وزیر ارشاد: رسانه‌های محلی موتور پیشران توسعه محلی و منطقه‌ای هستند

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی عصر پنجشنبه (۳۰ خرداد) در آئین بیست و پنجمین سالگرد انتشار نشریه ره‌آورد در شهرستان دماوند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به ویژه در عصر جدید به عنوان رکن چهارم قوای حاکمیت ایفای نقش می‌کنند و به کمک این رکن می‌آید تا بهتر به وظایف خود عمل کنند.

او ادامه داد: رسانه‌های محلی و منطقه‌ای در کنار کارکردهای ویژه خود کارکرد کشوری نیز دارند و همین کارکردهای متفاوت، متمایز و مستقل آن‌ها سبب اهمیت رسانه‌های محلی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رسانه‌های محلی حافظان هویت منطقه هستند، گاه دچار اختلالات حافظه هستیم و جامعه‌ای که این حافظه را از دست دهد دچار اختلال است بنابراین نشریات محلی کمک می‌کنند تا این اختلالات کمتر شود.

صالحی تصریح کرد: برخی از هویت‌های جوامع هویت سیاسی است که اگر این حافظه از بین رود دچار اختلال می‌شوند، نشریه ره‌آورد حافظه اجتماعی و سیاسی شهر را به یکدیگر نزدیک کرده است.

او یادآور شد: وقتی هویت سیاسی و اجتماعی یک منطقه شناسنامه‌دار شود این شناسنامه به کمک آیندگان آن منطقه می‌آید همچنان که امروز جریان سیاسی در شهرستان دماوند با کمک ره‌آورد احساس شناسنامه‌دار بودن می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکی از کارکردهای رسانه‌های محلی شکل دادن به حافظه و هویت منطقه‌ای است گفت: حافظه هویتی اجزای دینی و آئینی هر شهرستانی است که بخش مهمی از هویت ما حتی پیش از اسلام هویت دینی ما بوده است که اگر این بخش کم حافظه شود دچار خطرات جدی خواهد شد.

سریال شهید باکری؛ از گله اینستاگرامی حجازی فر تا حل مشکل بیابان
هم اکنون بخوانید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در کنار به وجود آوردن حافظه و هویت، موضوع نگهداشت و حفاظت از آن نیز امری مهم است که یکی از نقش‌های رسانه‌های محلی نگهبانی از هویت‌ها است که می‌توانند در عین حفظ ریشه، تنوع نیز ایجاد کنند.

او در پایان گفت: رسانه‌های محلی حافظ هویت خرده‌فرهنگ‌ها هستند که اهمیت بسیاری در کنار هویت‌های ملی دارند و به نوعی موتور پیشران توسعه محلی و منطقه‌ای هستند؛ از این‌رو کسانی که در حوزه خیران اجتماعی در منطقه فعال هستند باید معرفی و الگوسازی شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

دکمه بازگشت به بالا