ممانعت از ورود وزیر خارجه سابق فیلیپین به هنگ‌کنگ

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هنگ کنگ از ورود آلبرتو دل روزاریو، وزیر امور خارجه سابق فیلیپین که فعالیت‌هایی را علیه دولت چین در مورد درگیری‌های حوزه دریای چین جنوبی پیش می‌برد، جلوگیری کرده است. هنگ کنگ در هفته‌های اخیر شاهد تظاهراتی علیه پکن است.

دل روزاریو که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به عنوان وزیر امور خارجه فیلیپین فعالیت می‌کرد، نتوانسته است با گذرنامه دیپلماتیک وارد هنگ کنگ شود. وکیلش می‌گوید مقامات هیچ دلیلی برای ممانعت از ورود وی ارائه نکرده‌اند.

یک سخنگوی دولت فیلیپین می‌گوید احتمالاً مشکل در مورد استفاده از این پاسپورت بوده است.

امروز (شنبه)، مارتین آندانار، وزیر ارتباطات فیلیپین در حاشیه اجلاس رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا در بانکوک، پایتخت تایلند، به گزارشگران اعلام کرد که استفاده از گذرنامه دیپلماتیک مشروط به ارتباط رسمی دولت هنگ کنگ با کشور مقصد است.

وی افزود: “من واقعاً از اینکه او برای فعالیت دولتی یا خصوصی قصد ورود به هنگ کنگ را داشته است، اطلاعی ندارم”.

آندانار در مورد سیاسی بودن این ممانعت از ورود وی، حرفی نزده است و تنها گفته است: “این حق هر کشوری است که مانع ورود هر فردی شود”.

مقامات هنگ کنگ از اظهارنظر در این خصوص امتناع ورزیده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ و در راستای قانون فیلیپین که به چند مقام اسبق خاص اجازه سفر با گذرنامه دیپلماتیک در صورت داشتن مأموریت‌های دولتی می‌داد، دل روزاریو نیز شامل دریافت این گذرنامه شده بود.

پیش‌تر روزاریو به گزارشگران گفت که دلیل سفر وی، یک دیدار تجاری در هنگ کنگ بوده است و وزارت امور خارجه فیلیپین نیز گفته که تمام گذرنامه‌های دیپلماتیک را ابطال می‌کند.

آنگرت کرامپ-کارن باوئر به عنوان وزیر دفاع آلمان سوگند یاد کرد
هم اکنون بخوانید

گمانه‌زنی‌ها بر این اساس‌اند که دل روزاریو به علت موضع‌گیری‌های سختش علیه چین از هنگ کنگ رانده شده است.

وی در یک پرونده که به سال ۲۰۱۳ مربوط است و طی آن دادگاه بین‌الملل درخصوص نزاع دریای چین جنوبی علیه پکن رأی صادر کرد، حضور داشته است.

در ماه مارس، او از شی جینپینگ، رهبر چین در دیوان بین‌المللی کیفری با ادعای “جنایت علیه بشریت” و فعالیت‌های خرابکارانه زیست‌محیطی چین در دریای چین جنوبی شکایت کرد.

در سال ۱۹۹۷، بریتانیا، هنگ کنگ را به چین برگرداند. اگرچه در حال حاضر تحت توافقنامه “یک کشور، دو نظام” به صورت مستقل اداره می‌شود.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین، همواره از مناقشه این کشور با چین درخصوص دریای غنی چین جنوبی دوری کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا