آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی غرب تهران

به گزارش ایسنا، صبوری در آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ۲۱ و ۲۲ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران گفت: متأسفانه در قسمت غربی تهران با توسعه مناطق ۲۱ و ۲۲ توسعه شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی متناسب با رشد جمعیت انجام نشد، لذا باید در این زمینه اقدامات جدی انجام می‌دادیم.

وی افزود: در قسمت رودخانه وردآورد در شرق و غرب رودخانه حوضه آبریز ۱۰۰ کیلومترمربعی وجود داشت که کار جدی برای آن و جمع‌آوری آب‌های سطحی در غرب انجام نشده بود، لذا در مسیر ۱۸ کیلومتری این حوضه آبریز ۴.۲ کیلومتر آن تونلی است که امروز حفاری آن با دستگاه TBM آغاز می‌شود تا این آب‌های سطحی را به رودخانه شهریار انتقال دهد.

وی تاکید کرد: با انتقال آب‌های سطحی غرب تهران از طریق این تونل به رودخانه شهریار، کمک بسزایی به محیط زیست منطقه می‌شود و همچنین می‌توان از این آب‌ها برای کشاورزی نیز بهره گرفت.

وی تاکید کرد: پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی و ایمن سازی منطقه غرب تهران نزدیک به ۸۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و حفاری تونل آن ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد و ظرف مدت دو سال به اتمام می‌رسد.

صبوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تشریح حفاری این تونل گفت: آبگرفتگی‌های ادواری در شهر تهران که گاه به علت عدم نگهداشت صحیح شبکه و البته با توجه به شیب زیاد مناطق کوهپایه‌ای رخ می‌دهد، همواره این واقعیت را گوشزد می‌کند که باید در مورد خطر وقوع سیلاب‌های شهری در پایتخت حساس باشیم. در این میان مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران که در نتیجه توسعه کالبدی شهر در پهنه غربی رودخانه کن شکل گرفته‌اند به لحاظ توسعه شبکه هدایت روان آب‌ها در جایگاه پایین‌تری نسبت به سایر مناطق قرار دارند.

هشدار حناچی نسبت به بازگشت رویه های قبلی مدیریت شهری درپی "رد صلاحیت های احتمالی"
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: بر همین اساس احداث تونل انتقال آب‌های سطحی در بخش حد فاصل حوضچه تعدیل سیلاب شهریار تا ابتدای خیابان وردآورد الزامی است تا به کمک شبکه‌هایی که در بخش‌های بالا دست و پایین دست آن شکل می‌گیرند، روان آب‌های مناطق ۲۱ و ۲۲ به رودخانه کرج انتقال یابد. ساخت این تونل ۴۲۰۰ متری قابلیت گذردهی سیلاب و روان آب‌ها به طور ایمن را تضمین کرده و مانع از بروز مشکل احتمالی در زمان‌های بحرانی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای حفر این تونل که به تونل جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی محدوده بزرگراه فتح موسوم شده است، برای چندمین بار در پروژه‌های انجام شده در این حوزه از ماشین حفار TBM استفاده خواهد شد. با کمک این ماشین بیش از چهار کیلومتر تونل در مدت زمان حدود دو سال ساخته خواهد شد. قطر تمام شده تونل ۳.۷ متر بوده و طول کل دستگاه به همراه تجهیزات جانبی آن به ۷۰ متر می‌رسد. دستگاه حفاری که برای این پروژه مد نظر قرار گرفته است در دهه ۸۰ در دو تونل بهمن یار و خیام با روش حفاری باز مورد استفاده قرار گرفته بود و در دهه ۹۰ مجدداً در احداث تونل کمکی ابوذر به روش حفاری بسته که در خاک‌های سست نیز انجام می‌شود، مورد استفاده قرار گرفته است و یک بار دیگر این سیستم مکانیزه برای کمک به محافظت شهر از خطر سیلاب برای حفر این تونل پس از اورحال مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + ده =

دکمه بازگشت به بالا