فرجی‌راد: اینستکس باید سیستم بانکی جدیدی را فعال کند

عبدالرضا فرجی راد در  گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی اظهار کرد: مساله این است که طبیعتا ایران باید بعد از خروج ترامپ از برجام عکس‌العملی را نشان می‌داد که هم جامعه ایرانی این انتظار را داشت و هم جامعه جهانی به ویژه اروپایی‌ها باور می‌کردند؛ بنابراین با این اقدام ایران تا حدود قابل توجهی نشان داد آنچه ایران در تبلیغات یا در مذاکرات از سوی مسئولان ایرانی مطرح شده، بلوف نبوده و واقعیت است، اما ایران بی‌گدار هم به آب نمی‌زند مرحله به مرحله پیش می‌رود.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در واقع دنیا از عکس‌العمل ایران شوکه شد، هم آمریکایی‌ها تصورش را نمی‌کردند و هم اروپایی‌ها و کشورهایی مانند روسیه و چین تصور نمی‌کردند چنین اقدامی انجام شود، اما شد. در مجموع اروپایی‌ها هم عکس‌العمل مناسبی نشان ندادند، آن‌ها از یک طرف نیمه پر لیوان را نشان داده‌اند که آری برجام باید بماند، ما به آن متعهد هستیم، ایران هم باید متعهد باشد اما در لفاظی‌ها نمی‌گویند که آمریکا از برجام خارج شد.

سفیر سابق کشورمان در نروژ افزود: بنابراین آن‌ها، یک طرف قضیه را می‌بینند، در حالی‌که نیمه خالی لیوان این است که اروپایی‌ها در جملات‌شان اظهار امیدواری  کردند که ایران متعهد بماند،  گرچه تهدیدهایی هم داشتند مبنی بر این‌که مجددا تحریم‌هایی را اعمال می‌کنند، نمی‌دانیم اروپایی‌ها چه تحریم‌هایی را می‌خواهند اعمال کنند،‌ همه چیز که تحریم است، تمام شرکت‌ها به کشورهای‌شان بازگشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: البته در بیانیه‌ها و پاسخ‌هایی که تاکنون داده‌ شده برخی از آن‌ها موضع مناسب‌تری گرفتند مانند وزیر خارجه اسپانیا، آن‌ها آمریکا را مسئول این کار دانستند و ریشه کار اشتباهی بوده که آمریکا انجام داده بود.

نگرانی صهیونیست‌ها از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا و رد ضرب الاجل ایران، اظهار کرد: با توجه به بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا منتشر کردند که ضرب الاجل ایران قابل قبول نیست،‌این سوال مطرح می‌شود که حال باید چه کار کرد؟ درهای مذاکره‌ که بسته نیست، ایران باید به طور فشرده با اروپایی‌ها مذاکره کند، ‌زمان تنگ است.‌

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه ادامه داد: اکنون دیگر مذاکره بر سر تعداد سانتریفیوژها و آب سنگین و … نیست، اکنون مذاکره بر سر مسائل اقتصادی است که به نوع خود مذاکره راحتی است و مذاکره مسائل اقتصادی محدود است در واقع تنوعی از صدها کالا نیست که بگوییم تعرفه کالاها چه می‌شود مانند مذاکره چین و آمریکا در مورد تعرفه‌ها.

این دپیلمات سابق کشورمان همچنین  گفت: از سوی دیگر اینستکس باید بتواند سیستم بانکی جدیدی را فعال کند و پول به ایران منتقل شود. در بیانیه ایران هم به این موضوع اشاره شده است، بنابراین در فرصت دو ماهه ایران به صورت فشرده باید مذاکره کند و متوجه شود اروپایی‌ها واقعا بازی می‌کنند یا تحت فشار قرار دارند. ما می‌دانیم آن‌ها نیز به‌گونه‌ای تحت فشار هستند اما هزینه‌ای هم باید بپردازند تا درهای اقتصادی به روی ایران باز شود. البته اگر در این مدت دریافتید که سیر گفت‌وگو مثبت است و به نتیجه نزدیک می‌شود امکان تمدید هم می‌تواند وجود داشته باشد اما اگر به جایی نرسید ایران باید وارد فاز دوم شده و تصمیمات دیگری را اتخاذ کند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: بنابراین وارد مرحله‌ای شدیم که دیگر عقب نشینی‌اش خوب نیست یا نباید انجام می‌شد یا باید در مرحله بعد با طمأنینه، بدون تعجیل و عصبانیت کار پیش برود،‌البته واکنش و عکس العمل ایران در زمان خوبی انجام شد که با فاصله یک ساله از خروج آمریکا از برجام، ایران اگر می‌خواست عکس‌العمل سریعی نشان دهد، پیش از این، اقدام می‌کرد در حالی که ایران اجازه داد یکسال بگذرد، صبوری به خرج داد،‌فشارهای اقتصادی را تحمل کرد و اکنون اقدامی را انجام می دهد که برخلاف برجام نیست، در مقابل آمریکا هر هفته تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

بازدید سخنگوی شورای نگهبان از ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات
هم اکنون بخوانید

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو ماه آینده بسیار حائز اهمیت است، مهم این است جو قابل اعتمادی در مذاکرات باشد، حسن نیت باشد و این‌طور نباشد که ما بیانیه‌ای دادیم، رها کنیم و دو ماه منتظر بمانیم تا اینستکس کار خودش را انجام دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا