"دگر پذیری" ضرورت امروز برای رسیدن به وحدت و همدلی است

به گزار ش ایسنا، به نقل از دانشگاه مذاهب اسلامی کنفرانس بین‌المللی “بزرگداشت تنوع در جهان اسلام” با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مختاری در کنار شخصیت‌های برجسته و رهبران دینی هند از جمله؛ دالایی لاما، پرفسور انصاری معاون سابق نخست وزیر هند، رهبر برجسته شیعیان هند، رهبر برجسته اهل سنت هند، رهبر برجسته بهره‌های هند، هیئت دانشگاه مذاهب اسلامی و… امروز شنبه ۲۵ خرداد ماه در دهلی نو برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مختاری در این کنفرانس در سخنانی با اشاره به آیات قرآن کریم تنوع را یکی از شاخصه‌های اصلی انسانی معرفی کرد و گفت: تنوع در قومیت، نژاد، فرهنگ وزبان یک واقعیت است و نباید منشأ یک اختلاف شود.

وی با اشاره به احادیث نبوی تاکید کرد که این اختلافات حتی می‌توانند منشأ رشد باشند. ما برای رسیدن به وحدت نباید فقط از مشترکات حرف بزنیم حتی نقطه‌های اختلاف نیزمی‌تواند ما را به همگرایی و همدلی نزدیک کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به موانع و عوامل دگر پذیری اشاره کرد و شناخت ادیان و مذاهب از همدیگر، احترام به همدیگر، از شاخص‌های اصلی پذیری برشمرد.

مختاری همچنین افراطی گری و تندروی از موانع مهم دگرپذیری و رسیدن به وحدت و همدلی عنوان کرد و بی احترامی به مقدسات و باورهای مذاهب و ادیان دیگر را یکی دیگر از عوامل و موانع دگر پذیری معرفی کرد.

وی در پایان دانشگاه مذاهب اسلامی را یکی از نمونه‌های عینی، علمی و عملی دگر پذیری تنوع در باورها و مذاهب دانست و گفت: آماده هستیم تجربیات و اندوخته‌های خود را در این زمینه در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای مختلف قرار دهیم و به اشتراک گذار بگذاریم.

مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی منصوب شد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + ده =

دکمه بازگشت به بالا