پارلمان قرقیزستان مصونیت قضایی رئیس جمهور پیشین را لغو کرد

به گزارش ایسنا، در این رای‌گیری از مجموع ۱۱۰ قانونگذار پارلمان قرقیزستان ۱۰۳ نفر رأی به برداشته شدن وضعیت “رئیس جمهور سابق” از آتامبایف دادند و معنی آن این است که او به صورت خودکار مصونیت قضایی خود را از دست می‌دهد.

این اتفاق چند روز بعد از آن می‌افتد که پارلمان قرقیزستان یک فهرست از اتهامات علیه آتامبایف را نزد دفتر دادستان کل این کشور فرستاد.

این فهرست از سوی یک کمیسیون پارلمانی ویژه تهیه شده و اکثریت قانون‌گذاران آن را تصویب کرده بودند.

بر اساس اعلام پارلمان قرقیزستان، آتامبایف از بابت طرح مدرنیزه‌سازی نیروگاه برق حرارتی بیشکک و در عین حال از بابت چند اتهام دیگر شامل اقدام غیرقانونی در آزاد کردن یک مجرم امنیتی به نام عزیز باتوکایف از زندان با استناد به اسناد پزشکی جعلی، اقدام غیرقانونی در تغییر شکل اراضی، غصب قدرت متهم دانسته شد.

روز سه‌شنبه گذشته نیز دفتر دادستانی قرقیزستان اعلام کرد که با بخشی از اتهامات این کمیسیون پارلمانی علیه آتامبایف موافق بوده و از آن حمایت می‌کند. با این حال دادستان‌های قرقیزستان گفتند که معتقدند برخی از اتهامات مطرح شده علیه آتامبایف پایه و اساس دارند هر چند که برخی دیگر از اتهامات مطرح شده علیه او شامل غصب قدرت و پیگرد قضایی روزنامه‌نگاران و مخالفان سیاسی اثبات نشده‌اند.

آتامبایف شخصاً این اتهامات را رد کرده و آن‌ها را پوچ خوانده است.

او بر بی‌گناه بودن خود تأکید کرده و گفته، حاضر به پذیرفتن مسئولیت فعالیت‌هایش در زمان تصدی ریاست جمهوری است.

او گفت که زیر بار تحقیر متهم شدن به ارتکاب جرایمی ساختگی نمی‌رود. روز چهارشنبه صدها تن از حامیان و پایگاه خبریان حامی آتامبایف در نزدیکی یک مقر ویژه ایجاد شده در کنار خانه این رئیس جمهور سابق تجمع کردند.

نشست روسای قوای سه گانه عراق پیرامون تحولات این کشور
هم اکنون بخوانید

پیش‌تر سورنبای جینبکف، رئیس جمهور فعلی قرقیزستان در ماه مه قانونی را امضا کرد که به موجب این قانون امکان لغو مصونیت قضایی رؤسای جمهور سابق فراهم شد. چنانچه آتامبایف از بابت اتهامات مطرح شده علیه او گناهکار شناخته شود ممکن است مجازات حبس ابد دریافت کند. با این حال او در اظهاراتی گفته که تا آخر به مقاومت ادامه می‌دهد.

آتامبایف به پایگاه خبریان در محل خانه‌اش در روستایی در نزدیکی شهر بیشکک گفت: من نگران هیچ چیزی در این دنیا نیستم. من سابقه زندانی شدن را داشته‌ام و به جانم سوء‌قصد شد و مسموم شدم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا