پیام نخست‌وزیر پیشین قطر به عربستان و سازماندهندگان نشست‌های مکه

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر در پیامی به عربستان و کشورهایی که قرار است در نشست‌های سران عربی، اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس به درخواست عربستان شرکت کنند، بر ضرورت حل اختلافات جهت مقابله با چالش‌های بزرگ پیش روی عرب و مسلمین تاکید کرد.

وی در سلسله پیام‌های توییتری نوشت: امیدوارم این نشست‌ها به تغییرات کیفی در روابط و حل اختلافات با هدف مقابله با چالش‌های بزرگ پیش روی عرب و مسلمین منجر شود. ما باید به توانایی‌های شورای همکاری خلیج (فارس)، کشورهای عربی و اسلامی خود تکیه کنیم نه بر دوستانی که دستورکارهای دیگری مدنظر دارند.

آل ثانی بار دیگر خواستار حل و فصل اختلافات عربی، اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس شد و گفت: عربستان باید دست از اختلافات ساختگی و واهی برداشته و به وظایف خود در چارچوب شورای همکاری خلیج (فارس)، کشورهای عربی و اسلامی عمل کند تا بتوانیم با خطرات و جاه طلبی‌هایی که منطقه را چه از سوی دشمن و چه از سوی دوست تهدید می‌کنند، مقابله کنیم.

وی پیش‌بینی کرد که این نشست‌ها پیشرفت چندانی نداشته و تنها به صدور بیانیه‌ای در حمایت از موضع عربستان ختم شوند.

نخست وزیر پیشین قطر افزود: من مخالف این نشست‌ها نیستم اما آنچه صادر خواهد شد چیزی فراتر از بیانیه‌ای که وجهه تبلیغاتی دارد، نخواهد بود، بیانیه‌ای که به غربی‌ها می‌گوید، ما به سه نشست دعوت کردیم، همانگونه که در زمان سفر  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه نشستی از این دست داشتیم، اکنون نیز به این سه نشست دعوت شده‌ایم. این بیانیه فردای نشست یا حداکثر یک هفته بعد از آن به فراموشی سپرده خواهد شد.

وزیر دفاع انگلیس: نمی‌توانیم در قبال حملات به دریای سرخ ساکت بمانیم
هم اکنون بخوانید

دولت قطر روز یکشنبه پس از دریافت دعوت‌نامه از سوی سازمان همکاری اسلامی برای مشارکت در نشست سران سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد: مشارکت در این نشست را که قرار است در مکه برگزار شود، بررسی می‌کند. قطر با وجود دعوت‌ به این نشست، هنوز دعوت‌نامه‌ای از سوی عربستان برای مشارکت در دو نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب دریافت نکرده است.

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای روز یکشنبه اعلام کرده بود، عربستان میزبان چهاردهمین دور از نشست عادی سران اسلامی این سازمان در مکه در روز ۳۱ مه به ریاست پادشاه عربستان خواهد بود.

همچنین دیده بان حقوق بشر خواستار مجازات عربستان علاوه بر مشارکت این کشور در جنگ یمن و قتل روزنامه نگار و منتقد سعودی، به خاطر نقض‌هایش علیه فعالان و مبلغان شد.

در جلسه کنگره آمریکا تحت عنوان “مدافعان حقوق زن در عربستان” این درخواست مطرح شد، جلسه‌ای که شامل گزارش‌ها و ادله و شواهدی درباره اوضاع وخیم حقوق بشر و نقض‌های عربستان بود.

سارا لیا ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در اظهاراتی گفت: عربستان بر شکنجه فعالان زن بازداشتی مصر است و کاخ سفید و دولت ترامپ، دولت عربستان را از طریق عدم مجازات، نسبت به نقض حقوق بشر تشویق می‌کنند. این صدای آزاد شهروندان است که رژیم آل سعود را می‌ترساند.

وی گفت: ضرب و شتم، وارد کردن شوک الکتریکی و شلاق نقض‌هایی است که سازمان‌های عربستان در حق زنان بازداشتی مرتکب می‌شوند و این کاخ سفید است که به عربستان در فرار از مجازات کمک می‌کند.

ولید الهذول، برادر لجین الهذول یکی از فعالان حقوق بشری بازداشتی در عربستان گفت: خواهرش در بازداشتگاه‌های مخفی زیر نظر مقامات سعودی از جمله سعود القحطانی، مشاور ولیعهد عربستان مورد شکنجه و آزار جنسی قرار گرفته است.

پیام شدیداللحن حماس به رژیم صهیونیستی
هم اکنون بخوانید

وی افزود: خواهرش به شیوه سادیسمی شکنجه شده است که هدف از آن گرفتن اطلاعات از لجین نبوده بلکه فقط به خاطر لذت مورد شکنجه قرار گرفته است و ما در حال حاضر نمی‌دانیم که القحطانی کجاست واینکه آیا درباره این پرونده مورد بازجویی قرار گرفته است یا نه. او در این شکنجه دست داشته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا