ارز نفتی به نفت برگشت

به گزارش ایسنا، مصوبه اخیر مجلس در رابطه با طرح “حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی” با این تکلیف همراه بود که تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه و حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی اختصاص پیدا کند.

در حالی منابع ارزی صندوق توسعه ملی باید به سمت صنایع نفتی و گازی بیشتر حرکت کند که این صندوق ذخایر خود را از محل فرآورده‌های نفت و گاز تأمین می‌کند و از سال ۱۳۹۰ تاکنون طبق قانون، هر ساله سهمی از درآمدهای ارزی وارد صندوق توسعه ملی شده تا ضمن ذخیره‌ای برای نسل‌های آینده کمکی برای توسعه کشور باشد.

تکلیف صندوق برای اختصاص تسهیلات به منظور حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی مشروط شده به اینکه باید در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و با اذن مقام معظم رهبری انجام شود.

همچنین طبق مصوبه مجلس شروطی برای تنفس خوراک تخصیصی به طرح‌های مربوط به توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی تعیین شد؛ به طوری که درصد تولید نفت کوره در طرح‌های مورد نظر باید کمتر از ۱۰ درصد کل فرآورده‌های تولید آن طرح باشد یا اینکه در هنگام بهره‌برداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیت و کیفیت انواع فرآورده‌های تولیدی بر اساس مجوز اولیه صادره بر عهده وزارت نفت باشد و در صورت وجود هر گونه مغایرت، موظف است میزان تنفس خوراک را متناسب با طرح اجرا شده تعدیل کند و به اطلاع صندوق توسعه ملی برساند.

در حالی سهمی برای حمایت صنایع نفتی در صندوق توسعه ملی تعریف شده که پیش از این نیز هر ساله طرح‌های نفتی از محل تسهیلات ارزی تأمین منابع می‌شدند؛ به گونه‌ای که تا پایان سال گذشته حدود ۱۷ میلیارد دلار برای طرح‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز در صندوق توسعه ملی مورد پذیرش و در دستور کار قرار گرفته است.

دنا استاندارد ایمنی عابر پیاده را دریافت کرد
هم اکنون بخوانید

گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که از ابتدای فعالیت صندوق تا پایان سال گذشته حدود ۳۵۰ فقره با حدود ۴۱ میلیارد دلار طرح در صندوق اعلام وصول شده است. از طرح‌های اعلام وصول شده، سهم طرح‌های بالادستی نفت و گاز حدود ۱۶.۸ میلیارد دلار و در قالب ۱۱ فقره طرح بوده که برای تمامی آن‌ها مسدودی صادر شده است.

در مجموع ۱۲ میلیارد دلار برای طرح‌های بالادستی نفت و گاز تأمین اعتبار و ۸.۸ میلیارد دلار پرداخت شده است و سهم طرح‌های پایین دستی نفت و گاز از طرح‌های اعلام وصول شده ۲۹۸ میلیون دلار و در سه طرح بوده که برای تمامی آن‌ها مسدودی صادر شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا