تولید محصول صددرصد گیاهی "فوم ضد شپش" در کشور

محمدتقی میراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ضرورت‌های ساخت این محصول توضیح داد: متأسفانه فرهنگ و تصور غلطی وجود دارد و آن هم اینکه تنها در صورت عدم رعایت بهداشت به معضل شپش گرفتار می‌شویم؛ این در حالی است که می‌توان در محیط‌هایی همچون مهدکودک، نمازخانه، اتوبوس و … و در صورت رعایت موارد بهداشتی نیز گرفتار شپش شد.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر در کشور درگیر معضل شپش هستند، گفت: این موضوع باعث شد یک طرح تحقیقاتی را به منظور مبارزه بیولوژیکی با این موضوع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز کنیم که دو سال به طول انجامید و بعد از آن موفق به تولید “فوم ضد شپش” شدیم که یک محصول کاملاً گیاهی است.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده این محصول اضافه کرد: فوم ضد شپش هیچ آسیبی به مو نمی‌رساند و تنها با یک بار مصرف آن، تخم یا رشک شپش به طور کامل از بین می‌رود. این از آن جهت است که این موجودات نمی‌توانند در مقابل درمان گیاهی یا طبیعی مصون بمانند، در حالی که در زمان مصرف داروی شیمیایی برای درمان، خودشان را با ماده شیمیایی سازگار می‌کنند و دارو یا ماده شیمیایی بعد از چند بار مصرف دیگر تأثیری ندارد.

میراحمدی ادامه داد: همچنین مواد شیمیایی مورد استفاده در زمانی که فرد دچار شپش شده، از طریق پوست و مو جذب می‌شود و می‌تواند عوارض خاص خود را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مهر دانش‌بنیان خود را با ساخت این محصول تمدید کرده‌ایم، یادآور شد: کودکان در مهدکودک یا مدارس بیشتر با شپش درگیر می‌شوند که این به خاطر تماس بیشتر آن‌ها با همدیگر در محیط‌های مذکور است. یکی از معضلات فرهنگی ما این است که می‌خواهیم صورت مسئله را پاک کنیم؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته کلینیک‌هایی برای دفع شپش وجود دارد.

۶ شهرستان استان بوشهر در وضعیت قرمز کرونا
هم اکنون بخوانید

مدیرعامل شرکت تولیدکننده فوم ضد شپش در ارتباط با روش شیمیایی مبارزه با شپش به شامپویی اشاره و تصریح کرد: این شامپو باید به دفعات مصرف شود، این در حالی است که شپش‌ها خودشان را در برابر این شامپو هم واکسینه کرده‌اند.

بنی‌احمدی در پایان به اعتماد نو به نقل از برنامه این شرکت برای صادرات محصول فوم ضد شپش اشاره کرد و گفت: نمونه محصول را برای یک شرکت فرانسوی فرستادیم که مورد تأیید قرار گرفته و در حال عقد قرارداد با شرکت مذکور هستیم. قصد داریم محصول را با برند فرانسوی تولید و به کشورهای هدف صادر کنیم.

اشتغال ۷۰ نفر در مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی

هادی منوری، رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی شرکت‌ها را رشد می‌دهیم تا به نیازهای جامعه دارویی پاسخ دهند، گفت: همچنین به دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها کمک می‌کنیم و در حال حاضر مجموع ۳۵ شرکت در مرکز مستقر هستند که از بین آن‌ها تعداد ۷ شرکت دانش‌بنیان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مرحله تولید نیمه صنعتی تعدادی از محصولات را پشت سر گذاشته‌ایم، اظهار کرد: بعضی محصولات وارد مرحله تولید صنعتی شده‌اند و بقیه آن‌ها هم به زودی وارد این مرحله خواهند شد.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی برخی از محصولات این مرکز را فوم ضد شپش، اسپری یا محلول آنتی سپتیک (ضدعفونی کننده)، اسپری ضد درد، افشانه مو، اسپری گیاهی دافع حشرات، محصولات ضد چربی خون یا کبد چرب، محصولات هضم‌کننده غذا، دهان‌شویه‌های گیاهی و … نام برد.

هشدارهای مدیریت بحران برای شرایط سیلابی
هم اکنون بخوانید

منوری درباره صادرات این محصولات، اظهار کرد: قرار است فوم ضد شپش را به چند کشور صادر کنیم و در مورد بقیه محصولات هم در مرحله مذاکره هستیم. البته شربت زبیب یا شراب رضوی که طبق دستوری “رساله ذهبیه” منسوب به امام رضا (ع) ساخته شده، به کشورهای هم‌جوار از جمله عراق و افغانستان صادر می‌شود.

وی درباره اشتغال مستقیم ایجاد شده از سوی مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی، گفت: برای ۷۰ نفر به طور مستقیم اشتغال‌آفرینی کرده‌ایم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + دو =

دکمه بازگشت به بالا