روحی صفت: آمریکا در مساله افغانستان کاملا شکست خورده است

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از روند نشست‌های صلح افغانستان گفت: متاسفانه سیاست‌های آمریکا در موضوع افغانستان نوسانات زیادی داشته و در هر مقطع زمانی بدون این‌که به طور جامع و مانع و به صورت بلند مدت به این مساله نگاه کند، به صورت کوتاه مدت در پی دستیابی به اهداف خود است لذا به همین ترتیب بحران افغانستان استمرار پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: استمرار بحران افغانستان نتیجه عدم برخورد استراتژیک  درازمدت، جامع و مانع آمریکا با این موضوع است که بیش‌تر با اهداف داخلی همراه است، اما معتقدم در تحولات اخیر افغانستان ترامپ به دنبال برگزاری یک شو برای استفاده در انتخابات آتی آمریکا است تا نشان دهد به‌گونه‌ای طرف‌های موضوع افغانستان را دور هم جمع کرده و یک توافق نیم‌بندی را به مورد اجرا گذاشته است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان با بیان این‌که این مسائل نمی‌تواند حل واقعی مشکل افغانستان را به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: شیوه آمریکا در محتوای کار و به دنبال آن در نتایج آن دارای اشکال است، ما به‌عنوان تحلیل‌گر چشم انداز مثبتی در پایان آن نمی‌بینیم که به نفع مردم افغانستان باشد، در واقع به صورت ناقص روند مذاکرات را اجرا می‌کنند که موجب استمرار بحران نیز است.

روحی صفت در ادامه یادآور شد: در ابتکار اخیر دولت افغانستان از محوریت کار دور شده و این اشکال اساسی است که دولت در محور مذاکرات نیست و مساله دیگر این‌که در ارتباط با کشورهای تاثیرگذار درمنطقه در این زمینه مشورتی صورت نگرفته است، بلکه در میانه کار از آن‌ها دعوت به عمل آمده است، در واقع از قبل اهداف خود را تعیین کردند.

درخواست سناتور آمریکایی برای ارائه وام صندوق بین‌المللی پول به ایران
هم اکنون بخوانید

وی همچنین بیان کرد: در مذاکراتی هم که با طالبان در قطر برگزار شد، مشکل اصلی این بود که مشروعیت طالبان را افزایش دهند و از مشروعیت دولت کابل به‌عنوان دولت قانونی مستقر در افغانستان کاسته شود.  

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: پس از آن نیز دو دور مذاکرات آمریکا با روسیه و چین برگزار شد، در دور سوم از پاکستان هم دعوت به عمل آمد، از ایران هم دعوت کردند اما اتحادیه اروپا و هندوستان که برای شرکت در این مذاکرات در خواست داشتند، دعوتی به عمل نیامد.

روحی صفت تصریح کرد: این همان متدولوژی است که اشکال دارد و مانع از این می‌شود که کارها به خوبی به سرانجام برسد، ما را هم وسط کار دعوت کردند بدون این‌که در پخت و پزهای قبلی حضور داشته باشیم.

این دیپلمات پیشین کشورمان در افغانستان درباره این‌که طالبان هم در مذاکرات شرکت داشته و هم عملیات‌هایی را در کابل انجام می‌دهد، گفت: این مساله به نوعی نشان دادن قدرت به آمریکا است، زیرا  آمریکا در موضوع افغان‌ها بسیار ضعیف عمل می‌کند؛ در واقع در قضیه افغانستان کاملا شکست خورده و فقط به دنبال این است که با یک آبرومندی موضوع افغانستان را جمع و جور کند تا یک پرستیژی برایش بماند.

وی همچنین گفت:‌ به همین دلیل همزمان در مذاکرات با طالبان، وقتی عملیات مهمی در کابل توسط طالبان انجام می‌شود، همه انگشت اتهام به سوی آمریکا می‌رود که نتوانسته مدیریت درستی داشته باشد برای این‌که این عملیات‌ها اتفاق نیفتد.

معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه تاکید کرد: بنابراین در موضوع صلح افغانستان ما چشم انداز روشنی نمی‌بینیم، البته این نگاه ناشی از موضع ما نسبت به افغانستان یا آمریکا نیست، ناشی از تجربه ما است که می‌بینیم برخی از حوادث دوباره کپی و تکرار می‌شود، وقتی این حوادث در افغانستان پیش آمد همه کسانی که صاحب نظر بودند به آمریکا توصیه کردند وارد افغانستان نشود، تجربه شوروی نشان داد نیروی نظامی وقتی وارد افغانستان شود نهایتا با شکست از آن جا خارج می‌شود، اما آمریکا توجهی به این موضوع نکرد.

مشروح جلسه رسیدگی به پرونده 12 متهم ارزی
هم اکنون بخوانید

روحی صفت اظهار کرد: پس از آن افغانستان دچار بحران بزرگی شد، درگیری های زیادی در این کشور اتفاق افتاد و قضیه افغانستان تاکنون حل نشد. لذا به نظر می‌رسد نوع و شیوه عمل آمریکا تا حدودی شبیه آن زمان است و تصور می‌کنم نتایج کار، منجر به درگیری بیش‌تر در داخل افغانستان و میان جناح‌های متناظر خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا