دیدار عربستان و روسیه برای حل اختلاف‌های نفتی

به گزارش ایسنا، سعودی‌ها می‌خواهند کاهش تولید گروه اوپک پلاس پس از پایان مهلت آن در ژوئن، تا پایان سال تمدید شود اما روسیه تمایلی برای ادامه کاهش تولید ندارد.

این دو کشور در حال حاضر حتی نمی‌توانند سایر گروه را برای تغییر زمان نشست نیم سالانه خود در وین متقاعد کنند.

منافع متفاوت و افزایش نوسان بازار، تصمیم‌گیری آنها را دشوارتر کرده است. نفت از جنگ‌های تجاری که آمریکا به راه انداخته و تأثیر تحریم‌های این کشور روی روند عرضه، ضربه خورده است. در حالی که عربستان سعودی به قیمت‌های بالاتر نیاز دارد و مشتاقانه تولیدش را کاهش داده است، منافع روسیه چندان مشخص نیست و در کاهش تولید تعلل ورزیده است.

جیووانی استانوو، تحلیلگر نفتی در گروه یو بی اس در این باره گفت: انتظار دارم پیام قوی‌تری از سوی خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی داده شود اما الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه تمامی گزینه‌ها را باز نگه خواهد داشت.

نواک و الفالح به سن پترزبورگ خواهند رفت تا در کنفرانس مجمع اقتصادی بین‌المللی به میزبانی پوتین شرکت کنند. این نخستین دیدار رو در روی دو وزیر از زمان نشست جده در ماه مه خواهد بود که شکاف میان منافع این دو کشور آشکارتر شد.

ولادیمیر پوتین که درباره سیاست همکاری با اوپک حرف نهایی را می‌زند قرار است در کنفرانس مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ سخنرانی کند. موضع رئیس جمهور روسیه در آوریل در خصوص حمایت کشورش از تمدید توافق کاهش تولید مبهم بود و اظهار کرد این امر به وضعیت بازار بستگی خواهد داشت.

دستیار رئیس جمهور روسیه گفته است پوتین فعلاً اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای برای دیدار با هیأت سعودی ندارد با این حال وی تماس با الفالح در حاشیه این کنفرانس را منتفی نداشت. در هر صورت الفالح ممکن است این فرصت را پیدا کند که در دیدار بعدازظهر روز پنجشنبه پوتین با سرمایه گذاران خارجی، با وی صحبت کند.

اطلاعات اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها منتشر می‌شود
هم اکنون بخوانید

ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت که از یاران نزدیک پوتین است مدت‌ها نسبت به مزایای همکاری با اوپک بدبین بوده و هفته جاری مجدداً از این پیمان انتقاد کرد. وی گفت: شرکت روس‌نفت سرگرم مذاکره با دولت برای جبران ضرری است که از توافق کاهش تولید میان روسیه و اوپک در صورت تمدید آن تا پایان سال متحمل خواهد شد. سچین منطق روسیه برای پایبندی به توافق کاهش تولید را زیر سوال برد و گفت: در صورت تمدید توافق اوپک پلاس، آمریکا سهم بازار روسیه را تصاحب خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه نیز ماه گذشته گفته بود روسیه باید تمامی جوانب منفی و مثبت این پیمان را بررسی کند. آمار رسمی نشان می‌دهد که این توافق به اقتصاد روسیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ لطمه زده است.

با این حال الفالح اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری دولتی عربستان اظهار کرد که وی شاهد است که توافقی در میان کشورهای گروه اوپک پلاس درباره ادامه همکاری در نیمه دوم امسال شکل می‌گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شش =

دکمه بازگشت به بالا