردن بازار دارند.

در آموزش کشاورزی ضعف‌های جدی داریم
هم اکنون بخوانید

حمید پوراحمدی، بازرس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج به پایگاه خبری ایسنا گفته، سالجاری به ۴۵ مشاور املاک متخلف تذکر داده شده که در صورت عدم رفع مشکل، پرونده‌ی آن‌ها برای پیگیری بعدی به مراجع انتظامی تحویل داده خواهد شد.

وی ادامه داد: تنها در تعدادی بسیار محدود از مشاورین املاک سطح شهر، دلالان حضور مستمر دارند و با خرید مسکن زیرقیمت و فروش آن با قیمت گزاف التهاباتی در بازار ایجاد می‌کنند؛ اتحادیه مشاورین املاک با مدیرانی که اجازه حضور این دلالان را در محل کسبشان را داده‌اند برخورد جدی می‌کند.

کارشناس اتحادیه مشاور املاک شهرستان سنندج اظهار کرد: اگر سه گزارش مردمی درخصوص تخلف یک مشاور املاکی به ما داده شود به سرعت پروسه اعمال قانون آن را اجرا می‌کنیم.

هر چند عوامل دیگری همچون افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز در افزایش قیمت مسکن دخیل است اما می‌توان دریافت که اصلی‌ترین دلیل از سوی صاحبان ملک اعمال می‌شود و عملا صاحب‌خانه‌ها نگاهی به جیب طرف مقابل (مشتری) ندارند.

وریا احسن، رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان سنندج با اشاره به تشکیل کمپینی برای مقابله با گرانی اجاره‌بها در گفت و گو با پایگاه خبری ایسنا تصریح کرده، اکنون موضوعی در اتحادیه مشاورین املاک مطرح شده تا از ثبت خانه‌هایی با رهن و اجاره نامتناسب و گران در دفتر اجاره خودداری شود و تعدادی از مشاورین املاک سطح شهر خودجوش از این کار خیر استقبال کرده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهرستان سنندج عنوان کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم، قیمت کلیه اجناس و وسایل افزایش داشته که مسکن نیز از این قاعده مستثنا نبوده و افزایش چندباره قیمت را شاهد بوده است.

گزارش از سعید فریدی پایگاه خبری ایسنا، منطقه کردستان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا