اشتغالزایی کمیته امداد با کمتر از نیم درصد از تسهیلات کل کشور

حجت الله عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۸ هزار فرصت شغلی از طریق کمیته امداد ایجاد شده است، افزود: حدود ۱۳۶ هزار فرصت شغلی از طریق اجرای طرح‌های اقتصادی و ۱۲ هزار شغل نیز از طریق کاریابی برای مددجویان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه این عدد برای سال ۹۷ یک‌ سوم اشتغال کل کشور را شامل می‌شود، اظهار کرد: بنا برگزارش شورای عالی اشتغال، خالص مشاغلی که سال گذشته در کشور ایجاد شده ۴۶۰ هزار مورد بوده که ۱۶۰ هزار مورد آن مربوط به کمیته امداد است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه به طور متوسط از سال ۹۰ تا ۹۶ کمیته امداد ۲۰ درصد از مشاغل کل کشور را ایجاد کرده، تصریح کرد: سال گذشته، سال سختی در حوزه اشتغال بود؛ به طوری که با رکود تورمی سنگین و نرخ رشد منفی در کشور روبه‌رو بودیم. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از صنایع تعطیل شوند، با این حال کمیته امداد توانست یک سوم اشتغال کشور را با کمتر از نیم درصد از کل منابع تسهیلاتی به خود اختصاص دهد.

عبدالملکی با اشاره به گزارش قائم مقام بانک مرکزی در جلسه شورای عالی اشتغال نیز گفت: سال گذشته ۶۵٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات در کل کشور برای اشتغال پرداخت شده است که سهم کمیته امداد از این میزان تنها ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ٠.٣ درصد تسهیلات کل کشور بوده است. رمز موفقیت کمیته امداد در این حوزه این است که موضوع پرداخت وام، حلقه آخر اشتغال‌زایی کمیته امداد است و اقداماتی مثل آموزش، حمایت، بازاریابی و توان افزایی مددجویان در حلقه‌های قبل از پرداخت وام قرار دارد.

برنامه‌های کاروان‌ «لبخند بهار» برای پنجمین بار اجرا شد
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به اینکه از دو سال پیش با توجه به تحولات کسب و کار در دنیا فعالیت‌های استارتاپی و دانش بنیان، وجه غالب به کسب و کار شده‌اند، اظهار کرد: ما نیز در کمیته امداد اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی کردیم تا وارد مشاغل دانش بنیان شده و کسب و کارهای نوین را ایجاد کنیم. حدود ۲۰۰ هزار نفر از مستعدان اشتغال کمیته امداد نیز از این طریق وارد حوزه اشتغال شدند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه این افراد عمدتا از بین دانشجویان، افراد مستعد تحصیل کرده یا دانش‌آموزان نخبه هستند، توضیح داد: از سوی دیگر استارتاپ‌ها زمینه برای فعالیت نیروی کار ساده را نیز فراهم می‌کند.

عبدالملکی در ادامه از آغاز به کار مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی به شکل غیر رسمی در کمیته امداد خبر داد و گفت: کمیته امداد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده و از این طریق شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک کمیته امداد آمدند. معتقدیم از ۴ هزار شرکت دانش بنیان کشور می‌توانیم از این طریق برای کمک به مددجویان بهره‌برداری کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا