تدارک گسترده آستان قدس رضوی برای دهه کرامت

به گزارش ایسنا، مصطفی خاکسار قهرودی، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه کرامت در سازمان مرکزی آستان قدس اظهار کرد: آستان قدس تلاش دارد طی سال بر مبنای همان شعارهایی که برای خود تعیین می‌کند، پیش رود. امسال شعار «خدمت کریمانه» مد نظر قرار گرفته و از این طریق، ما خواهان رقم زدن خدمت کریمانه در فضای آستان قدس، مشهد، کشور و بیرون از مرزهای کشور هستیم. منتها این خدمت و توجه به زائر باید به گونه‌ای صورت گیرد که خدمات‌رسانی‌ها در یک فضای مهربانی، دوستی و محبت‌آمیز رخ دهد.

وی ادامه داد: این خدمت باید با دوستی و محبت همراه باشد که ما آن را رسم مهربانی می‌دانیم. بر این اساس، در دهه کرامت همه اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها در سطح مشهد، در سطح ملی و در سطح بین‌المللی با هماهنگی دستگاه‌های مختلف با اتکا بر همین محور اجرا خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس با بیان اینکه یکی از اقدامات ما زیباسازی و نورآرایی حرم مطهر بوده، گفت: اقدام دیگر بهره‌برداری از فازهای جدید زائرسرا و زائرشهر بوده است. مساله دیگری که در ادامه سیاست ارائه خدمات دنبال می‌شود، بازگشایی دوربرگردان‌های اطراف حرم بوده که از محورهای شیرازی و طوسی این اتفاق آغاز شد. بازگشایی محورهای دوربرگردان دو خیابان دیگر اطراف حرم نیز در حال آماده‌سازی است که امیدواریم این موارد نیز به زودی صورت گیرد. تلاش ما این است که طی روزهای پایانی دهه کرامت این اتفاق رخ دهد.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: تلاش دیگر ما ایجاد فضای مناسب برای ساخت پارکینگ‌هایی است که در محورهای ورودی به حرم برای زوار تعبیه می‌شود. همه تلاش ما این است که تصمیم نهایی و قطعی انجام این کار و رسیدن به نقطه آغاز صورت گیرد. در صورت اجرای این اعتماد نو به نقل از برنامه، حداقل در سه نقطه از محورهای مواصلاتی به حرم این پارکینگ‌ها احداث خواهد شد که توافقات آن با شهرداری صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم تصمیم قطعی را در همین ایام اتخاذ کنیم و به سمت اجرایی شدن این طرح گام برداریم.

قائم مقام تولیت آستان قدس عنوان کرد: طرح پارکینگ‌ها در فضای نزدیک به حرم نیست. زیرگذر حرم نیز از اساس قرار نبوده باشد ولی به دلیل شرایط خاص مورد استفاده قرار گرفته و براساس طرح‌های موجود بناست در خیابان در شارستان ایجاد شود.

یک اتفاق ورزشی همزمان با ساخت یک مستند
هم اکنون بخوانید

وی اضافه کرد: ساخت‌وسازهای منطقه اطراف حرم مساله جدیدی نیست و از گذشته مد نظر بوده و از جانب آستان قدس به عنوان یک انذار و اخطار، همیشه مورد تذکر بوده است. در سفر اخیر رئیس‌جمهور به مشهد نیز این مساله مطرح شد. هم بلندمرتبه‌سازی‌ها و هم مناسب‌سازی‌ها در اطراف حرم از مسائل مد نظر ما بوده اما تصمیم‌گیرنده در این مسیر تنها ما نیستیم و بخش‌های دیگر باید براساس قانون، توجه خاصی به آستان قدس و نظر آن داشته باشند. این مساله از مطالبات دائمی و مستمر آستان قدس است.

خاکسار قهرودی با اشاره به نقش‌آفرینی آستان قدس در مناطق سیل‌زده عنوان کرد: یک بخش از اقدامات ما همان کمک‌هایی بود که در این مناطق ارائه شد. بخش دوم توجه تولیت به این مساله بود که هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های مختلف صورت گیرد تا از کارهای متفرقه پرهیز شود. آستان قدس در عین حالی که مسئولیت ذاتی و رسمی در این خصوص ندارد، تصمیم گرفت آن مقدار کمک خود را در ایجاد اشتغال و فراهم کردن زمینه شغل‌آفرینی برای نیازمندان متمرکز کند. برای این منظور ۳ محور تعیین شد و قرار شد. بر این اساس نوع اشتغال‌ها خرد و کوچک است و تسهیلاتی در نظر گرفته شده که با افزوده شدن آن به کمک‌های بانکی در قالب تسهیلات، می‌تواند منجر به ایجاد مشاغل شود.

قائم مقام تولیت آستان قدس با اشاره به برگزاری نشست‌های مشترک با وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در این جلسات مطالب مختلفی مطرح شد که یک آن بخش مربوط به پروژه‌های آستان قدس بود تا این پروژه‌ها سرعت مناسب را پیدا کند.

وی اضافه کرد: در حوزه برگزاری سخنرانی‌ها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آستان قدس، آنچه که مورد نظر است، توجه به مساله معرفت‌افزایی برای زوار و مجاورین است. این اصل مهم و پررنگی است که تولیت آستان از همه ما خواسته است. این دستورالعمل تنها محدود به سخنرانی‌های حرم مطهر نبوده بلکه همه اعتماد نو به نقل از برنامه‌های ما را شامل می‌شود. در واقع هر اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای باید در جهت تعمیق و توسعه باورهای دینی باشد.

نمایشگاهی از آثار قلمزنی و فلزکاری
هم اکنون بخوانید

قائم مقام تولیت آستان قدس تاکید کرد: ما حرم را محل ارائه سلیقه‌ها نمی‌دانیم بلکه آن را محل ارائه مطالب عمیق دینی با برداشت‌های درست از آموزه‌های دینی تلقی می‌کنیم.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه از ۲ سال پیش کار ساخت زائر شهر آغاز شد، گفت: طی بهره‌برداری، هر واحد این مجموعه ظرفیت ۱۰۰ تخت خواهد داشت. این مکان بیشتر به زوار کم‌درآمد اختصاص خواهد داشت. این طرح در قالب مهر درخشان دنبال می‌شود که طی ۳ سال گذشته بیش از نیم میلیون زائر در قالب آن اسکان داده شده‌اند.

وی در خصوص برخی گلایه‌ها از مشکلات مردم با مسائل مرتبط با املاک آستان قدس اظهار کرد: جناب رئیسی، تولیت سابق آستان قدس، تلاش داشت مشکلات املاک آستان قدس با نگاه مساعدتی حل شود. یکی از اتفاقات خوب در آن زمان، تخفیف خوبی بود که برای طلب‌های املاک آستان قدس در سرخس ارائه شد. همچنین مقرراتی جهت سنددار کردن خانه‌های مردم وضع شده که این اقدام در مشهد نیز صورت گرفت و همچنان هم ادامه دارد.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود آستان قدس در این زمینه‌ها گاهی همکاری نمی‌کند، به این جهت است که ما امانتدار مردم هستیم. وقتی یک موقوفه در اختیار آستان قدس است، ما موظفیم در راستای اجرای امانتداری، آنچه را که واقف خواسته پیش بریم. شرط امانتداری توجه به نیات واقفین است. گاهی خواسته بهره‌بردار از امکانات آستان قدس با نیات واقف تفاوت دارد که در این موضع، اولویت توجه به نیت واقفین است؛ با این حال حداکثر نیت ما کمک به مردم است.

قائم مقام تولیت آستان قدس با اشاره به طرح‌های آستان قدس برای ادامه اجرای تمهیدات جهت تشرف زائراولی‌ها به حرم مطهر گفت: این طرح همچنان ادامه دارد اما به نظر می‌رسد آمار این افراد طی ۳ سال گذشته کاهش داشته است. به همین جهت تلاش شده بخش قابل توجهی از این ظرفیت را به سمت جوانان و کم و سن و سالان با یک محدوده سنی مشخص سوق دهیم.

وی تاکید کرد: تلاش آستان قدس در حوزه اقتصادی مبنی بر شفاف سازی است و در این زمینه تعامل خوبی با رسانه‌ها خواهیم داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − دو =

دکمه بازگشت به بالا