راه‌اندازی شعبه مستقل در دادسراها برای پرونده‌های محیط‌بانان

روز گذشته (۳ تیرماه) لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در صحن علنی مجلس با حضور عیسی کلانتری – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست و فرمانده یگان محیط زیست کشور مورد بررسی قرار گرفت و ضمن تغییر نام به لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی – فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور- در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان چهار ماده داشت که خوشبختانه همه مواد آن با رأی قاطع مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه محور اصلی لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان حمایت‌های بیمه و قضایی است، گفت: لایحه تصویب شده سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف می‌کند که محیط‌بانان و خانواده‌هایشان را بیمه کند، همچنین محیط‌بانان به علت شهادت، جانبازی، بیماری‌های صعب‌العلاج مورد حمایت قرار می‌گیرند.

فرمانده یگان محیط زیست کشور ادامه داد: یکی از مواد لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در مورد حمایت‌های درمانی کارکنان خارج از یگان محیط زیست است که در مواقع ضروری به دلیل کمبود نیروی محیط‌بان، در منطقه حاضر می‌شوند و به محیط‌بانان کمک می‌کنند. این گروه‌ها گاهی حین عملیات دچار حادثه می‌شوند. سازمان محیط زیست مکلف است در صورت بروز حادثه از این گروه‌ها حمایت کند.

محبت‌خانی همچنین با اشاره به تصویب ماده مربوط به حمایت از همیاران محیط زیست در جریان لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان گفت: همواره شاهدیم در برخی عملیات از جمله اطفای حریق، همیاران محیط‌بان و همیار جنگل‌بان وارد میدان می‌شوند و گاه دچار حوادثی مثل سوختگی می‌شوند. مکلف شده است که این گروه‌ها در صورت زخمی شدن مورد حمایت قرار بگیرند و هزینه‌های درمانی آن‌ها پرداخت شود.

جهانگیری: بسیاری از مشکلات با روحیه امیدواری، همدلی و انسجام قابل‌حل است
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد: بر اساس قانون حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان، دادسراهای عمومی و نظامی مکلف شدند که شعبه‌ای مستقل برای رسیدگی خارج از نوبت به پرونده محیط‌بانان داشته باشند.

فرمانده یگان محیط زیست کشور در پایان گفت: سازمان اعتماد نو به نقل از برنامه و بدوجه مکلف شده است که به یگان دستگاه‌های اجرایی از جمله یگان محیط زیست بودجه‌ای برای اجرای تکالیف جدید و پوشش بیمه‌ای محیط‌بانان و جنگل‌بانان اختصاص دهد. در این صورت مشکل ردیف بودجه مستقل یگان محیط زیست و منابع طبیعی حل می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا