غلامی: کمبود شدیدی در تامین خوابگاه متاهلی داریم

به گزارش ایسنا، غلامی وزیر علوم در جلسه علنی امروز (دوشنبه) به سوال داداشی نماینده آستارا درباره دلیل عدم ارائه خدمات رفاهی مناسب به دانشجویان دکترا پاسخ داد.

وزیر علوم در توضیح گفت: در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی در توسعه تسهیلات تکمیلی داشتیم که دوره ارشد و دکتری دائر شد. امروز دوره دکتری موتور محرک رشد علمی کشور است. ما تمامی تلاشمان را برای تامین امکانات رفاهی دانشجویان از منابع مختلف اعتباری کرده‌ایم که عمده این منابع در اختیار صندوق رفاه دانشجویان است که بخش اصلی از اعتباراتش را از قانون بودجه می‌گیرد.

وی ادامه داد: محدودیت‌ها هم ناشی از آن است که بعد از مجلس شورای اسلامی به پیشنهادها ما رای ندادند. ما تلاش می‌کنیم که نگاه ویژه‌ای در سال ۹۹ داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ از اعتبارات مصوب ۴۰ درصد تخصیص محقق نشد که این چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود. با این وجود در سال گذشته صندوق رفاه تسهیلاتی برای دانشجویان دکتری ارائه کرد از مجموع ۶۴۰ میلیارد تومان درآمد عمومی و اختصاصی حدود ۲۰۶ میلیارد تومان صرف وام و تسهیلات رفاهی به دانشجویان دکتری روزانه و شهریه پردازان شد که حدود ۳۵ درصد از کل منابع صندوق را شامل می‌شود در حالی که نسبتا دانشجویان دکتری روزانه به کل حدود شش درصد است.

وزیر علوم همچنین اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ تاکنون بیش از ۵۰۳ میلیارد تومان وام دکتری صرفا به دوره روزانه داده شده که با توجه به بازگشت سه ساله این وام برگشت سرمایه به زودی محقق نمی‌شود.

هشدار غریب‌آبادی به اعضای شورای حکام
هم اکنون بخوانید

وی درباره کمک‌های بلاعوض نیست، گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۵ – ۱۳۹۶ مبالغی را تعیین کرد که در طول یکسال پرداخت شود اما به خاطر عدم استمرار تامین منابع قطع شد و هیچ گاه برای صندوق رفاه هم در این باره تامین بودجه رخ نداد.

غلامی با بیان این‌که پرداخت شهریه‌ها و وام‌های  دانشجویایی حدود ۲۱ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت:‌ این حجم از خدمات صندوق رفاه عموما با تکیه بر کمک‌های دولت و هم‌افزایی از طریق استفاده از منابع بانکی رخ می‌دهد، لذا ارتقاء وضعیت صندوق رفاه از کارهای قابل توجه وزارت علوم است.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۷، ۱۵۷ میلیارد تومان وام ویژه به دانشجویان دکتری داده شده که نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود ۸۰۰ درصد رشد داشته‌ایم این یعنی در سه سال تلاش‌ها مضاعف شد تا علی‌رغم تمامی محدودیت‌ها منابع بسیج شود از این‌رو امروز دانشجویان دکتری علاوه بر دریافت وام تحصیلی ماهانه و وام ضرورت سه میلیون تومانی می‌تواند از حدود ۱۹ نو وام دیگر صندوق رفاه همچون وام ازدواج، زیارت عتبات، حج، تغذیه، ودیعه مسکن و پایان‌نامه برای دانشجویان مبتکر استفاده کند.

وی همچنین اظهار کرد: مبلغ وام شهریه دانشجویان با توجه به هزینه‌ها و طبق مصوبه هیات امنا در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ از ۲.۵ میلیون تومان به ۳.۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که این وام از مهرماه سال ۱۳۹۸ قابل پرداخت است.

غلامی در مورد وضعیت خوابگاه دانشجویان دکتری گفت: با توجه به کمبود ظرفیت خوابگاه اولویت به دادن خوابگاه برای دانشجویان دکتری است که بیش از ۷۵ درصد دانشجویان متقاضی واجد شرایط دکتری در اتاق‌های دو تا سه نفره اسکان داده شده و به ندرت در اتاق چهار نفره هستند در مواردی که امکان تامین خوابگاه وجود ندارد تسهیلات وام ودیعه مسکن داده می‌شود البته من هم قبول دارم که درباره تامین خوابگاه متاهلی کمبود شدید داریم، چون این پروژه‌ها باید تعریف و احداث و بهره‌برداری شود که در مواردی از ظرفیت خیرین استفاده می‌شود در بودجه ۱۳۹۸ امکانی آمده که دانشگاه‌ها می‌توانند خوابگاه متاهلی احداث کنند.

حجت‌پناه: عصبانیت انسان‌ها ریشه در فقر، اقتصاد و خانواده دارد
هم اکنون بخوانید

وزیر علوم با بیان این‌که در سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن داده شد گفت: ۱۳.۵ میلیارد تومان از وام ودیعه مسکن به طور ویژه برای دانشجویان دکتری اختصاص داده شد.

وی در مورد وضعیت تغذیه دانشجویان دکتری هم اظهار کرد: تمام دانشجویان دکتری متقاضی می‌تواند از خدمات تغذیه ارزان‌قیمت برخوردار شود. دولت با صرف سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی و ۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات اختصاصی یارانه غذایی ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی به دانشجویان می‌دهد لذا اگر دانشجوی ارشد و دکتری مشکل تامین هزینه غذا داشته باشد صندوق رفاه می‌تواند به صورت بلاعوض هزینه غذایی آنها را تامین کند.

غلامی در ادامه اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه‌ها با اختصاص سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز و بهسازی فضای سرانه دانشجویی به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای دانشجویان به ویژه مقطع دکتری هستند گزارش‌ها از سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ نشان‌دهنده ارتقای وضعیت خوابگاه‌ها و ارتقاء وضعیت رفاه دانشجویان دارد که امیدواریم همین فرآیند را به طور جدی دنبال کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا