تا زمانی که ارز دولتی باشد مشکل کاغذ حل نمی‌شود

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشکلات بازار کاغذ با توجه به تولید داخل حل خواهد شد؛ در غیر این صورت منابع ارزی کشور به ایجاد شغل در کشورهای خارجی و واردات کاغذ بی‌کیفیت، تخصیص داده می‌شود و راه برای افرادی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی سوءاستفاده می‌کنند باز می‌ماند.

وی ادامه داد: مابه‌التفاوتی که در نتیجه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ ایجاد شده باعث می‌شود افرادی به راه‌های فرعی رجوع کنند و این منابع مالی را در راه‌های دیگری به جز واردات کاغذ صرف کنند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران توجه به تولید داخل را یکی از راهکارهای برطرف شدن مشکلات بازار کاغذ عنوان کرد و گفت: تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ تخصیص داده شود مشکلات این بازار حل نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، بحران کاغذ از پاییز ۱۳۹۶ آغاز شد و با وجود اینکه در همان سال با ترخیص یک محموله کاغذ از گمرک این بحران تا حدی کنترل شد اما افزایش نرخ ارز بار دیگر این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرد؛ تا جایی که حدود یک سال بعد در پی افزایش بی رویه قیمت کاغذ، صنف ناشران در نامه‌ای به مسئولان دولتی خواستار پیگیری جدی برای حل معضل کمبود و گرانی کاغذ شدند.

از طرف دیگر در روزهای آخر اسفند ماه ۱۳۹۷، دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ اعلام کرد که در سال گذشته ۳۷ هزار و ۳۵۴ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۲۱۸ هزار و ۶۲۳ تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده است، اما فقط ۶۹۱۵ تن کاغذ روزنامه‌ای و ۱۳ هزار و ۶۴۹ تن کاغذ تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ توزیع شده است به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده، غیرقانونی توزیع شده است. این معضل در سال جدید نیز ادامه داشت تا جایی که برخی نشریه‌ها و روزنامه‌ها مجبور به کم کردن تعداد صفحات خود شدند.

زمان ثبت نام فروش فوق العاده ایران خودرو تمدید شد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 2 =

دکمه بازگشت به بالا