بنای مذاکره با هیچ مقام دولتی آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه در اولین نشست مطبوعاتی خود با پایگاه خبریان داخلی و خارجی ، اظهار کرد: در حال‌ حاضر در مرحله میانجیگری بین ایران و آمریکا نیستیم.

به‌ گزارش ‌اعتماد نو، سید عباس موسوی در ابتدای این نشست خبری که بیش از ۷۰ دقیقه به طول انجامید با ابراز امیدواری مبنی بر این که تعامل خوبی بین وزارت امور خارجه و پایگاه خبریان به مانند گذشته برقرار باشد، گفت‌: در ابتدا و پیش از آغاز به سوالات مروری بر تحولات دیپلماتیک در هفته‌های اخیر می‌کنم. همان طور که در جریان هستید با خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت اقتصادی از سوی این کشور به ما و تروریسم اقتصادی که آنها علیه ایران آغاز کرده‌اند دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شد.

وی با اشاره به تصمیم ایران بر کاهش تعهدات برجامی‌اش و سخنان رییس‌جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه  در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: همان طور که در جریان قرار دارید طی هفته‌ های اخیر شاهد سفرهای منطقه‌ای آقای ظریف به کشورهایی همچون عراق، پاکستان، چین، هند، ژاپن ، روسیه و … بوده ایم. این تحرکات و رفت و آمدها طی هفته‌ های آینده ادامه‌ خواهد داشت و سفرهایی نیز به کشورهای همسایگان شمالی مان در سطوح مختلف از جمله سطوح وزیر امور خارجه و یا حتی رییس جمهور خواهیم داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه صحبت های خود در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در چند روز گذشته شاهد اظهارات متناقض ترامپ ، رییس‌جمهور آمریکا در مورد روابط ایران و آمریکا بوده‌ایم. چنان  که رییس جمهور آمریکا روز گذشته نیز در دیدار با نخست وزیر ژاپن بار دیگر بر تمایل کشورش جهت مذاکره با ایران تاکید کرد. نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این رفتارهای متناقض چیست؟ اظهار کرد: همان طور  که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایران به لفاظی‌ها توجهی ندارد و آن چه که برای ما مهم است تغییر لفاظی‌ها به تغییر رویکرد است. ما بر اساس رفتاری که می بینیم تصمیم گیری می‌کنیم و آن چه که برای ما مهم است تغییر رویکرد در رفتار آمریکایی است.

سید عباس موسوی در پاسخ به این سوال که طی روزهای گذشته اخباری منتشر شد  مبنی بر این که واردات نفت و گاز از سوی ترکیه از ایران به صفر رسیده است در حالی که پیش از این مقامات آنکارا اعلام کرده بودند که تابع تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهند بود، آیا شما در رفتار و سخنان مقامات ترکیه ای تناقضی مشاهده نمی  کنید؟ خاطر نشان کرد: جزئیات مربوط به خریدهای نفتی و مسائل مرتبط با آن را بهتر است از دوستان در وزارت نیرو جویا شوید.

وی ادامه‌ داد: ترکیه از دوستان و شرکای مهم ما است. ترکیه از همسایگان مهم ایران است و روابط ما با این کشور همسایه همه جانبه و راهبردی است. ما با ترکیه در حوزه های مختلف از جمله انرژی و مسائل اقتصادی همکاری داریم و تناقضی در گفتار و رفتار اعلام شده از سوی مقامات این کشور دیده نمی‌شود.

این دیپلمات همچنین در مورد پیشنهاد مطرح شده از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در عراق مبنی بر امضای معاهده عدم تعارض با همه کشورهای خلیج فارس ،اظهار کرد: همان طور  که استحضار دارید کشورهای جنوبی خلیج فارس از مهم‌ترین کشورهای همسایه ما هستند. در  کنار سایر همسایگان ما . بنابراین جمهوری اسلامی ایران تاکنون ایده‌هایی برای گسترش هر چه‌ بیشتر روابط با آنها مطرح کرده است و این ایده نیز در همین چارچوب مطرح شده است. این موضوع ایده جدیدی نیست و پیش از این نیز آقای ظریف پیشنهاداتی را در این چارچوب ارائه کرده بودند. از جمله این که ایشان پیشنهاد مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را در این زمینه  مطرح کرده بودند و پیشنهاد اخیر نیز در راستای پیشنهادات قبلی است.

موسوی ادامه‌ داد: ایران علاقه ندارد که در منطقه تنش و سوء تفاهم وجود داشته باشد. ما مایل هستیم که با ابتکاراتی هر گونه سوء تفاهم و تنش در منطقه از بین برود و یا کاهش یابد و این پیشنهاد نیز در همین چارچوب مطرح شده است.

وی با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد را با حسن نیت اعلام کرده است، اظهار کرد: امیدواریم طرف‌های مقابل نیز با حسن نیت با این پیشنهاد برخورد کنند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در مورد این پیشنهاد جوابی نیز از کشورهای منطقه خلیج فارس دریافت کرده‌اید، گفت‌: تازه این پیشنهاد مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکره ایران و آمریکا با بیان این که  مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی بین ایران و آمریکا در جریان نیست؟ اظهار کرد: ما در پای میز مذاکرات حضور داشتیم. آنها بر اساس برخی از توهمات اشتباه‌شان به صورت غیر قانونی از برجام خارج شدند و توافق صورت گرفته را زیر پا گذاشتند .  ما فعلا چشم اندازی برای مذاکره با آمریکا نداریم.

وی همچنین در مورد موضع پایبندی اروپاییان به برجام و انجام تعهداتشان در رابطه با این توافق بین‌المللی نیز، خاطر نشان کرد: اروپاییان به صورت باید و شاید به این توافق پایبند نبوده‌اند و ما بارها در این زمینه  تذکر داده‌ایم.

موسوی با اشاره به فرصتی  که جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی داده است، بیان‌ کرد: ما بر اساس ملاحظات سیاسی و امنیتی مان راه دیپلماسی با هیچ  کشوری را نبسته ایم به دیپلماسی فرصت داده‌ایم و این به معنای امید داشتن به اروپایی ها نیست و ما بارها خواستار اجرای تعهدات اروپایی ها در برجام شده‌ایم و بر آن تاکید داریم.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در رابطه با دیدار اخیر ظریف با یک سناتور آمریکایی،خاطر نشان کرد: صرف دیدار به معنای مذاکره نیست. مذاکره، گفت‌وگو و رایزنی مفاهیمی هستند که از نظر معنایی با هم متفاوت هستند. ما مقامات کنگره آمریکا را اعضای دولتی نمی دانیم و ما بنا نداریم که با هیچ یک از مقامات دولتی آمریکا مذاکره کنیم.

ایران و اروپا دهه‌هاست گفت‌وگو و تبادل نظر دارند
هم اکنون بخوانید

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد : گفت‌وگو و تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی سابق و کسانی که دارای تحلیل و نظر هستند و دستی بر آتش دارند، منعی ندارد و این گفت‌وگوها می‌تواند ادامه‌ داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این که ایران در راستای پیش‌برد دیپلماتیک خود با کشورهای مختلف منطقه به صورت دو جانبه ، سه جانبه و حتی پنج جانبه دیدارها و گفت‌وگوهایی دارد، یادآور شد: دیپلماسی فعال ایران برای رایزنی و گفت‌وگو با کشورهای منطقه کماکان ادامه‌ خواهد داشت. ما تمرکز ویژه‌ ای بر همسایگان‌مان داریم و ان‌شاء‌الله ثمرات این رایزنی ها و گفت‌وگوها را به زودی مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چند ماه پیش بحثی در مورد سفر نخست وزیر ژاپن به تهران مطرح شد، ولی این سفر انجام نشد اما اخیرا بار دیگر این موضوع مطرح شده است چنان که رسانه‌های ژاپنی اعلام کرده بودند که به زودی این سفر انجام می‌شود ، ولی شما آن را تایید نکردید، گفت‌: سخنان من در راستای تکذیب این سفر نبود ،‌ بلکه ما گمانه زنی‌هایی که حول این سفر مطرح شده بود را تایید نکردیم. در مورد تاریخ انجام این سفر دو طرف ایرانی و ژاپنی در حال‌ رایزنی هستند و امیدواریم به زودی طی هفته‌های آینده تاریخ دقیق این سفر فیکس شود.

وی سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را سفری مهم دانست و گفت‌: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط ایران و ژاپن باشد.

موسوی در ‌عین ‌حال در مورد مشکلات ایجاد شده در رابطه با یک مهندس ایرانی به نام “جلال روح الله نژاد” در فرانسه و موافقت دولت پاریس برای استرداد این مهندس ایرانی به آمریکا، تصریح کرد: متاسفانه بعضا شاهد این هستیم که برخی از شهروندان ایرانی به بهانه واهی نقض تحریم های آمریکا علیه ایران در دیگر کشورها د چار مشکل می‌شوند. پیگیری وضعیت این شهروندان در دستور کار وزارت امور خارجه است. در این چارچوب کارگروهی در وزارت امور خارجه شکل گرفته و دوستان عضو این کار گروه در حال‌ جمع بندی موضوعات هستند و ان‌شاء‌الله با هماهنگی نهادهای ذی ربط و خانواده‌های آنها جزئیاتی را از این بازداشت‌های غیر انسانی و خلاف موازین بین‌المللی خدمت شما عرض می‌کنم و همان طور که اشاره کردم ما پیگیر وضعیت این شهروندان هستیم.

وی در مورد سفر نخست وزیر ژاپن با هدف میانجیگری میان ایران و آمریکا، خاطر نشان کرد: ممکن است که  کشورهای مختلف نگرانی هایی را در مورد وضعیت منطقه داشته باشند. ایران کشور بزرگی است و منطقه ما، منطقه حیاتی و استراتژیک است. کشورهای مختلف از طریق منطقه ما اقتصاد خود را سر پا نگه داشته‌اند و طبیعی است که هر گونه تنش و بی ثباتی در منطقه باعث ایجاد نگرانی‌هایی در برخی از کشورهای منطقه  و فرا منطقه شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه‌ داد: من از لفظ “میانجی‌گری” و اعلام آمادگی برای کاهش تنش نمی‌خواهم استفاده کنم. ما شنونده نقطه نظرات کشورهایی که با حسن نیت و با دغدغه‌ مسائل منطقه را دنبال می‌کنند، هستیم.

وی در ادامه در مورد سفر اخیر سید عباس عراقچی ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به سه کشور کویت، قطر و امارات و ادعای برخی از رسانه‌های کویتی مبنی بر این که سید عباس عراقچی در دیدار با وزیر امور خارجه کویت پیام ظریف را به وی ارائه کرده است و محور این پیام چه بوده است؟ خاطر نشان کرد: همان طور که پیش از این بارها مطرح کرده‌ایم کشورهای منطقه خلیج فارس به ویژه‌ کشورهای همسایه اولویت ما در بحث روابط خارجی هستند و رفت و آمدهایی بین مقامات ایران و کشورها  انجام شده و می‌شود  و تاکید داریم  که باید این رفت و آمدها گسترش بیشتری پیدا کند. هم زمان با سفر آقای ظریف به عراق ، آقای عراقچی نیز به سه کشور عمان، کویت و قطر سفر کردند تا دیدگاه ها و نقطه نظرات ایران را در مورد تحولات منطقه با دوستانمان در این سه کشور در جریان بگذارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه  ، یادآور شد: پیامی که آقای عراقچی به این سه کشور برده اند، پیام دوستی ایران است و تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و هم افزایی هر چه‌ بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش در این نشست در پاسخ به این سوال که آیا ایران نقش میانجی‌گری برخی از کشورها بین تهران و واشنگتن را قبول می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: میانجی‌گری الزامات و مقدماتی دارد. تنش‌هایی که میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا وجود دارد دارای ریشه است و باید به ریشه آن دقت شود. ریشه آن بد عهدی‌های آمریکا ، خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها و پیشبرد تروریسم اقتصادی علیه ایران است. ما فکر می ‌کنیم که کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف و با حسن نیت تحولات منطقه را رصد می‌کنند. ما به نقطه نظر آنها گوش می‌دهیم و امیدواریم که آنها نیز بتوانند نقطه نظرات و دیدگاه های ما را درک کنند و آنها را منتقل کنند.

موسوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر در مرحله میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیستیم.

وی همچنین در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد سفر اخیر سه روزه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به عراق پرداخت و در این باره گفت‌: آقای ظریف در این سفر با تعدادی ازمقامات عالی رتبه این کشور همسایه دیدار و رایزنی کرد و مقامات عراقی را در جریان مواضع و دیدگاه‌های ایران در مورد آخرین تحولات منطقه قرار داد.

واکنش شدید تهران به حمله موشکی امریکا
هم اکنون بخوانید

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه اولین نشست خبری خود با پایگاه خبریان در پاسخ به این سوال که ایران پس از کاهش تعهدات برجامی خود فرصتی ۶۰ روزه را به کشورهای اروپایی داد که به تعهدات خود در برجام عمل کنند و آیا تا کنون آنها اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند یا نه؟ گفت: همانطور که اشاره کردید ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود فرصت ۶۰ روزه‌ای را به کشورهای عضو برجام داد. در همین چارچوب علاوه بر بیانیه شورای امنیت که مواضع جمهوری اسلامی ایران در آن تشریح شده بود نامه‌ای نیز از سوی رئیس جمهور به سران کشورهای ۴+۱ نوشته شد و برای آنها ارسال شد.

موسوی ادامه داد: ایران به تمام کشورهای عضو برجام به یک نحو نگاه نمی‌کند. کشورهایی چون چین و روسیه علی رغم اینکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند روابط مستحکم خود را با ایران حفظ کرده‌اند. بنابراین ما همه کشورهای عضو برجام را یکسان نمی‌بینیم ولی لازم بود که برای سران پنج کشور دیدگاه‌های ایران را تشریح کنیم. پس از تصمیم ایران شاهد واکنش‌هایی از سوی برخی کشورهای اروپایی بودیم. واکنش برخی از آنها مثبت بود و واکنش برخی دیگر از آنها غیر قابل قبول بود.

وی افزود: ایران تاکید دارد که باید کشورهای عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی پایبند بمانند و در این چارچوب در وهله اول فرصت ۶۰ روزه‌ای را مشخص کرده، در این مدت سفرهایی را آنها انجام داده‌اند و رایزنی‌هایی داشته‌اند. یک کشور عضو برجام نیز درخواست برگزاری کمیسیون مشترک برجام را داشته است که طبیعی است باید در این مدت ۶۰ روز برگزار شود.

موسوی ادامه داد: اگر طی این ۶۰ روز شاهد وقوع تحول خاصی بودیم به رایزنی‌هایمان ادامه می‌دهیم و اگر چنین اتفاقی نیفتاد وارد فاز بعدی که اعلام کرده‌ایم خواهیم شد.

وی همچنین در مورد سفر ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تهران نیز تأیید کرد که این سفر در چارچوب این رایزنی‌ها صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین تحولات سوریه و اتهامات تازه‌ای که برخی از کشورها علیه دولت سوریه مبنی بر استفاده این کشور از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفانش مطرح کرده‌اند، گفت: ما معتقدیم که باید خاک سوریه به تمامی آزاد شود و حاکمیت ملی سوریه دیر یا زود بر همه این سرزمین اعمال شود. ما از کشورهایی که به صورت غیرقانونی در امور این کشور دخالت می‌کنند و در این موضوع دخیل هستند می‌خواهیم که سوریه را رها کنند و اجازه بدهند دولت قانونی سوریه با اعمال حاکمیت خود کار را به پیش ببرد. ما همواره مخالف دخالت کشورهای ثالث در امور سوریه بوده‌ایم و از کشورهای فرامنطقه‌ای نیز خواسته و می‌خواهیم که خاک سوریه را ترک کنند.

موسوی ابراز امیدواری کرد که روند سیاسی حل بحران سوریه بتواند به خوبی پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی در کشور اعلام کرده‌اند که برخی از کشورها پیام‌هایی را به ایران آورده‌اند و نماینده آمریکا برای رساندن این پیام‌ها بوده‌اند، گفت: ما پیام ویژه‌ای از مقامات کشورهای دوستی که به ایران سفر کرده‌اند دریافت نکرده‌ایم و خودمان نیز پیامی نداشته‌ایم. این سفرها صرفاً برای بیان و شنیدن نقطه نظرات دو طرف بوده است.

موسوی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر عراقچی به کشورهای منطقه تاکید کرد: سفر آقای عراقچی به کشورهای منطقه از جمله قطر، کویت و عمان در چهارچوب مناسبات دو جانبه ایران با این کشورها بوده و در این سفرها بر آمادگی ایران برای توسعه و تعمیق روابط خود با این کشورها تاکید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیشنهاد آقای ظریف مبنی بر امضای معاهده عدم تعارض بین ایران و کشورهای منطقه، تهران از چه کانالی می‌خواهد این پیام را به کشورهایی چون عربستان منتقل کند، گفت: قطعاً نیازی به کانال نداریم. ما در منطقه‌ای هستیم که کشورها می‌توانند دیدگاه‌ها و مواضع خود را مطرح کنند. وزیر خارجه کشور ما نیز به صورت شفاف و روشن در نقاط مختلف و در جریان سفرهای منطقه‌ای که داشتند مواضع جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند. ما پیام ویژه‌ای در حال حاضر برای کسی نداریم که بخواهیم از کانالی برای انتقال آن استفاده کنیم.

موسوی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکره ایران و آمریکا و اینکه آیا ایران قبول می‌کند که صرفاً در مورد برجام با آمریکا مذاکره کند، تصریح کرد: ۱۲ شرطی که پیش از این آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران مطرح کرده بودند شروطی غیر قابل اجرا و فضایی است و قطعاً هیچ کشور مستقلی این شروط را نمی‌پذیرد.

موسوی با تکرار صحبت‌های قبلی خود در مورد مذاکره بین ایران و آمریکا ادامه داد: این ایران نبود که میز مذاکره را ترک کرد بلکه آنها (آمریکایی‌ها) این میز را ترک کرده‌اند. مبنای برجام زنده است و به عنوان معیاری روی میز داریم.

موسوی با بیان اینکه ایران خود را برای تمام شرایط آماده کرده است گفت: ما فکر نمی‌کنیم موضوعی برای مذاکره باشد؛ چرا که مذاکره انجام شده است، سند آن نیز وجود دارد و آنها با توهماتی که داشتند از توافق حاصله خارج شدند و به آن پشت پا زدند و خود آنها (آمریکایی‌ها) باید تصمیم بگیرند که باید چه کار کنند. خود آنها باید بر اساس مصالح خودشان تصمیم بگیرند که در آینده چگونه عمل کنند.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا