بارزانی: روند جدیدی در روابط ترکیه و عراق آغاز می‌شود

به گزارش ایسنا، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که پس از رسیدن به این مقام در تاریخ ۱۰ ژوئن جاری، نخستین سفر خارجی خود را به ترکیه انجام داد، پس از دیدار با رجب طیب اردوغان در گفت‌وگوی اختصاصی با آناتولی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر اهمیت آن در گسترش روابط دو طرف تاکید کرد.‌

بارزانی در خصوص سفرش به ترکیه اظهار داشت: این سفر نخستین سفرم پس از انتخاب به ریاست اقلیم کردستان عراق است. از دیدار با اردوغان بسیار خرسندم. درباره چگونگی گسترش روابطمان به طور مفصل گفت‌وگو کردیم. موضوعات مهم برای هر دو طرف مطرح شد. معتقدم که روند جدیدی در منطقه و روابط ترکیه و عراق آغاز خواهد شد. امیدوارم این دیدار باعث گسترش روابطمان شود.

وی گفت: ترکیه در روزهای دشوار به ما کمک کرد. دستاوردهای بزرگی برای ترکیه و منطقه کردستان حاصل شد. ایجاد مشکل از سوی پ.ک. ک و هر گروه مسلح دیگری برای کشور همسایه ما قابل قبول نیست. سیاست ما در این خصوص از قبل مشخص بود و همین گونه خواهد بود.

او سفر رجب طیب اردوغان به عراق را گامی بسیار مهم در این زمینه برشمرد و افزود: روابط دوستانه و تاریخی در روابط آنکارا و اربیل وجود دارد. ترکیه در تمامی شرایط دشوار به مردم ما کمک کرد. تشکر و قدردانی از رئیس‌جمهوری و مردم ترکیه را در این دیدار مجدداً به زبان آوردم.

بارزانی در خصوص روابط تجاری ترکیه و عراق نیز گفت: نقش منطقه در این روابط اهمیت بسزایی دارد. منطقه کردستان هم اکنون نسبت به دوره‌های گذشته با بغداد روابط بسیار خوبی دارد. حجم تجارت خارجی موجود میان ترکیه و عراق حوالی ۱۳ میلیارد دلار است. در دیدار با اردوغان بازهم افزایش حجم تجارت خارجی مطرح شد. در خصوص این موضوع با وی با تمام جزئیات مذاکره کردیم. او در این زمینه بسیار مصمم است و انتظار دارد حجم تجارت عراق به سرعت افزایش یابد.

شورای نظامی سودان: تشکیل دولت تکنوکرات برای اداره کشور را می‌پذیریم
هم اکنون بخوانید

رئیس اقلیم کردستان عراق در ارزیابی سیاست این اداره در خصوص گشایش گذرگاه مرزی اواکوی میان ترکیه و عراق که هیأت‌هایی از سوی آنکارا و بغداد نیز جهت مذاکره در خصوص آن تشکیل شده، اظهار داشت: این مساله باید به صورت جدی میان مقامات آنکارا، بغداد و اربیل مورد مذاکره قرار گیرد. همان گونه که می‌دانیم ظرفیت گذرگاه مرزی موجود به صورت متقابل افزایش یافت. پل‌های جدید و تونل‌های جدید در منطقه زاهو از سوی شرکت‌های ترک ساخته شد. هدف ما تسهیل افزایش حجم تجارت میان عراق، منطقه‌مان و ترکیه است.

بارزانی تاکید کرد که اقلیم کردستان مشکلی با برداشتن گام‌های لازم جهت افزایش حجم تجارت خارجی ندارد.

او ادامه داد: خط انتقال نفت که به بندر جیحان می‌رود، موجود است. در صورت بروز وضعیتی ناخواسته برای کمک به دولت مرکزی عراق جهت صادرات نفت کرکوک، مناطق دیگر و به ویژه جنوب عراق از طریق خط لوله‌مان آمادگی داریم و این را به آنها نیز اعلام کردیم. برای صدور نفت بیشتر در آینده خواهان افزایش ظرفیت خط لوله هستیم و نیتمان نیز این است.

بارزانی همچنین درباره اظهارات عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق مبنی بر این که دولت بغداد در مقابل بودجه ارائه شده به اداره اقلیم کرد حتی یک بشکه نفت نیز تحویل نگرفته است، گفت: این از جمله مسائلی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی درباره اختلافات موجود بین طرفین بر سر نفت اظهار داشت: در تحویل ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام به بغداد هیچ مشکل و مسأله‌ای نمی‌بینیم ولی برای تحقق این امر، باید گرد هم آمد. پیش از سفر به ترکیه در بغداد بودم. در دیدار خود با نخست‌وزیر عراق این مساله را مورد بحث قرار دادیم. این مساله بعد قانونی دارد. منطقه ما به دلیل قطع بودجه در سال ۲۰۱۴ مقدار زیادی بدهکار شد. باید تمامی این مسائل مورد مذاکره قرار گرفته و حل شود. راه‌حل باید با رضایت هر دو طرف حاصل شود. اربیل حاضر است برای دست یافتن به راه‌حل مشترک از بغداد حمایت کند.

ترامپ در واکنش به نخست‌وزیری جانسون: او عالی خواهد بود
هم اکنون بخوانید

بارزانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تنش اخیر میان آمریکا و ایران، تصریح کرد: امیدوارم این وضعیت به جنگ منجر نشود. در این مساله با بغداد همبستگی کامل داریم. سیاست ما این است که از طریق خاک عراق به هیچ طرفی آسیبی نرسد.

وی همچنین در خصوص حضور گروه تروریستی پ.ک. ک در سنجار، مخمور و مناطق مرزی عراق نیز گفت: دلیل اصلی اجرای عملیات‌های نظامی در منطقه کردستان حضور پ.ک. ک در آن منطقه است. اصولاً مخالف حمله به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه از خاک خود هستیم.

بارزانی در پایان اظهار داشت: ترکیه در شرایط دشوار به ما کمک کرد. دستاوردهای خوبی نیز داشتیم. ایجاد مشکل توسط هر گروه مسلح برای همسایگان خود را غیرقابل قبول می‌دانیم. موضع ما در این زمینه پیش‌تر نیز مشخص بود و همین گونه خواهد بود. پ.ک. ک باعث تخلیه بیش از ۵۰۰ روستا در منطقه ما شده و مشکلات بزرگی ایجاد کرده است. به عنوان منطقه کردستان دنبال روابط حسنه با همسایگان هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا