نهج البلاغه را از غربت خارج کنیم

به گزارش ایسنا، به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست تخصصی «در مکتب تربیتی امام علی (ع)» امشب ۲۸ اردیبهشت با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر، مدرس دانشگاه و امام جمعه موقت اصفهان در غرفه خانه کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
حجت‌الاسلام رهبر در این نشست گفت: نهج البلاغه «اخ القرآن» نامیده شده، از این رو باید با توجه کردن به آموزه‌های این کتاب، آن را از غربت خارج کنیم تا وارد زندگی فردی و اجتماعی شود. در نهج البلاغه که سخن از عدالت است و امام علی (ع) شهید عدالت است، کدام عدالت در جامعه ما دیده می‌شود؟ ما که می‌خواهیم جمهوری اسلامی را برای جهانیان به عنوان الگو معرفی کنیم، آیا توانسته‌ایم تصویری از عدالت علی (ع) را در جامعه نشان دهیم.
حجت‌الاسلام رهبر در ادامه به نامه ۳۱ نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: در این نامه امام علی (ع) به مالک اشتر منشور مدیریت و حکومت‌داری را نوشته است که می‌توان از آن به مکتب تربیتی علوی دست یافت و آن را در حکومت‌داری به کار برد.
وی در ادامه به تعریف واژه «تربیت» پرداخت و گفت: تربیت به معنای رشد یا فراهم کردن زمینه رشد است و خداوند اولین مربی عالم است، مخاطب امام علی (ع) در نامه‌های نهج البلاغه فقط یک فرد نیست و امروز این سخنان برای زندگی فردی و اجتماعی ما کاربرد دارد؛ از این رو باید مبانی تربیتی اسلامی در جوامع فرهنگی، علمی و دینی گسترش یابد.
رهبر ادامه داد: باید با هم افزایی کتاب نهج البلاغه و درسی با این عنوان در دانشگاه‌ها گنجانده شود.
وی در ادامه یادآور شد: مدیران باید از مردم، همدلی، مردانگی، غیرت و … را بیاموزند، مردمی که در تمام صحنه‌ها حاضرند و اکنون نیز جوانان خود را برای حفظ اسلام و سرزمین اسلامی‌مان فدا می‌کنند. ما باید سیره و سنت را مبنای تمدن اسلامی قرار دهیم و به قرآن و نهج البلاغه عمل کنیم.

قلعه اوجان، تپه ارگ نادری و محوطه‌ای که بعدها گورستان شد در سومین نشست گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا