استیضاح نباید ابزاری برای دریافت رانت نشود/ سهم‌خواهی برخی نمایندگان یک مصیبت است/ باید نظارت جدی بر رفتار مجلس وجود داشته باشد


استیضاح نباید ابزاری برای دریافت رانت نشود/ سهم‌خواهی برخی نمایندگان یک مصیبت است/ باید نظارت جدی بر رفتار مجلس وجود داشته باشد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ استیضاح برای ابزاری برای بهبود اوضاع است نه این که اهرمی برای کارهای ناصواب و رانت شود.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، درباره این‌که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای که کشور با مشکلات بسیاری رو به رو است در حال سهم‌خواهی از دولت هستند و حتی مسئله استیضاح وزیران را برای رسیدن به اهداف خود مطرح می‌کنند، گفت: اگر به واقع چنین اتفاقی رخ داده است باید بگویم که این یک مصیبت برای مجلس شورای اسلامی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استیضاح یک اهرم نظارتی به دست نمایندگان است که کارکردها را به سمت بهتر شدن هدایت کنند و از وقوع مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید جلوگیری کنند نه این که از آن برای اهداف شخصی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ اگر نمایندگان از استیضاح به جز آن کاربردی که دارد استفاده کنند مشخص است که دیگر نمی‌توان به اصلاح امور امیدوار بود، زیرا استیضاح یک ابزار برای حل معضلات و مشکلات است.

قنبری خاطرنشان کرد: تعریف استیضاح کاملا مشخص است و برای این به نمایندگان سپرده می‌شود که در وضعیت مدیریتی کشور بهبود ایجاد کنند نه این‌که ابزاری برای رانت و کارهای ناصواب نمایندگان شود .

وی افزود: اگر چنین وضعیتی وجود دارد و نمایندگان از استیضاح برای برخی اهداف شخصی استفاده می‌کنند باید مکانیسمی برای جلوگیری از این کار به وجود بیاورند زیرا استیضاح نقش و جایگاه نظارتی خودش را از دست می‌دهد .

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر یک نماینده برای نیل به اهداف شخصی مسئله استیضاح را مطرح می‌کند باید برای مقابله این خواسته شخصی نظارت قابل قبولی وجود داشته باشد و به طور جدی این مسئله مورد بررسی قرار گیرد که اهرمی مانند استیضاح ابزاری برای سهم خواهی و رانت نشود.

بازدید بهرام قاسمی از بخش ایران نمایشگاه بین المللی فاین کرفت پاریس
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد: استیضاح بسیار مفید است و این هشدار را به دولتمردان می‌دهند که باید برای مسئولیت‌هایی که دارند تلاش کنند اما وقتی تبدیل به رانت‌جویی و اهداف شخصی شود، نمی‌تواند دیگر موثر باشد.

قنبری درباره این که برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که سهمی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی داشته باشند و حتی تلاش می‌کنند در مسائل داخلی آنان دخالت کنند، بیان کرد: این رفتار نمایندگان خلاف هدف مجلس شورای اسلامی است و می‌تواند یک آسیب جدی به قوه مقننه وارد کند.

وی ادامه داد:‌ اگر چنین وضعیتی وجود دارد و نمایندگان مصالح و منافع شخصی خود را مطرح می‌کنند، مجلس باید ساز و کاری را در نظر بگیرد. کمیسیون اصل نود و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باید نظارت جدی‌تری داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد:‌ مجلس فقط نباید بر رفتار دولت نظارت داشته باشد باید بر رفتار خودش هم نظارت کند تا مشکلی به وجود نیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا