مترو مشهد پروژه‌ای ملی است

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، عبدالرضا رحمانی ‌فضلی ظهر امروز در حاشیه بازدید از روند ساخت خطوط ۲ و ۳ قطارشهری مشهد در جمع پایگاه خبریان، اظهار کرد: با توجه به شرایط مالی که در حال حاضر در کشور وجود دارد و تغییر قیمت ارز، پروژه‌های قطارشهری با مشکلات بسیاری ناشی از افزایش بسیار زیاد قیمت تمام شده مواجه شده‌اند.

وی ادامه داد: با این وجود شهرداری مشهد با اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده در زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها عقب نیست. ضمن این‌که جزء شهرداری‌هایی است که به نسبت اجرای پروژه‌ها بدهی ندارد.

رحمانی فضلی با اشاره به بهره‌برداری از ادامه مسیر خط ۲ قطارشهری مشهد در تیرماه امسال، تصریح کرد: بهره‌برداری از خط دوم قطار شهری مشهد کار بسیار بزرگی است، چراکه این خط از مسیرهایی که عبور می‌کند می‌تواند حجم ترافیک و سهولت جابه‌جایی برای مسافر را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین در حال حاضر کار عمرانی ۱۲ کیلومتر از ۲۸.۵ کیلومتر مسیر خط ۳ قطارشهری مشهد در حال انجام است و وعده داده شده است که در صورت تأمین منابع اجرای مابقی آن با سرعت انجام شود.

وزیر کشور یادآور شد: در وزارت کشور با توجه به منابع محدودی که داریم، ترجیح می‎دهیم منابع را به شهرهایی اختصاص دهیم که هم قدرت جذب داشته باشند و هم کار مناسب تحویل دهند. بر این اساس پروژه‌هایی که در مرحله نهایی هستند یا از نظر کار اجرایی جلو هستند در اولویت قرار دارند.

وی با بیان اینکه بازدید امروز نشان داد قطار شهری مشهد شامل هر دو این موارد است، افزود: هم‌اکنون خط دو قطارشهری مشهد بیش از ۹۵درصد پیشرفت کرده است و پیشرفت خط سه نیز بسیار خوب است.

کشفیات و اجرای طرح صاعقه در شیراز
هم اکنون بخوانید

وزیر کشور تأکید کرد: به قطارشهری مشهد نباید تنها به عنوان پروژه‌ای که تنها مردم مشهد از آن استفاده می‌کنند نگاه کنیم؛ اجرای پروژه‌های این چنینی در مشهد خدمت دادن به زائران امام رضا(ع) است و می‌توان گفت این پروژه‌ها، پروژه‌های ملی هستند.

رحمانی فضلی ادامه داد: بر این اساس اگر تخصیص، اعتبار یا تسهیلاتی داده می‌شود برای کمک به همه مردم ایران است. امیدواریم با انجام چنین اقداماتی زوار عزیز امام رضا(ع) هنگامی که به زیارت می‌آیند، بتوانند به راحتی به همه نقاط مشهد دسترسی داشته باشند. به ویژه این‌ که همه خطوط قطار شهری مشهد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بار مسیر حرم امام رضا(ع) را از چهار خیابان اصلی تأمین کنند. 

وی با بیان این‌که «قطار شهری مشهد جزء اعتماد نو به نقل از برنامه‌های بسیار مناسبی است که در حال انجام است»، گفت: امیدوارم همه دوستانی که به عنوان بهره‌بردار از مترو مشهد هستند، سهم و تعهد خود را نسبت به این پروژه انجام دهند. ما انتظار داریم بهره‌بردارانی که در خراسان و مشهد از این خط استفاده می‌کنند به شهرداری کمک کنند. هم‌چنین ما هم در وزارت کشور و دولت کمک می‌کنیم که این پروژه به پایان برسد.

وزیر کشور با اشاره به آغاز اجرای خط ۴ قطار شهری مشهد، عنوان کرد: اگر اجرای خط ۴ توجیه داشته باشد و زمان‌بندی آن مناسب باشد و شهرداری مشهد بتواند در شرایطی که دو خط در دست اجرا دارد، آن را هم فعال کند و ما هم از نظر کارشناسی از آن اطمینان حاصل کنیم، به اجرای آن کمک خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که «مهم‌ترین اولویت دولت در حمل‌ونقل عمومی ، مترو است»، اظهار کرد: البته با توجه به شرایط کنونی که با آن مواجه هستیم –تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز- کمی در اجرای پروژه‌ها کندی به وجود آمده است. دولت قرارداد خرید ۲۰۰۰ واگن را ثبت کرده و باید در اجرا و ورود واگن‌ها به کشور آن تسریع شود. همچنین در حوزه اتوبوس‌رانی و حوزه‌های دیگر حمل‌ونقل عمومی بنای دولت بر کمک بوده و هم‌اکنون هم سالانه کمک‌های خوبی به این حوزه انجام می‌دهد.

۱۷ توصیه به خانواده‌ها برای کاهش اضطراب امتحانی فرزندان
هم اکنون بخوانید

رحمانی فضلی با اشاره به شرایط موجود در حمل‌ونقل عمومی کشور، اضافه کرد: تأثیر قیمت ارز بر این حوزه بسیار زیاد است و هم‌اکنون قیمت تمام شده ساخت مترو سه برابر شده است و از آن سو نمی‌توان افزایش زیادی در قیمت بلیت‌ها اعمال کرد چراکه استفاده از حمل‌ونقل عمومی باید برای مردم سهولت داشته باشد، از سوی دیگر درآمدهای شهرداری‌ها محدود است و در حال حاضر نیز وضعیت ساخت‌وساز به گونه‌ای نیست که بتوانند از عوارض ساخت‌وساز آن را جبران کنند و این‌جاست که دولت حتماً باید کمک کند و مشوق‌هایی ارائه دهد.

وی گفت: بر این اساس امسال ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است که شهرداری‌ها باید بتوانند آن را جذب کنند، چراکه سال قبل برخی از کلان‌شهرها نتوانستند آن را جذب کنند. مجلس و دولت بر اساس عملکرد این ۸۰۰۰ میلیارد تومان را گذاشته است، اما اگر همه کلان‌شهرها مانند مشهد بتوانند کار را پیش ببرند می‌شود این رقم را افزایش داد، متنها از سوی دیگر بازگشت تسهیلات نیز مهم است که  خوشبختانه شهرداری مشهد در این حوزه هم تاکنون بدهی ندارد و بقیه کلان‌شهرها هم باید این کار را انجام دهند.  

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا