محققان حوزه فناوری فرآوری مواد گرد هم می‌آیند

به گزارش ایسنا، مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) در راستای توسعه همکاری‌های فناورانه بین شرکت‌های فناور و صاحب پلتفرم فناوری با اساتید دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و معرفی خدمات و حمایت‌های مرکز، اقدام به برگزاری نشست تخصصی در حوزه فناوری “اسپارک پلاسما زینترینگ” (SPS) کرده است.

معرفی مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN)، ارائه مدل‌ها و فرصت‌های همکاری مبتنی بر توسعه محصول، معرفی تخصصی حوزه فعالیت یکی از شرکت‌های فعال در توسعه دانش فنی سیستم های تحت خلاء در ایران، بیان قابلیت‌ها و حوزه‌های جدید تحقیقاتی و صنعتی مرتبط با فناوری SPS، جذب ایده‌های کاربردی با قابلیت رسیدن به یک محصول جدید و معرفی خدمات قابل ارائه توسط مرکز از جمله محورهای بحث و تبادل نظر در این نشست است.

تمامی اساتید دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و محققان فعال سراسر کشور می‌توانند در صورت تمایل به همکاری در حوزه اسپارک پلاسما زینترینگ و توسعه کاربردهای این فناوری در صنایع مختلف در این نشست حضور یابند.

نشست تخصصی فناوری اسپارک پلاسما زینترینگ در روز ۲۳ خرداد ماه جاری در محل مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی برگزار خواهد شد.

دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ یک ابزار جدید برای ساخت و عمل‌آوری مواد است که سینتر کردن و ذوب‌های اتصالی را در دمای پایین و زمان کوتاه به‌وسیله پر کردن فواصل بین ذرات پودر با انرژی الکتریکی و ایجاد پلاسمای جرقه‌ای با دمای بالا به‌طور لحظه‌ای امکان پذیر می‌کند.

فرایند SPS بر پایه پدیده تخلیه جرقه الکتریکی انجام می‌پذیرد. انرژی بالا و ولتاژ پایین جریان پالسی جرقه‌ای به‌صورت لحظه‌ای یک دمای بالای متمرکز تا ۱۰ هزار درجه سانتی‌گراد بین ذرات ایجاد می‌کند که منجر به یک گرمایش بهینه و نفوذ الکترولیتی می‌شود. تبخیر، ذوب و سینترینگ در یک زمان کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای کامل می‌شود که شامل بالارفتن دما و تحت فشار قرار گرفتن است. فرایند SPS انرژی زیاد پالس‌ها را در نقطه اتصال دانه‌ها متمرکز می‌کند که این امر یک پیشرفت در سینترینگ نسبت به پرس داغ همرفتی و پرس داغ ایزواستاتیک محسوب می‌شود.

عقبگرد دلار در معاملات جهانی
هم اکنون بخوانید

از این روش در حوزه‌هایی چون تولید مواد ترموالکتریکی، مواد کامپوزیتی فوق هادی حرارتی، مواد مغناطیسی، ادوات الکتریکی، مواد بیو (استخوان مصنوعی و مواد دندان‌پزشکی)، مواد مقاوم سایشی و مواد فوق جاذب استفاده می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا