باستانی: دولت ترامپ به دلیل خروج از معاهدات بین‌المللی قابل اعتماد نیست

سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره مفهوم مذاکره با آمریکایی‌ها در شرایط فعلی، گفت: مذاکره به معنای گفت‌وگو و رایزنی دو طرف پیرامون یک موضوع و رسیدن به توافق طرفینی است. این روند از اصول اولیه مذاکره است و هر پیش‌شرطی موجب به هم خوردن این قاعده و منطق می‌شود و نامی غیر از مذاکره پیدا می‌کند.

وی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، شروط دوازده گانه آمریکا برای جمهوری اسلامی و اعزام ناوها و جنگ‌افزارهای جنگی به خلیج فارس را به «مرده به دنیا آمدن نوزاد مذاکره آمریکا» تعبیر کرد و افزود: تکرار لفظی و رسانه‌ای واژه «مذاکره» هیچ اثری در مقامات کشورمان ندارد. اصول مذاکره زمانی محقق می‌شود که با موضوعی از پیش تعیین شده با رعایتِ احترام متقابل و با در نظر گرفتن منافع هر دو طرف توافقاتی رد و بدل شود و مذاکره جمع‌بندی مشترک و روشنی داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: برای مذاکره با یک فرد یا کشور باید به تاریخچه مذاکرات این افراد یا کشورها توجه دقیقی داشت. وقتی متوجه تخلفات و حقه‌بازی‌های فرد یا کشور متقاضی مذاکره می‌شوید به یقین نسبت به تکرار همین رویه نسبت به خودِ شما بدبین می‌شوید. ترامپ سال گذشته قبل از طرح آمادگی برای مذاکره با ایران با رهبر کره‌شمالی مذاکره کرد اما به جایی نرسید. با بررسی سابقه مذاکرات دولت آمریکا و بی‌ثباتی در بدنه اجرایی این کشور به خوبی به این حقیقت پی برده می‌شود که دولت ترامپ به دلیل خروج از توافقات و معاهدات بین‌المللی قابل اعتماد نیست. وقتی چنین رییس‌جمهوری نسبت به این توافقات هیچ تعهدی ندارد چطور امکان دارد به توافقات دروغینش با یک کشور پایبند بماند؟

جوزف بورل بر مجرمانه بودن اقدام ترور فخری زاده تاکید کرد
هم اکنون بخوانید

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس دولت فعلی آمریکا را عهدشکن‌ترین دولت این کشور دانست و خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری که خواستار مذاکره است طبیعتا نباید زیرساخت مذاکره را از بین ببرد اما ترامپ سیاست چماق و هویج را با مذاکره اشتباه گرفته است. خروج از برجام و ترساندن و تهدید بانکها و شرکتهای اروپایی، چینی، ژاپنی و روسی و تجار سایر کشورهای جهان از معامله و تبادل کالا با ایران نامی جز سیاست چماق و هویج ندارد.

باستانی متذکر شد: سیاست زورگویی آمریکا با آزادی، عزت  و آزادگی ملت ایران در تضاد آشکار است. ایران کشوری نیست که زیر بار ادبیات سخیف یا تهدیدهای نظامی و اعزام ناوها و جنگ‌افزارهای نظامی به خلیج فارس برود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 5 =

دکمه بازگشت به بالا