راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی اقدامی تاریخی بود

به گزارش ایسنا، این پژوهشگر کرد در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی «مشاهیر کرد» با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای این کنگره بازگشت هنرمند بزرگ کرد مظهر خالقی است. بازگشت او بازگشت موسیقی کردی، بازگشت اخلاق هنری و بازگشت کسی است که طی ۴۰ سال دوری از وطن اقدام به گردآوری بزرگترین آرشیو موسیقی کردی کرد و این را اثبات می‌کند که کسانی که خدمتگذار مردم هستند در هیچ کادر سیاسی نمی‌گنجند.

او افزود: ما کردها با همه ملل و کشورها در تعامل و خدمتگزار ملت خود هستیم.

سلطانی در ادامه به فارغ‌التحصیلی اولین گروه از دانشجویان زبان و ادبیات کردی اشاره و بیان کرد: به اتمام رساندن این مقطع از رشته زبان و ادبیات کردی نشان داد جوانان کرد بیش از جوانان سایر اقوام برای حفظ زبان و فرهنگ خود می‌کوشند.

او تصریح کرد: راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی اقدامی تاریخی بود و فارغ‌التحصیلی نخستین گروه دانشجویان کاری تاریخی و بی‌نظیر بوده و چنان کار برجسته‌ای است که تا همیشه بر قله کار و همت می‌درخشد و نمی‌توان آن را نادیده انگاشت.

سلطانی ادامه داد: کردها علی‌رغم سه‌هزار سال سرکوب و تحمل ظلم، از علم و اندیشه و فرهنگ غافل نبوده‌اند و این مهم موجب درخشش نام آن‌ها بر قله‌های افتخار از جمله دریافت جایزه صلح نوبل بوده است.

این پژوهشگر کرد با اشاره به غنای زبان و ادبیات کردی، ابراز عقیده کرد: ادبیات هیچ یک از اقوام ایرانی با ادبیات کردی برابری نمی‌کند که این را می‌توان از مواردی همچون وجود ۴۰ هزار بیت به زبان هورامی از یارسان‌ها دریافت.

آغاز پخش فصل دوم سریال «از سرنوشت»
هم اکنون بخوانید

او گفت‌وگوی عالمان و نخبگان کردها با گویش‌های مختلف را از دیگر دستاوردهای کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد عنوان کرد و افزود: کردها ملتی فرهنگی و یاریگران آزادی و عدالت در جهان هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا