گلایه فعالان اقتصادی خراسان از وجود ضعف در مسیر اخذ مجوزها

به گزارش ایسنا، علی رسولیان امروز در جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان صمت که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه خانم علیرضایی را می‌توان مادر صنعت نامید، اظهار کرد: من شاهد تلاش‌های خانم علیرضایی در حوزه اقتصاد، توسعه صنعت، معدن و تجارت استان بوده‌ام، به عنوان مثال شهرک صنعتی هرات ١٢٠ واحد صنعتی دارد که همه نتایج زحمات خانم علیرضایی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی در استان خراسان وجود دارد، بیان کرد: سرمایه‌گذاران و تشکلات و افراد توانمند فراوان هستند اما بروکراسی اداری سنگین و اختیارات محدود، موانعی ایجاد می‌کند.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: ما ٩١ اختیار را برای توسعه اقتصادی استان شناسایی و تقدیم وزرا کردیم اما بدهکار برخی از دستگاه‌ها شدیم؛ با این روش و اختیارات محدود، کار کردن بسیار دشوار بوده و موجب کند شدن روند توسعه شده است.

رسولیان خاطرنشان کرد: امسال اعتماد نو به نقل از برنامه مشخصی را در حوزه اقتصادی با کمک دستگاه‌های اجرایی به خصوص سازمان صمت و مدیریت بانک‌های استان برای مشخص کردن میزان صادرات و پروانه‌های بهره‌برداری، تولیدات و غیره تدوین کردیم.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص مشکل اصلی در حوزه بانک‌ها، تصریح کرد: در حوزه بانک‌ها، یکی از الزامات مهم، مشکل تأمین مالی و سرمایه در گردش است. ما سال گذشته ۸,۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خالص پرداخت کردیم اما امسال مدیران بانک‌ها در قالب کمیته تأمین مالی قول دادند که ۱۵ هزار میلیارد پرداخت کنند و بناست سهم صنعت از ۲۲ به ٣٠ درصد افزایش یابد.

رسولیان گفت: برای عملیاتی شدن اعتماد نو به نقل از برنامه اقتصادی، ۲۵ وظیفه تعیین کردیم که این وظایف باید تقسیم شوند، به این صورت که هر بخش وظایف خاص خود را ایفا کرده و اتاق بازرگانی فضای کسب و کار را مدیریت کند تا به نتیجه خوبی برسیم.

معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص دستاوردهای اخیر در حوزه صنعت، خاطرنشان کرد: در ۳ هفته گذشته مجوزهای خوبی را در سطح ملی از جمله مجوزهایی در حوزه پتروشیمی و پالایشگاه گاز خانگیران گرفتیم تا به واحدهای پالایشگاه‌های کوچک استان خراسان تخصیص پیدا کنند، این می‌تواند موجب بهبود اشتغال و افزایش تولید پالایشگاه‌های کوچک شود.

وی ادامه داد: با ۵۵۰ هزار تن گوگرد، صنایع خوبی در سرخس ایجاد کردیم اما کمبود گوگرد داشتیم که درخواست کردیم و مجوز آن را گرفتیم، امیدواریم به تولید فسفاتی که در سطح کشور منحصر به فرد است، دست یابیم.

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: زنان رشد خواهند کرد، به شرطی که تغییر را بپذیرند

رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص گزارش کار خود در سال‌های گذشته، گفت: من اولین دختر در خانواده و روستای خودم، ابرده سفلی، بودم که وارد دانشگاه و به عنوان مهندس وارد محیط صنعتی شدم.

به گزارش ایسنا، راضیه علیرضایی امروز در جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان صمت در محل اتاق بازرگانی استان، اظهار کرد: من در ابتدا به عنوان مدیر کارخانه‌ای صنعتی مشغول کار شدم که ٣٠٠ کارگر و کارمند مرد داشتم، سپس اولین مدیر مسئول فنی بودم که از کارخانه بخش خصوصی وارد دولت و به عنوان کارشناس حوزه آموزش مشغول به کار شدم. اولین خانمی بودم که در اداره قرعه به نام من افتاد تا به عنوان مسؤول آموزش مجتمع آموزش عالی صنایع در مشهد در شیفت بعدازظهر کار کنم.

رشد سهم محتوای فارسی در اینترنت؛ تا هدف چقدر فاصله داریم؟
هم اکنون بخوانید

علیرضایی افزود: من اولین رئیس اداره اقتصادی سازمان صنایع و معادن شدم و سپس اولین زنی بودم که به عنوان معاون امور صنایع مشغول کار شدم. بعد از آن به عنوان اولین خانم سرپرست صنایع معادن استان به کار خود ادامه دادم و تجربه‌های زیادی کسب کردم تا حکم ریاست سازمان صمت استان را توسط آقای نعمت‌زاده دریافت کردم. امروز اولین زنی هستم که کلمه تغییر پست را پذیرفتم.

وی با بیان اینکه سختی‌های زیادی در ادغام مجمع تولیدی و توزیعی را تحمل کردم، خاطرنشان کرد: ما زنان رشد خواهیم کرد به شرطی که تغییر را بپذیریم و من امروز برای استقبال از آقای مس‌فروش، مدیر جدید اینجا هستم. خوشحالم که تجربه ٤٠ ساله‌ام را به دست آقای مس‌فروش می‌سپارم و امیدوارم بانوان این جمع، رفتن را مانند آمدن یاد بگیرند. من همچنان در حوزه صنعت و اصناف فعال خواهم بود.

رئیس خانه صمت خراسان رضوی: مدیران استان نیاز به آزادی عمل بیشتری دارند

رئیس خانه صنعت معدن، معدن، تجارت خراسان رضوی گفت: تقاضای من این است که اعتماد و اطمینان لازم را نسبت به مدیران داشته باشیم تا بتوانند در مسئولیتی که می‌پذیرند با جسارت بیشتری وارد عمل شوند.

به گزارش ایسنا، حسن حسینی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۵ درصد صنعت استان متعلق به بخش خصوصی است، اظهار کرد: مدیریت حدود ٦٠٠٠ واحد صنعتی و چند ده هزار واحد صنفی کاری بسیار دشوار است و نباید از اقای مس فروش توقع معجزه داشته باشیم.

وی درباره آسیبی که در مسائل صنعت دیده می‌شود، بیان کرد: مدیران ما از اینکه ریسکی را بپذیرند یا به بسیاری از کارها ورود کنند به دلیل مسائل نظارتی هراس دارند.

حسینی ادامه داد: هنگامی که مدیران برجسته و با سابقه مسؤولیت‌ها را می‌پذیرند نیاز به آزادی عمل دارند تا بتوانند در کارهای خود تصمیمات لازم را بگیرند، پس تقاضای من این است که اگر امکانش هست اعتماد و اطمینان لازم را نسبت به مدیران داشته باشیم تا بتوانند در مسئولیتی که می‌پذیرند با جسارت بیشتری وارد عمل شوند.

او با بیان اینکه ما خواستار تفویض اختیارات هستیم، تصریح کرد: نظارت داشتن امری اجتناب ناپذیر است اما نظارت باید به حدی باشد که مدیران را منفعل نکند و در واقع مدیران استان با اختیارات اندکی که دارند به تنهایی نمی‌توانند استان را که سالی ۳۰ میلیون زائر دارد اداره کنند و مسئولان تهران باید به مشکلات استان بیشتر توجه کنند و اختیارات بیشتری به مدیران استان تفویض دهند اما متأسفانه گله‌مندی‌های ما به سرعت فراموش می‌شوند.

رئیس اتاق اصناف مشهد: حوزه نظارت بر بازار شرایط خاصی را برای ما می‌طلبد

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در مشهد به دلیل اینکه همیشه در طرح ترافیک هستیم، حوزه نظارت بر بازار شرایط خاصی را برای ما می‌طلبد و بخش نظارتی به صورت مداوم و تخصصی به کمک کارشناسان اتحادیه‌ها انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمود بنانژاد امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در محل اتاق بازرگانی، اظهار کرد: در ابتدای فعالیت خانم علیرضایی با توجه به سبقه صنعتی که داشتند، تصور بر این بود که حوزه بازار و اصناف ممکن است به فراموشی سپرده شود اما همه دوستان اذعان خواهند کرد که رشد اتاق اصناف با کمک ایشان نسبت به دوره‌های قبل بی‌نظیر بوده و اتفاقاتی که در اصناف استان رخ داده می‌تواند به عنوان الگو مورد توجه قرار بگیرد.

ارز کالاهای اساسی را تامین کردیم، وزارتخانه‌ها اقدام کنند+ مبالغ پرداختی
هم اکنون بخوانید

وی افزود: از اقدامات خانم علیرضایی در اتاق اصناف می‌توان به تشکیل دبیرخانه کمیسیون نظارت اشاره کرد که در هیچ استانی این بحث وجود ندارد و با تلاش‌های ایشان تاکنون توانستیم ۵۸ آئین‌نامه داخلی اتحادیه صنفی را مصوب و به روز کنیم، همچنین در حوزه صادرات، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیأت تجاری اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رئیس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: در مشهد به دلیل اینکه همیشه در طرح ترافیک هستیم، حوزه نظارت بر بازار شرایط خاصی را برای ما می‌طلبد و بخش نظارتی به صورت مداوم و تخصصی به کمک کارشناسان اتحادیه‌ها انجام می‌شود. در حوزه سلامت، کالای اساسی و خدمات فنی و مهندسی کارهای ویژه‌ای صورت گرفته است.

بنانژاد خاطرنشان کرد: از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به تلاش برای ایجاد شهرک‌های صنفی و تشکیل شرکت مادر تخصصی اصناف اشاره کرد که در حوزه واردات، تأمین مواد اولیه و صادرات به عنوان برند صادراتی در حوزه اصناف فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: ظرفیت بسیار خوبی در حوزه اصناف در استان به خصوص در بخش تولید و خدمات فنی وجود دارد. در استان ۲۲۰ هزار واحد صنفی در استان وجود دارد، ۱۲۰ واحد آن در مشهد فعالیت می‌کنند که ۲۲ درصد تولیدی، ۱۶ درصد خدمات فنی، ۱۸ درصد خدماتی و ۴۵ درصد توزیعی هستند.

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا توکلی‌زاده، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این چند سال، در حقیقت خانم علیرضایی مسائل و مشکلات مختلفی را پشت سر گذاشتند و برخی از این مشکلات بسیار سخت و برخی دیگر بسیار روان بود. جامعه اقتصادی استان سپاسگزار ایشان هستند زیرا در تمام مراحل مختلف با صبر با مدیران رفتار نموده و در بسیاری از مواقع پیشنهاداتی برای رفع مشکلات ارائه کردند.

توکلی‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های صنعت این است که مدیران از پذیرفتن ریسک و ورود به کار به دلیل مسائل نظارتی هراس دارند. نظارت بر سازمان‌ها به قدری زیاد است که جسارت از مدیران گرفته شده و این امر سبب انفعال آنان می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: ایجاد یک مدل بر اساس وفاق جمعی به اقتصاد کمک خواهد کرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر بتوانیم یک مدل بر اساس وفاق جمعی و متعادل‌سازی ایجاد کنیم و آن را در سراسر کشور ترویج دهیم، خدمت شایسته‌ای به اقتصاد کشور خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا-، محمدرضا مس‌فروش امروز در جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان صمت در محل اتاق بازرگانی، اظهار کرد: استاندار خراسان رضوی به عنوان هدیه‌ای برای استان شناخته شده و می‌توان او را به عنوان قوی‌ترین استاندار ایران دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر که ٧ طرح رونق تولید در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته، باید هم‌افزایی را توسعه دهیم.

مس‌فروش افزود: من به عنوان یک کارمند قدیمی وزارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، از معادن فلزات شروع کردم و در استان‌های مختلفی حضور داشتم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: به همین جهت بر اساس تجربه می‌توانم بگویم که اگر بتوانیم یک مدل بر اساس وفاق جمعی و متعادل‌سازی ایجاد کنیم و آن را در سراسر کشور ترویج دهیم، خدمت شایسته‌ای به اقتصاد کشور خواهیم کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 17 =

دکمه بازگشت به بالا