مبانی معنوی، حلقه اتصال هنر اسلامی و نظام استاد شاگردی است

به گزارش ایسنا، در نخستین هم اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی که با تاکید بر مبانی آموزش هنرهای سنتی و نظام استاد شاگردی در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، زیبایی شناسی هنر را در شناخت مبانی معنوی آن مطابق با نظام استاد شاگردی بیان نمود و با اشاره به اهمیت مفهوم معنویت به عنوان ماهیت روحانی و اصیل هستی، مبانی معنوی را بنیاد هستی شناسی هنر دانسته و با تاکید بر مبانی زیبایی شناسی فلسفه هنر اسلامی، آداب تشرف، اخلاق پسندیده و باور و اعتقادات را بن مایه نظام استاد شاگردی دانست.

رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعلیم و مشق و صفای باطن را عناصر معنوی برشمرد که هنرمند را در مسیر نظام استاد شاگردی قرار می‌دهد. وی با اشاره به لذت، محاکات، مابعدالطبیعه و ارزش در زیبای‌های هنر اسلامی، آشنایی با مبانی معنوی و همسو شدن با ابعاد تعالی و کمال را مسیر حرکت و بازنمایی هنر دانسته و کمال و بعد لایتناهی در این عرصه بروز و ظهور خواهد یافت.
ایمانی خوشخو با تاکید به اهمیت مفهوم معنویت و رهایی از رویکردهای محدود به آن، هنرهای سنتی ایرانی را مهد شکوفایی استعداد و خلاقیت هنرمند بیان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ ضمن تاکید بر عناصر نظام استاد شاگردی و مبانی فلسفه هنر اسلامی، آشنایی با مضامین معنوی را یکی از عناصر مهم در درک عمیق و پیاده سازی هنرهای سنتی در نظام آموزشی دانست.
در ابتدای این نشست دکتر بهمن نامور مطلق، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان، ضمن خیر مقدم به حضار، بر اهمیت جایگاه هنرهای سنتی و هنرمند در ایران اشاره نمود و این نشست را مقدمه‌ای برای سایر اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان دانست.
در این نشست که تا بعداز ظهر ادامه یافت، با ایراد سخنرانی‌های تخصصی به همراه پرسش و پاسخ با حضور اساتید برجسته و هنرمندان سنتی ایران از جمله دکتر اسماعیل بنی اردلان، دکتر حسین یاوری، دکتر ایرج داداشی، دکتر حمیدرضا قلیچ خانی، دکتر محمدعلی رجبی، دکتر امیررضایی نبرد، دکتر حسن ستاری، لیلا زینلی، مژگان درانی و مهدی قربانی و نیز جمعی از محققین و اساتید دانشگاهی برگزارشد.

انتهای پیام / ‏

دلایل خط خوردنِ برخی فیلم‌ها از فهرست جوایزِ جشنواره‌های داخلی چیست؟ / حمایت‌ها یا سازمانی و باندی‌ست یا ایدئولوژیک/ حذفِ ارزش‌های اخلاقی از روند داوری‌ها
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا