تاکید یک استاد دانشگاه بر تاثیر مسائل اقتصادی و اجتماعی بر وقوع نزاع‌ها در جامعه

محمدرضا ویژه در گفت‌وگو با ایسنا در راستای دعوت رئیس قوه قضائیه از صاحب‌نظران برای بررسی علل وقوع نزاع‌ها و دعاوی در جامعه که منتهی به تشکیل پرونده‌های کثیر قضائی می‌شود، اظهار کرد: در رابطه با نزاع‌های جمعی و فردی که در سطوح مختلف خانواده و اجتماع می‌بینیم علل و عوامل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد. یکی از علل، علت اقتصادی است که به لحاظ اقتصادی میان افراد اتفاق می‌افتد. حتی در نزاع‌های خانوادگی ممکن است مسائل اقتصادی هم دخیل باشد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: در بعضی موارد هم علل اجتماعی در بروز درگیری‌ها نقش دارند. وقتی که برای اعضای یک جامعه به لحاظ اجتماعی مشکلاتی ایجاد می‌شود، که ممکن است به واکنش نشان دادن افراد منجر شود به نحوی که بخواهند در جایی خودشان را تخلیه روانی کنند. بر همین اساس شاهد بالا رفتن تعداد نزاع در جامعه هستیم. طبق آمار موجود میزان نزاع در کلان شهرها افزایش داشته است و این شرایط با نزاع‌های سنتی که در گذشته داشتیم بسیار متفاوت است.

وی بیان کرد: برای مثال در قدیم میان دو روستا بر سر چاه آب، رودخانه و … نزاع وجود داشت که امروزه نوع این نزاع تغییر کرده است. اخیراً فردی که طلبه همدانی را به قتل رساند در شبکه اجتماعی کاملاً سلاح و قصد خود را به نمایش گذاشته است که با نزاع سنتی میان افراد کاملاً تفاوت پیدا می‌کند و انگیزه‌های متفاوتی دارد.

ویژه با بیان اینکه جامعه فکر می‌کند اگر ضمانت اجرای نزاع‌ها افزایش پیدا کند مشکل حل می‌شود، تاکید کرد: به هیچ وجه این موضوع با این مطلب ارتباطی ندارد. یعنی عموماً در نزاع‌هایی که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است منجر به قتل شود افراد خیلی به عواقب کار خود فکر نمی‌کنند. میزان ضمانت اجرا، برخورد حقوقی، کیفری و انتظامی در مواقع ارتکاب با این موضوع ارتباطی ندارد.

مرجعیت رسانه از تهران به لندن رفته است/ صداوسیما حتی نماینده اقلیت مردم هم نیست/ آقای رئیسی با شوآف خوزستان، سید مرحومان شده است
هم اکنون بخوانید

وی تصریح کرد: ما باید در صحنه اجتماع سوپاپ‌هایی برای تخلیه افراد ایجاد کنیم. ما نمی‌توانیم وضعیت اقتصادی و اجتماعی مطلوب فراهم کنیم در نتیجه باید شرایطی که افراد در مرحله‌ای قرار می‌گیرند که با نزاع‌ها خودشان را تخلیه می‌کنند را از بین ببریم و تا جایی که امکان دارد افراد از طریق سوپاپ‌های ایجاد شده خود را تخلیه کنند. به عقیده من این بهترین راهی است که می‌توان انجام داد. ایجاد شرایط اقتصادی و اجتماعی مطلوب برای جلوگیری از دغدغه‌مند شدن افراد یا کلاً امکان پذیر نیست یا به این زودی‌ها امکان پذیر نیست.

وی افزود: مطلب جالب این است که برای مثال یکی از مکان‌هایی که برای تخلیه افراد جامعه در نظر گرفته می‌شود استادیوم‌های ورزشی است در حالی‌که می‌بینیم در حاشیه همین مسابقه باز هم نزاع اتفاق می‌افتد. یعنی میزان تخلیه افراد در این مکان کافی نیست. به عقیده من باید بازنگری شود تا مشخص کنند افراد چطور فشارهای وارد شده را تخلیه کنند. راهکار کیفری و حقوقی و مقابله به این سبک پاسخگو نیست و جواب نخواهد داد. این حرف‌ها تکراری است و بارها گفته شده در نتیجه مهم عمل کردن به این موارد است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا