فاضلاب بافت تاریخی یزد، عاملِ نشست در مسیر لایه‌ها

به گزارش پایگاه خبری ایسنا – منطقه یزد، «محمد حسن طالبیان» شب گذشته در نشست‌ شب یزد در خانه فرهنگ صدوقی برگزار شد، با اشاره به پیشینه وقایع ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست آثار ملی کشور، اظهار کرد: ثبت جهانی یزد نیز با محور شهری صلح دوست با زندگی مسالمت‌آمیز اتفاق افتاد که رویدادی مهم در کشورمان محسوب می‌شود.

وی آمار تخریب در بافت جهانی را رقمی کمتر از دو درصدِ میزان کشوری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه نهضت حفاظت و احیا به دنبال علاقه و اشتیاق مردم به بافت جهانی و آثار ناملموس آن شکل گرفت و گویا امروز این مسئله مهم برای مردم و ساکنان بافت تاریخی نیز بسیار اهمیت دارد.

او حفاظت از بافت تاریخی یزد را موضوعی استراتژیک دانست و افزود: حفاظت از این بافت به دلیل تاثیرگذاری در امنیت ملی، اهمیت دارد و از این بُعد بیشتر مد نظر است به طوری‌که می‌‎ تواند به وحدت، همدلی و همراهی مردم و ساکنان بافت بیانجامد.

یزد پایلوت معماری و سنت‌های فرهنگی

وی شناخت سوابق تاریخی یک بافت تاریخی و تداوم مسیر آن را به علت چگونگی تعامل بین زندگی ساکنان، شهر و طبیعت موضوعی مهم دانست و عنوان کرد: یکی از معیارهای برگزیده یونسکو برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد که همیشه نیز مورد غفلت قرار گرفته، موضوع مهم پیوند خوردن به درخت تاریخ و الگوبرداری از آن است که از طریق آن می‌توان هر موضعی را مدیریت کرد.

او تکنولوژی، معماری و سنت‌های فرهنگی را معیارهای دیگری در این زمینه دانست و افزود: شهر یزد در این مسئله نه تنها باید پایلوت کشوری باشد بلکه باید به الگوهای خوب و قابل توجهی برسیم که البته همیشه محدود به عرصه و حریم بافت تاریخی نیست. مسیر تاریخ به منظور توسعه فرهنگ کشور باید ادامه پیدا کند، در غیر این صورت، شاهد توسعه ناپایدار هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت گفتمان‌سازی در کشور، بیان کرد: اختلافات کارشناسی مطرح شده از سوی کارشناسان و متخصصان، مسئله مهم و قابل توجهی نیست بلکه روی آوردن به گفت‏‌وگو در راستای بهره‏‌مندی از نتیجه تجارب موفق و ناموفق، مهم است.

«برادران لیلا» برنده جایزه فیپرشی جشنواره کن شد/ تقدیم جایزه به مردم داغ‌دیده آبادان
هم اکنون بخوانید

طالبیان رفع مشکلاتی مانند نقل مکان کردن ساکنان بافت تاریخی با سیاست‌های غلط را نیازمند یک فرآیند طولانی مدت دانست و تاکید کرد: مسائل فنی زیادی نیز در این زمینه وجود دارد که باید با گفتمان‌سازی حل شود. همه‌ی اعتماد نو به نقل از برنامه‌های مدون کشور، حاصل گفتمان‌‎‌سازی داخلی و بیانگر اهمیت رفع مشکلات با استفاده از گفتمان‌سازی است. البته در یزد نیز گفتمان‌سازی آغاز شده و از سوی مردم یزد نیز راهکارهای قابل توجهی ارائه شده است.

سرمایه‌گذاری در بافت بهتر شده، اما مرمت اصولی نگران‌کننده است

او نگرانی فعلی را منحصر به مرمت‌های انجام شده دانست و گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی یزد وضعیت بهتری نسبت به قبل پیدا کرده اما مسئله مهم و نگران کننده مرمتی است که باید اصولی انجام شود، هر چند با ورود نهادهای دانشگاهی به این زمینه، نظارت بر مرمت‌ها بیشتر، دقیق‌تر و حتی مسائل دیگر حقوقی، شهروندی و حتی میراث فرهنگی نیز با ورود این قشر فرهیخته برطرف می‌شود و دولت نیز در این زمینه آماده حمایت است.

این مسئول با اشاره به طرح پرونده زنجیره‌ای ثبت فلات مرکزی ایران، بیان کرد: ثبت این بافت در فهرست آثار جهانی باید بر کشور تاثیر بگذارد، بنابراین این پرونده از سوی کشور پیشنهاد شده که البته مکان‌های وسیع همواره ایرادهای بیشتری برای ممانعت از ثبت دارند که با کارشناسی می‌توان آنها را مانند ثبت جهانی بافت گسترده تاریخی در شهر یزد مدیریت کرد.

وی اهمیت افزایش ثبت آثار در فهرست جهانی را از ضرورت‌های ارتقای جایگاه کشور در امنیت ملی عنوان کرد و گفت: در دیپلماسی فرهنگی و جهانی با وجود تمدن و تاریخ کشورمان می‌توانیم حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشیم.

طرح کریدور راه‌آهن چشم‌اندازی از همه آثار تاریخی و فرهنگی کشور

طالبیان به پرونده ثبت جهانی «کریدور راه ‎ آهن» اشاره کرد و گفت: این طرح بزرگ نیز شامل همه آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی است و چشم‌اندازهای در مورد هریک از آنها وجود دارد هرچند البته ممکن است ایرادهای زیادی داشته باشد.

منوچهر شاهسواری: سینمای ایران همچنان فعالیت می‌کند/ فاصله دارا و ندار زیاد شده است
هم اکنون بخوانید

وی یزد را یکی از نقاط امن دنیا دانست و گفت: یزد همیشه یکی از نقاط امن دنیا است و این که ۱۹۲ کشور دنیا در ثبت آثار کشورمان در میراث جهانی مشارکت می‏کنند نیز بیانگر این است که کشور ایران از نقاط امن دنیاست.

هنوز مشاوری برای طرح‌های فلات مرکزی کشور نداریم

طالبیان در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به ضرورت حفظ نظام مفهومی و محتوایی در طرح‌های تمام شهر جهانی حتی محدوه خارج از بافت تاریخی، اظهار کرد: متاسفانه هنوز مشاوری که بتواند طرح‏‌های مربوط به فلات مرکزی را به آن سپرد، پیدا نشده است اما همچنان امیدوار به قشر دانشگاهی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد آمار گردشگران یزد با بیان این که تهدید گردشگری یزد نسبت به آمار موجود هنوز در نظر گفته نمی‌شود، بیان کرد: هنوز یزد قبال مقایسه با شهرهای گردشگری مطرح دنیا همچون ونیز و بارسلون که آمار گردشگر بالایی دارند، نیست.

فاضلاب بافت تاریخی یزد، باعث نشست در مسیر لایه‌ها شده

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین به ضرورت رسیدگی و توجه به مسئله فاضلاب بافت تاریخی شهر یزد اشاره و اظهار کرد: این موضوع نه تنها در بافت تاریخی یزد بلکه در تمام کشور وجود دارد و ممکن است منجر به نشست‌هایی در مسیر لایه‌ها شود اما مطالعات و جمع‌آوری اطلاعات در مورد فاضلاب‌ها، نحوه توزیع و قنوات بافت تاریخی یزد در حال انجام است و در سطح ملی نیز از آن حمایت می‎شود.

معاون میراث کشور در بخش پایانی سخنان خود از رفع معضل اماکن «مجهول‌المالک» و «کثیرالمالک» بافت تاریخی در قالب راهکاری قانونی و حقوقی یاد کرد و گفت: مانند شهرداری‌ها که با نظر قضات به راهکاری در این زمینه دست یافتند، این مسئله را نیز مدیریت خواهیم کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا