سوغات کشوری دیدنی در شرق اروپا

به گزارش ایسنا، لهستان، تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است؛ همین مسئله باعث شده که جاذبه‌های تاریخی متعددی در این کشور وجود از جمله بناهای تاریخی، موزه‌ها و آثار معماری از دوره‌های مختلف وجود داشته باشد.

کشور لهستان در اروپای مرکزی قرار گرفته و پایتخت آن، شهر ورشو سالانه پذیرای گردشگران زیادی از سرتاسر دنیاست. این کشور در مقایسه با کشورهای غربی اروپا هزینه‌های سفر پایین‌تری دارد و به همین دلیل مقصد محبوبی برای گردشگران به حساب می‌آید.

در ادامه به معرفی برخی از معروف‌ترین سوغات و صنایع دستی لهستان می‌پردازیم؛

«زیورآلات با سنگ کهربا»

کهربای بالتیک به طلای شمال هم شناخته می‌شود. مجموعه‌ای بی‌شمار از زیورآلات نقره با کهربای نفیس مانند گردنبند، گوشواره، آویز، انگشتر و مجسمه در انتظار گردشگرانی است که به دنبال یک سوغاتی خاص از لهستان هستند. اگرچه شهر «گدانسک» معدن کهربای لهستان محسوب می‌شود؛ اما در شهرهای مختلف هم می‌توان سوغاتی با کهربا را یافت.

کهربا در واقع صمغ درخت است که سفت شده و میلیون‌ها سال در مجاورت ساحل دریای بالتیک هوا خورده و شسته شده است. جاده تجاری کهربا باعث شد که این سنگ تزئینی به گوشه و کنار جهان مانند رم باستان، یونان و مصر راه پیدا کند. درجه‌ی شفافیت سنگ‌های کهربا متفاوت و در رنگ‌های مختلفی از زرد کمرنگ تا قهوه‌ای، نارنجی، آبی، سبز و سفید دیده می‌شود.

«محصولات لینن»

لهستان محصولات لینن با بهترین کیفیت را به دنیا عرضه می‌کند. لینن پارچه‌ای محکم و بادوام است که به مدت هزاران سال در بین مردم شناخته شده و در زندگی روزمره آن‌ها کاربرد دارد. رومیزی، روتختی، پرده، دستمال سفره، زیر بشقابی و بسیاری کالاهای کاربردی دیگر را می‌توان از لینن مرغوب لهستان با گلدوزی‌های سنتی و ظریف به عنوان سوغاتی انتخاب کرد.

بخش مسابقه جشنواره تئاتر «سودای عشق» اعضایش را شناخت
هم اکنون بخوانید

«پارچه کتان لهستان»

لهستان، قطب تولید پارچه کتان در اروپا است و از رومیزی و روتختی و ملحفه گرفته تا دستمال سفره، تولید می‌کنند که گل دوزی‌های زیبا و رنگارنگ ظریف کاری شده روی آن دارد. در فروشگاه‌های ورشو و گدانسک، می‌توان این سوغات را خریداری کرد.

در ورشو فروشگاه‌های متعددی در خیابان‌های توریستی شهر مثل کراکوفسکی انواع محصولات کتانی را در معرض فروش قرار می‌دهند.

«شیرینی زنجبیلی»

شیرینی زنجبیلی لهستان اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد؛ چرا که سخن معروفی در لهستان وجود دارد که می‌گوید: «تنوع چاشنی زندگی است». اگرچه این شیرینی زنجبیلی اساساً به لهستان تعلق ندارد اما به عنوان یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های آن به شمار می‌آید و در قرون وسطی خوردنی گران‌قیمتی بود که تنها ثروتمندان آن را می‌خوردند اما امروزه در جشن کریسمس در هر خانه‌ای عطر این شیرینی می‌پیچد و یک سوغاتی خوب به حساب می‌آید.

«پیرنیچکی» شهر «تورون» معروف‌ترین برند این شیرینی است. عطر دلپذیر شیرینی زنجبیلی به واسطه ادویه‌هایی مانند زنجبیل، دارچین، وانیل، جوز، میخک همراه با فیلینگ عسل یا مربا و روکش شکلاتی این شیرینی را بسیار وسوسه‌کننده می‌سازند.

«شکلات پتاشی ملچکو»

شکلات «پتاشی ملچکو» به معنی «شیر پرنده»، شکلاتی از فوم شیری لطیف یا به طور صحیح‌تر از نوع مرینگو است و روکش شکلاتی دارد. این شکلات با اسانس‌های مختلفی عرضه می‌شود که نوع وانیلی آن بیشتر از بقیه به چشم می‌خورد. این شکلات خوشمزه سریع در دهان آب می‌شود و به همین جهت در جعبه‌های بزرگ به فروش می‌رسد که برای هدیه بسیار مناسب و شکیل خواهد بود.

«محصولات سرامیکی»

محصولات سرامیکی هم از بهترین سوغات کشور لهستان محسوب می‌شود. محصولات سرامیکی بسیار با کیفیت خوش‌رنگ و لعابی در این کشور تولید می‌شود که نقش ونگارهای جذابی دارد. ظروف سرامیکی لهستان با طرح‌ها و نقش و نگارهای زیبا و هنرمندانه جز بهترین سوغاتی‌های لهستان هستند.

مهلت ارسال آثار به رویداد «روشنا» تمدید شد
هم اکنون بخوانید

«جعبه جواهرات»

یکی از بهترین سوغاتی‌های لهستان جعبه‌های کوچک و بزرگ چوبی است که با طرح و نگاره‌های زیبایی که دارند، طرفداران زیادی نیز دارند. در فروشگاه‌های صنایع دستی شهرهای مختلف لهستان مثل ورشو می‌توان این جعبه‌ها را در اندازه‌های مختلف پیدا کرد.

روی این جعبه‌ها معمولاً با طرح‌ها و نقاشی‌های سنتی و به صورت دستی نقاشی شده که بر زیبایی آن‌ها اضافه می‌کند. این جعبه‌ها از بهترین سوغاتی‌های لهستان اسا و تقریباً برای هرکسی، از کوچک و بزرگ گرفته می‌توان این سوغاتی‌ها را خریداری کرد. در منطقه قدیم ورشو می‌توان فروشگاه‌های سوغاتی فروشی متعددی ببینید که زیباترین جعبه‌ها را در معرض فروش قرار می‌دهند.

«شکلات کروسکی»

شکلات «کروسکی» یا «گاوهای کوچک»، شکلات فاج لهستانی است که به صورت سنتی از شیر، شکر و کره تهیه می‌شود. بیرون شکلات سفت و درون آن نرم به نظر می‌رسد. این شکلات‌های اصیل و ساده را می‌توان جایگزینی سالم برای محصولات صنعتی جدید معرفی کرد؛ چرا که از مواد طبیعی و بدون طعم‌دهنده و افزودنی‌های مصنوعی ساخته می‌شود. کروسکی شکلاتی بسیار شیرین است و نمی‌توان تعداد زیادی از آن را خورد؛ اما به‌خصوص تازه‌ی آن طعمی به یاد ماندنی برای شما خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

دکمه بازگشت به بالا