موضع دولت در استفاده از کارت سوخت مشخص نیست/ مسئولان برای نجات کشور از اقتصاد تک محصولی بد عمل کردند/ باید خریداران سنتی‌ نفت‌مان را مجاب به همکاری کنیم


موضع دولت در استفاده از کارت سوخت مشخص نیست/ مسئولان برای نجات کشور از اقتصاد تک محصولی بد عمل کردند/ باید خریداران سنتی‌ نفت‌مان را مجاب به همکاری کنیم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم استفاده از کارت سوخت، گفت: دولت موضع مشخصی درباره استفاده از کارت سوخت ندارد و دیدگاهش دائما در حال تغییر است.

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، درباره تاثیر تحریم شرکت‌های پتروشیمی از سوی ایالات متحده آمریکا روی بازار فروش و درآمدهای ارزی کشور گفت: بحث اینکه آیا تحریم‌ها اثرگذار هستند یا خیر باید پیش از این انجام می‌شد، باید بررسی می‌کردیم که در صورت تحریم شدن وضعیت درآمدهای ما چه خواهد شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور تک‌محصولی هستیم و سعی نکردیم که تنوع در محصولات و صادرات خود ایجاد کنیم، بیان کرد: باید گفت مسئولان‌ ما در این خصوص بد عمل کردند و به این فکر نبودند که اگر تحریم شدیم کشورهای تحریم‌کننده آن‌طور که در نظر دارند موفق نشوند که متاسفانه نتیجه عکس داده است.

نماینده مردم باغملک و ایذه خاطرنشان کرد: ما محصولاتی داریم که باید به فروش برسانیم اما خریداران برای خرید آن با مشکل مواجه شده‌اند با وجود چنین معضلاتی مشخص است که متقاضیان دریافت محصولات ما کم می‌شوند، همین امر برای ما مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: تا پیش از تشدید تحریم‌ها دو نیم میلیون بشکه نفت و معیانات گازی صادر می‌کردیم که درآمد کشور را تأمین می‌کرد، امروز هر چقدر از میزان صادرات ما کم شود، در واقع درآمد کشورمان کاهش پیدا کرده است. 

این عضو کمیسیون انرژی تاکید کرد: با کم شدن درآمدها هر آن‌چه که در بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده با مشکل مواجه خواهد شد که همین امر روی ایجاد تورم، رکود و اشتغال تاثیر می‌گذارد و ضربه می‌زند؛ این یک واقعیت است. 

وی درخصوص این‌که چه تصمیماتی در این مقطع زمانی باید گرفته شود تا شاهد معضلات و مشکلات که گفته می‌شود امکان دارد در آینده نزدیک کشور را با چالش روبه‌رو کند، نباشیم گفت: سوال اینجاست، حال چه باید کرد؛ ابتدا باید راه‌های دور زدن تحریم را بدانیم، ایجادش کنیم و انجامش دهیم تا بتوانیم کالای خود را به فروش برسانیم.

خادمی افزود: راه دیگر آن است که مانند تحریم‌های گذشته خریداران سنتی‌مان را مجاب کنیم که همچنان نفت ما را خریداری و یا در کشورهای‌شان ذخیره کنند تا بتوانیم آن را به فروش برسانیم.

اتاق عملیات اصلی آشوب ایران در منطقه نبود/ فروش نفت رو به افزایش است
هم اکنون بخوانید

به گفته وی می‌توانیم در ایجاد بازاری با قیمت متفاوت و مناسب هم نفت خود را به فروش برسانیم البته این بستگی به کیفیت و کارایی وزارت نفت و شرکت‌های پتروشیمی دارد.

نماینده مردم ایذه ادامه داد: امسال پیش‌بینی شده است روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت به فروش برسانیم اگر موفق شویم با وجود کسری‌ها مشکلات کشور حل می‌شود اما اگر موفق نشویم، این یعنی اینکه سازمان‌ها و نهادهای کشور ما موفق نبوده‌اند و کشورهای تحریم‌کننده از ما موفق‌تر بوده‌اند.

وی اظهار داشت: حال در نظر بگیرید که نتوانیم نفت بفروشیم چه اتفاقی می‌افتد،‌ چه بلایی بر سر اشتغال می‌آید؟ در حال بسیاری از سازمان‌های کشور ماه‌هاست حقوق‌هایی را که باید پرداخت نکرده‌اند. 

خادمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود تشدید تحریم‌ها و سایر اقدامات از سوی ایالات متحده برای به پای میز مذاکره کشاندن ایران است،‌ بیان کرد: با آمریکا در گذشته گفت‌وگو انجام دادیم و به نتایجی هم رسیدیم علم دنیا این را می‌گوید که باید باب مذاکره و گفت‌وگو باز باشد اما از سوی دیگر هم عنوان می‌کنیم باید تضمین‌های هم برای یک مذاکره برابر با نتیجه دلخواه داشته باشیم.

وی ادامه داد: همان‌طور که بین یک فروشنده و خریدار تضمینی وجود دارد که طرفین به تعهدات خود پایبند باشند همین کار هم باید در مذاکرات وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با پنج کشور مطرح کرد: در برجام مسئولان بد عمل کردند آنان هیچ‌گونه تضمینی نگرفته بودند که همین امر ما را با مشکلات زیادی رو‌به‌رو کرد.

وی ادامه داد: شاید اگر مذاکرات برجام را نداشتیم و چندسال خودمان را معطل نمی‌کردیم، چندین سال از اهداف خود عقب نمی‌ماندیم که امروز آنان بتوانند ما را تحریم کنند. متاسفانه گفت‌وگو و مذاکرات بی‌نتیجه ما را از فرصت‌هایی که پیش رو داشتیم، محروم کرد. 

خادمی تاکید کرد: یکسری اقدامات باعث شد مراکز ما بسته شود و نتوانیم به آنچه که در نظر داریم برسیم و اگر تضمین وجود داشت، چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد.

سیدامامی در تحقیقات اولیه همکاری با سرویس‌های جاسوسی را انکار کرد/ تصاویر دوربین‌های زندان، خودکشی را تایید می‌کند
هم اکنون بخوانید

وی افزود: تجربه نشان داده است که طرف مقابل به هیچ عنوان در مذاکرات قانع نیست، روزگاری بحث آمریکا با ما استفاده از سلاح هسته‌ای بود و امروز موشک است و همین‌طور پیش‌روی می‌کند تا سایر مسائل را مطرح کند. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: آمریکا و اروپا در یک چارچوبی تعریف می‌شوند که ایران باتوجه به شرایطی که دارد  در آن چارچوبی که آنان تعریف می‌کنند جای نمی‌گیرد و برای همین است که ما را تحریم می‌کنند.

خادمی با بیان این‌که آمریکا دشمنان اصلی‌تری دارد که امروز مقابلش ایستاده‌اند، بیان کرد:‌ امروز دشمن اصلی آمریکا چین است،‌ چرا؟ چون توانست با ایجاد رونق تولید به یک کشور ثروتمند تبدیل شود و توان ایستادگی مقابل آمریکا را پیدا کند بنابراین ایالات متحده نمی‌تواند به آن ضربه بزند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما کشوری هستیم که در مقابل خود دشمن داریم از سوی دیگر تک محصولی هستیم که باتوجه به شرایط نمی‌توانیم آن را به فروش برسانیم.

نماینده مردم باغملک خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها نتوانستیم لازم‌ترین کار که همان توانمندسازی است، را انجام دهیم.

وی گفت: همان‌طور که توانمندسازی نکردیم، نتوانستیم ابزار دیگری را فراهم که در مواقع لزوم از آن استفاده کنیم،‌ کاری که بسیار پیش‌تر باید صورت می‌گرفت و ما از آن غفلت کردیم.

خادمی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که نتیجه نهایی و تصمیم‌گیری درباره استفاده از کارت سوخت به کجا رسیده است،‌ بیان کرد: دولت تاکنون موضع شفافی درباره کارت سوخت بیان نکرده است.

وی ادامه داد: نگرش دولت در استفاده از کارت سوخت دائما در حال تغییر است یک روز می‌گوید مردم کارت سوخت بگیرند و روز دیگر عنوان می‌کند نیازی به استفاده از این کارت نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایطی که وجود دارد و وضعیتی که پیش رو است، دولت نباید استفاده از کارت سوخت را متوقف کند. معتقدم وجود کارت سوخت باعث شفاف‌سازی بسیاری از مسائل می‌شود اما همانطور که گفتم یک نظر روشن درباره استفاده از آن وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 13 =

دکمه بازگشت به بالا