آیت‌الله سعیدی:حفظ قرآن گامی بلند برای محافظت از پیام قرآن است

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، شب گذشته، ۱۷ تیرماه در همایش «طوبای کرامت» که با هدف تجلیل از حافظان قرآن کریم مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌بیت (ع) در این مکان مقدس برگزار شد، بیان کرد: هر کتابی حتی اگر از نظر معارف و علم و… دارای سطوح عالیه باشد بالاخره بعد از مدتی خواندن و تحقیق کردن، طراوت و تازگی آن کاهش می‌یابد اما هر اندازه که قرآن کریم مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد و عصر و نسل تجدید می‌شود طراوات قرآن همچنان باقی است و کهنه نمی‌شود.

سعیدی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر اینکه «قرآن برای زمان و نسل خاصی نازل نشده و تا قیامت طراوات و تازگی و جدید بودن خود را حفظ می‌کند»، اظهار کرد: این کتاب الهی برترین و ماندگارترین اثر آسمانی و جاودانه‌ترین پیامی است که خدا برای هدایت بشر تا ابدیت بر قلب شریف بنده خاص خود حضرت محمد (ص) نازل فرموده است.

وی ادامه داد: خداوند قرآن کریم را به عنوان شفا و درمان معرفی می‌کند و می‌فرماید: اگر کسی با قلبی جستجوگر و خواهان هدایت به قرآن مراجعه کند این کتاب او را از امراض روحی نجات می‌دهد.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه قرآن کریم دو نوع مراجعه کننده دارد، افزود: بعضی افراد برای اینکه بیاموزند به آن مراجعه می‌کنند که به آن‌ها متقین می‌گویند ولکن کسانی که با غرض گناه‌آلود و شرک‌آلود به قرآن مراجعه می‌کنند و ظالم به نفس خود و دیگران هستند قطعاً جز خسارت از این قرآن بهره‌ای نخوهند برد.

یکی به نام نیما
هم اکنون بخوانید

وی افزود: خداوند در این مأموریتی که به قرآن و پیامبر (ص) داده هیچ بدل و جایگزینی را نیز برای این کتاب مجید قرار نداده بنابراین قرآن کتاب روز است یعنی هرکس در هر عصر و در هر نسلی به آن مراجعه کند عنصری جدید و مناسب با آن عصر و نسل خواهد دید و چاره‌ساز مردم آن زمان خواهد بود و لذا کشف این معنا نیاز به توضیح و تبیین دارد و باید کسانی باشند که بفهمند و باور کنند و عناصر روشنی‌بخش زندگی انسان را متناسب با نیاز او در آن زمان استخراج کنند.

سعیدی گفت: در عصر ائمه (ع) کار اهل‌بیت (ع) این بود که برای نسل خود مطالبی که متناسب آن زمان بود بیان می‌کردند و با مصادیق و حوادث زمان تطبیق می‌دادند؛ در عصر غیبت نیز این رسالت به عهده محققان و مروجان مکتب اهل‌بیت (ع) و مراجع عالیقدر و فقها است.

وی ادامه داد: فقها کسانی هستند که می‌توانند آیات را منطبق بر این زمان بیان کنند بنابراین در زمان ما یکی از چهره‌های شاخص برای تطبیق قرآن بر حوادث جاری آن زمان در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و… امام خمینی (ره) بود که در بیانات خود برای حل معضلات جاری کشور بلکه دنیا به آیات قران استشهاد می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به حادثه اخیر در مصر تأکید کرد: به مجرد اینکه محمد مُرسی رئیس جمهور مصر شد با افکار بدی که از نظر اعتقادی داشت قدم در راه اشتباه و دشمنی با اهل بیت (ع) گذاشت و گام‌های بدی را در این راه برداشت و اعلام کرد رابطه خود را با کشور سوریه قطع کرده است، در درگیری که بین ظالمان اتفاق افتاد، محمد مرسی از سمت خود برکنار شد و به زندان افتاد و در نهایت طی چند روز گذشته اعلام کردند که محمد مُرسی در زندان از دنیا رفت.

پخش مسابقه‌های لیگ ملت‌های والیبال از شبکه سه
هم اکنون بخوانید

وی افزود: رهبر انقلاب ایران وقتی این تحول و تغییر را در کشور مسلمان مصر دیدند در مورد سرنوشت محمد مُرسی بیان کردند: «این شخص رکون به ظالمین پیدا کرد که چنین سرنوشتی نصیب او شد» که استناد ایشان به آیه شریفه «وَ لا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیاءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُون‏؛ و به کسانی که ظلم کردند میل و اعتماد نکنید که آتش دامن‌گیرتان شود، درحالی‌که به غیر خدا هیچ ولی‌ای به کارتان نمی‌آید، و در نتیجه، یاری نخواهید شد.سوره هود / آیه ۱۱۳».

سعیدی بیان کرد: قرآن برای همه پدیده‌ها رهنمون دارد؛ امروزه حافظان لازم است از قرآن محافظت کنند و تطبیق این آیات کریمه با نیازهای جامعه را شناسایی کرده و پس از اینکه خود به پیام آیات عمل کردند، در سه سطح خود، خانواده و جامعه آن را جاری کنند؛ حفظ قرآن کریم یک هدف نیست بلکه یک گام بلند به شمار می‌رود برای هدفی که همانا محافظت از قرآن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا