استقرار صلح انتخاب نیست بلکه یک الزام برای افغانستان و منطقه است

به گزارش ایسنا، محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان طی سفر به قندهار، با حیات‌الله حیات والی قندهار دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی با قدردانی از همکاری مقامات قندهار با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این ولایت، مناسبات ایران و افغانستان را در طول دهه‌های گذشته از بهترین دوره‌های تاریخی روابط میان دو ملت خواند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با تاکید بر الگوی روابط دولت با دولت به‌عنوان یک سیاست برگزیده شده از سوی ایران که مبتنی بر قاعده توجه و احترام متقابل به منافع دو کشور است، این رویکرد را مسیری برای رسیدن به هدف والاتر یعنی ایجاد پایداری مناسبات توصیف کرد.

بهرامی تصریح کرد که برای رسیدن به این هدف، لازم است درک متقابل از منافع یکدیگر را ارتقا داد.
وی تعامل و همکاری‌های منطقه‌ای و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های همدیگر جهت حل مشکلات را مؤثر دانست و افزود: چابهار یکی از نمونه‌های موفق در قالب همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای است که مبتنی بر درک مشترک از مسیری رو به پیشرفت است.

بهرامی در ادامه اظهارات خود، صلح را یکی از کلیدی‌ترین مطالبات آحاد مردم افغانستان دانست و تاکید کرد که استقرار صلح نه یک انتخاب بلکه یک الزام برای افغانستان و منطقه است و برای حل مشکلات افغانستان و منطقه راهی جز صلح وجود ندارد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه رسیدن هرچه سریع‌تر تلاش‌ها برای صلح، یادآوری کرد که باید از ظرفیت‌های خود در راستای به نتیجه رسیدن توافقات در حال شکل‌گیری، نهایت استفاده را کرد و ما از این امر پشتیبانی می‌کنیم.
وی همچنین گفت: در راستای کمک به صلح در افغانستان، ما همواره تلاش کرده‌ایم در طول ۱۹ سال گذشته، اختلافات خود را با دیگران وارد افغانستان نکنیم.
بهرامی خاطرنشان کرد که همزمان با روند صلح، نباید انتخابات مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
وی در پایان، سه مشخصه اصلی صلح در افغانستان را پایداری، فراگیری و همه‌شمول بودن و مشخص بودن جایگاه دولت دانست.

وزارت صنعت، سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی بازار را کنترل کنند
هم اکنون بخوانید

در این دیدار، حیات‌الله حیات والی قندهار، با تشکر از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با افغانستان، از میزبانی میلیون‌ها پناهنده و مهاجر افغانی توسط کشورمان و همچنین فراهم آوردن زمینه تعلیم، کار و دیگر خدمات اجتماعی برای آنان طی سال‌های گذشته، قدردانی کرد.
وی با اشاره به تاریخ روابط ایران و افغانستان طی دهه‌های گذشته، اساس این روابط را گسترش‌یابنده دانست و گفت: خوشبختانه مناسبات دو کشور با وجود برخی مشکلات دائماً نسبت به هر دوره و مقطع قبل از خود، بهبود و ارتقا می‌یابد.
والی قندهار همچنین تاکید کرد که درک متقابل طرفین کمک شایانی به پیشرفت روند صلح می‌کند به‌گونه‌ای که اکنون بر روی حمایت جمهوری اسلامی ایران از این روند، حساب ویژه‌ای باز کرده و قدردان مشارکت ایران در این فرآیند هستیم.
وی با یادآوری این‌که تلاش‌ها برای صلح به مرحله حساس آن رسیده، افزود که سعی خواهیم کرد دستاورهای ۱۸ ساله صلح را حفظ کنیم و با همه وجود مانع از آن خواهیم شد که این دستاوردها قربانی طرح‌های ناقص شود.

حیات‌الله حیات نیز صلح را پدیده‌ای فراگیر و همه‌شمول دانست و با بیان این نکته که همگان در یک کشتی قرار داریم، ضرورت درک مشترک همه طرف‌ها و تلاش آن‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع را، مورد یادآوری قرار داد.
وی افزود: ما مردم افغانستان خواهان صلح باعزت هستیم.

والی قندهار در بخش دیگری از سخنان خود بندر چابهار را دارای اهمیت حیاتی برای افغانستان خواند و گفت: ما به این بندر نگاهی فراتر از یک مسیر تجاری صرف داریم.
والی قندهار با اشاره به سفر پیش روی خود به جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت توسعه روابط بازرگانی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور تاکید کرد.
انتهای پیام

هیات پارلمانی کرواسی به تهران سفر می‌کند
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + ده =

دکمه بازگشت به بالا